"Viime vuosi oli ensimmäinen kokonainen vuosi, jona ansiot selkeästi putosivat", sanoo 20 vuotta taksia ajanut – yrittäjät peräävät parempaa harmaan talouden torjuntaa

Turun Seudun Taksiyrittäjien puheenjohtaja Kai Koivula alusti alueen kansanedustajille taksilain muutostarpeista. Kansanedustajat Ilkka Kanerva (kok., edessä vas.), Kike Elomaa (ps., takana puhumassa), Wilhelm Junnila (ps.) ja Saara-Sofia Sirén (kok., edessä oikealla). Minna Harmaala

Minna Harmaala

Parhaillaan uudistettavana oleva taksilaki todella kaipaisi muutoksia, Turun Seudun Taksiyrittäjät ry näkee. Turun Seudun Taksiyrittäjät kutsui maanantaina varsinaissuomalaisia kansanedustajia kuulemaan näkemyksiään taksilain muutostarpeista. Yrittäjien toivoma korjaussarja tiivistyy kolmeen kohtaan: harmaan talouden torjuntaan, saatavuuden varmistamiseen ja luotettavuuden turvaamiseen.

– Kilpailu ei ole pahasta, mutta kaikilla on oltava samat lähtökohdat. Taksiliitto sitä kiteyttää niin, että yhdet markkinat, yhdet pelisäännöt, sanoi Turun Seudun Taksiyrittäjien puheenjohtaja Kai Koivula

Taksilain edellisen, vuonna 2018 voimaan tulleen, muutoksen jälkeen harmaa talous on päässyt rehottamaan, arvioivat Koivula ja yhdistyksen varapuheenjohtaja Tuomas Saario, joka on myös Taksiliiton liittohallituksen jäsen.

Arvonlisätuotot ovat vähentyneet samalla kun taksiluvan haltijoiden määrä on kasvanut. Arvonlisävelvollisia ovat yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on vähintään 10 000 euroa vuodessa. Toisaalta sääntelyn vapautuminen on tuonut mukanaan osa-aikaisia taksiyrittäjiä.

– Viikonloppuöisin näkyy Turussakin sitä, että ilmestytään liikenteeseen vain silloin. Herää kysymys, onko esimerkiksi auto asianmukaisesti vakuutettu, Koivula sanoi.

Koivulan ja Saarion mukaan jo pelkästään asianmukaiset vakuutukset ovat jo niin kalliita, että niiden maksamiseksi liikevaihdon on oltava yli 10 000 euroa.

Turussakin on Taksiyrittäjien mukaan nykyisin paljon taksinkuljettajia, joilla ei ole mitään paikallistuntemusta eikä aina edes kielitaitoa naputella asiakkaan toivomaa kohdetta navigaattoriin.

– Näin lyhyessä ajassa, 20 kuukaudessa, kuluttajien luottamus takseja kohtaan on heikentynyt, Koivula sanoi.

Tämä ilmenee valtakunnallisista kuluttajakyselyistä, joita Taksiliitto on teettänyt vuosina 2018 ja 2019.

– Pelkäämme, että meiltä yrittäjiltä loppuvat työt, jos taksien taso laskee niin alas, että kuluttajat eivät uskalla sitä käyttää, Saario sanoi.

Turun seudulla, kuten muissakin kaupungeissa, vuonna 2018 voimaan tullut lakimuutos lisäsi autojen määrää katukuvassa.

– Lisäys on noin 30 prosenttia. Tarkkaa määrää ei voi sanoa, Tuomas Saario sanoi.

Ennen lakiuudistusta Turun seudulla oli Traficomin tilaston mukaan 340 taksilupaa, vuotta myöhemmin runsaat 470. Tuoretta tietoa ei ole, mutta Saario arveli, että 500 on mennyt rikki. Luvanhaltijoiden lisäys tarkoittaa sitä, että yhdelle riittää entistä vähemmän kyytejä.

– Olen autoillut 20 vuotta ja viime vuosi oli ensimmäinen kokonainen vuosi, jona selkeästi ansiot ovat pudonneet. Olin jo poistanut yhden vakituisen työntekijän ja lisännyt omaa työpanosta, kertoi taksiyrittäjä Sonja Ahlman-Eskola

– Meillä ei myöskään yksinkertaisesti ole Turussa enää tilaa kaikille näille takseille, Saario sanoi.

Kaupungille on alkanut muodostua laittomia taksitolppia esimerkiksi ravintoloiden edustalle. Taksiyrittäjien mukaan luvattomilla taksitolpilla seisoo etupäässä lakimuutoksen jälkeen alalle tulleiden kuljettajien autoja.

– Kun tunnuksettomuus on mahdollista, kaikenlainen viranomaisvalvonta on ihan mahdotonta, Koivula sanoi.

Samalla kun Turun keskustassa suhailee takseja enemmän kuin tarpeeksi, syrjemmälle ei tahdo löytyä kyyditsijöitä.

Käytännössä taksiyrittäjät toivovat, että alaa säänneltäisiin tarkemmin.

Kuljettajilta pitäisi heistä vaatia jonkinlaista koulutusta. Taksiluvan ehtona pitäisi olla y-tunnus. Myös taksamittarin tai vastaavan luotettavan laitteen pitäisi taksiyrittäjien mielestä olla pakollinen.

Taksilaki

Taksilaki muuttui heinäkuussa 2018 silloisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin (kesk.) kaudella.

Uudistus vapautti taksien hinnat ja myös höllensi taksiluvan saamisen ehtoja.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) käynnisti säädöshankkeen taksilainsäädännön korjaamiseksi 28.1.2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut