Autoilu romahti – ilmanlaatu koheni päästöissä mitattuna jopa 50 prosenttia Helsingissä

Nyt on Helsingissä helppo hengittää: pakokaasujen määrä kutistui lähes puoleen.

Helsingin pakokaasupäästöt ovat vähentyneet merkittävästi liikennemäärien supistumisen myötä. Kuvituskuva. Arkisto / Tiina Mutila
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Koronaepidemiarajoitusten myötä yksityisautoilu ja joukkoliikenne on viime viikkoina supistunut Helsingissä merkittävästi. Tämän seurauksena myös pakokaasupäästöjen määrä on kutistunut ja typpioksidin pitoisuudet ovat ilmassa laskeneet.

– Typpidioksidin määrä on vähentynyt Helsingissä eri alueista riippuen noin 30–50 prosenttia, laskee ilmastoasiantuntija Jarkko Niemi Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

– Ilmanlaatuun ei vaikuta vain liikenteessä olevien autojen määrä, vaan myös se, mikä on tuulen nopeus ja suunta, sillä ne hajauttavat päästöjä melkoisesti, Niemi arvioi.

Pelkästään pääsiäisen alla Helsingin sisääntuloväylillä päivittäinen autoliikenne vähentyi normaaliaikaan verrattuna 45 prosenttia ja Uudenmaan maakuntarajoilla peräti 69 prosenttia.

Tämä siis näkyy päästöjen vähentymisenä.

Hankalin ilmanlaatutilanne on Niemen mukaan kantakaupungin vilkasliikenteisissä katukuiluissa, joissa pakokaasut ja katupöly laimenevat hitaammin.

Bussiliikenteen kilpailutuskierros uusitaan, koronan takia haettava säästöjä – Helsingin kallein bussilinja lakkautetaan

HSY mittaa ilman laatua pääkaupunkiseudulla kaikkiaan yhdellätoista mittausasemalla, joista kuusi sijaitsee Helsingissä.

Helsingin kaikki ilmanmittausasemat on valjastettu erityyppisten ympäristöjen ilmanlaadun haarukointiin.

Esimerkiksi Mannerheimintien ja Mäkelänkadun asemat mittaavat erityisesti katukuilujen ilmanlaatua, kun taas Vartiokylässä puolestaan mitataan pientaloalueen ilmanlaatua.

Siellä ominaispiirteenä ovat puulämmityksen mukanaan tuomat hiukkaset.

Länsisatamaan on ja Pirkkolan pientaloalueelle on sijoitettu liikuteltavat, ei-kiinteät mittausasemat.

Niemen mukaan on hyödyllistä katsoa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua laajemminkin, ei pelkästään Helsinkin näkökulmasta.

– Jos esimerkiksi verrataan Helsingin Mäkelänkatua ja Espoon Luukissa olevaa mittausasemaa, ero on todella huima.

– Luukin asema sijaitsee keskellä maaseutua ja sen lukuja katsellessa kyllä huomaa, miten puhdasta haja-asutusalueen ilma on Helsingin vilkasliikenteisiin paikkoihin verrattuna, Niemi pohtii.

Koko pääkaupunkiseudun parantunut ilmanlaatu näkyy selvästi myös allergioista ja astmasta kärsivien helsinkiläisten kohentuneena terveydentilana.

– Aivan varmasti allergiaoireilu vähenee sen myötä, kun pakokaasujen määrä hengitysilmassa vähenee, arvioi allergianeuvoja Sari Kälkäjä Helsingin allergia- ja astmayhdistyksestä.

– Tilannetta helpottaa myös se, että vaikka astmaa voikin pitää uutena kansantautina Suomessa, sen diagnostisointi on viime vuosina huomattavasti parantunut.

Kälkäjän mukaan myös esimerkiksi allergioiden siedätyshoidot ovat kehittyneet suuresti.

– Tablettimuotoinen siedätys on keventänyt hoitotaakkaa varsinkin lapsiperheissä.

Puolet matkustajista lensi ulos junasta Helsingissä – korona räjäytti pummilla matkustamisen määrän

Koronaepidemian aikana astmaatikoille on tärkeää, että sairaus on mahdollisimman hyvässä hoitotasapainossa.

Asiantuntijat suosittelevat lääkäriin menemistä, mikäli astmaoireet sitä edellyttävät. Aikaa varatessa on hyvä mainita olevansa astmaatikko, ja kertoa se, että kyse ei ole hengitystieinfektiosta, vaan astman pahenemisvaiheesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.