Kestääkö betoni Kalasataman jättityömaalla? – "Aloitimme tutkimukset saman tien"

BETONIONGELMAT Redin työmaalla Kalasatamassa käytetään paljon betonia, mutta sieltäkään riskikohteita ei ole löytynyt.

Pääkaupunkiseudun rakennusvalvonnat alkoivat joulukuusta lähtien edellyttää pätevän asiantuntijan lausuntoa siitä, täyttävätkö betonirakenteet lujuudelle ja vakaudelle asetetut vaatimukset.

Taustalla ovat eri puolilla Suomea havaitut betonin heikkousongelmat.

Rakennusvalvonta edellyttää asiantuntijalausuntoa toistaiseksi kaikissa talonrakennushankkeissa pientaloja lukuun ottamatta.

Helsingin, Espoon ja Vantaan rakennusvalvonnat sopivat menettelystä yhdessä Talonrakennusteollisuuden kanssa.

Yhteistyötä tehdään myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa.

Pääkaupunkiseudulta ei ole toistaiseksi löytynyt uusia riskikohteita.

–Selvitys on vasta käynnistynyt. Toivotaan, että tulokset olisivat käytettävissä maaliskuussa, sanoo Tukesin ryhmäpäällikkö Kurt Kokko

Maaliskuussa ongelman laajuutta käsitellään ympäristöministeriön koolle kutsumassa kokouksessa.

Kalasatamassa betonia kuluu paljon. Kauppakeskus Rediä ja tornitaloja rakentava SRV ei ole toistaiseksi havainnut puutteita rakenteissa, kertoo Suomen liiketoimintojen johtaja Juha Toimela

–Aloitimme omat tutkimukset saman tien, kun tieto betoniongelmista alkoi levitä.

–Jalkautimme heti rakennusvalvontaviraston ja Liikenneviraston uudet ohjeistukset. Meillähän tehtiin ensimmäiset siltavalut vuodenvaihteessa.

Redillä laatua valvoo päärakennesuunnittelija, ja isossa prosessissa on myös kolmannen osapuolen asiantuntijavalvonta. Lisäksi on asetettu työryhmä ja tehty tutkimussuunnitelma.

– Uskon, että tiukennetulla valvonnalla riskiä pystytään ehkäisemään, Toimela sanoo.

Liikenneviraston pistokokeissa selvisi, että Västersundomin risteyssilta Vantaalla voi olla ongelmakohde.

Kehä III:n ja Porvoonväylän liittymässä sijaitseva silta on viraston mukaan turvallinen. Tosin jos löydökset pitävät paikkansa, sillan käyttöikä voi lyhentyä huomattavasti.

Sillan rakentaneen YIT Rakennus Oy:n tuotantojohtaja Risto Kanervo haluaa, että betonirakennetta tutkitaan laajemmin ja monipuolisemmin, jotta tulosten oikeellisuudesta voidaan vakuuttua.

–Pistokokeen tulos tuntuu oudolta, koska työnaikainen valvonta osoittaa muuta, hän sanoo.

Kanervon mukaan pistokokeessa tutkittiin vähäinen määrä koepaloja, mistä johtuen laskennallinen tulos voi vääristää todellista tilannetta. Lisäksi kokeita tulisi hänen mielestään tehdä poraamalla otettujen näytteiden lisäksi myös muilla menetelmillä, kuten kimmovasaralla.

–Uskon, että jos kokeita olisi tehty laajemmin, tulos olisi ollut parempi.

Kahdenlaisia betoniongelmia

Ensimmäisen ryhmän tapauksissa betonissa on ollut liikaa ilmaa, mikä johtuu sinänsä välttämättömän huokostinaineen liian vahvasta vaikutuksesta.

Ongelma on jäljitetty globaalin kemianteollisuuden tuottamien lisäaineiden yhteistoimintaan, ja se voi olla jopa maailmanlaajuinen.

Ratkaisua haetaan tutkimushankkeella.

Toisen ongelmaryhmän muodostavat kohteet, joille on tilattu vääränlaista betonia, joka ei lujitu riittävän nopeasti.

Lähde: Betoniteollisuus ry

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut