HSL riemastui: Bernerin tiemaksuun voidaan yhdistää ruuhkamaksut

MAKSUT Liikenne- ja viestintäministeriön esittelemän aikaperusteisen maksun voisi yhdistää pk-seudulla ruuhkahinnoitteluun.

Tiemaksut ovat erinomainen keino vähentää päästöjä, muistuttaa HSL. Arkisto / Ilpo Kekki

Kaisa Paastela

Kaupunkiseuduilla liikenneverkkoyhtiön asiakasmaksu pitäisi yhdistää ruuhkahinnoitteluun, jotta liikenteen haittoja saadaan vähennettyä, katsoo Helsingin seudun liikenne HSL.

HSL pitää liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittelemää selvitystä valtion liikenneverkkoyhtiöstä ja tiemaksujen käyttöönotosta kiinnostavana avauksena.

–Perehdymme lähipäivinä selvitykseen Helsingin seudun kestävän kasvun ja liikennejärjestelmän näkökulmasta, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

HSL pitää hyvänä sitä, että selvityksessä avataan myös Helsingin seudun kunnille mahdollisuus osallistua tiemaksujärjestelmän kehittämiseen. Hyvin toteutettuna tiemaksut ovat erinomainen keino vähentää päästöjä ja ohjata liikennettä esimerkiksi vähemmän ruuhkaisiin kellonaikoihin.

Liikenne- ja viestintäministeriön esittelemän aikaperusteisen maksun voisi yhdistää kaupunkiseudulla ruuhkahinnoitteluun. Näin yhdistettynä niillä voisi vaikuttaa ruuhkiin, kulkutapoihin ja reitinvalintaan. Myös tämä ratkaisu on mahdollista toteuttaa ilman kilometripohjaista seurantaa.

–Hyvin toteutetulla tiemaksujärjestelmällä voi ohjata ihmisiä kestävämpiin kulkumuotoihin sekä vähentää merkittävästi päästöjä, melua ja henkilövahinko-onnettomuuksia, sanoo HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen

Jos maksut kuitenkin otetaan käyttöön vain valtion tieverkolla, liikennettä ohjautuu maksuttomille kaupunkien ja kuntien katuverkoille.

–Sillä voi olla merkittäviä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. On hyvä, että esityksessä jätetään kunnille mahdollisuus tiemaksuihin omalla katuverkollaan, Puntanen sanoo.

HSL:ssä pidetään hyvänä myös sitä, että nyt julkaistun suunnitelman mukaan liikenneverkkoyhtiö tulisi mukaan suurten kaupunkiseutujen liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-neuvotteluihin.

Helsingin seudulla HSL vastaa liikennejärjestelmäsuunnittelusta, joka on keskeinen osa MAL-suunnittelua.

–Jotta kaupunkiseutuja voidaan kehittää pitkäjänteisesti, niiden täytyy voida osallistua tiiviisti liikenneverkkoselonteon valmisteluun. Liikenteessä tehtävät ratkaisut vaikuttavat maankäyttöön ja päinvastoin ja edelleen ihmisten arkeen, Suvi Rihtniemi sanoo.

Aiheeseen liittyvää

  1. Laskuri paljasti oudon yksityiskohdan Bernerin esityksestä – palauttaisiko valtio ”laskennallisen” 497 euron autoveron? 19.1.2017 11:49

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut