Poliisi Kehä I:n tolppasumasta: "Samaa voitaisiin hyödyntää muuallakin"

LIIKENNEVALVONTA Kehä I:n automaattivalvonta rauhoitti tutkimuksen mukaan liikennettä ja vähensi onnettomuuksia. Poliisin mukaan ideaa voitaisiin hyödyntää muillakin Kehä I:n kaltaisilla isoilla teillä.

Kameravalvonta rauhoitti Kehä 1:n liikenteen. Erityisesti suuret ylinopeudet ja onnettomuudet vähenivät automattivalvontaan liittyvän tutkimuksen mukaan. Mika M. Niskanen

Sanna Jompero

Suomen vilkkaimmalla tiellä, Kehä I:llä, viime vuonna toteutettu tutkimus nopeusvalvontatolppien vaikutuksesta osoitti, että tiheä tolppaväli olisi erityisen tervetullut myös muille vastaaville teille.

– Teille, joissa on pitkät automaattitolppien välit, kannattaisi miettiä, aiheuttaako se epätasaista virtaa. Näin tiheällä jaksolla nopeudet laskivat ja liikennevirrat olivat erittäin tasaisia, toteaa poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta tutkimuksen tuloksista.

Tiheä tolppaväli sopisi Ihalaisen mukaan erityisesti Kehä I:n kaltaisille isoille teille.

– Kun valvontapisteitä on tarpeeksi tiheässä, ihmiset oppivat, että tie on automaattivalvottu ja nopeuksia on noudatettava jatkuvasti, perustelee Ihalainen.

Kehä I:lle asennettujen tolppien määrää on myös arvostelu ja pidetty rankasti ylimitoitettuna.

VTT yhdessä yhteistyökumppaneidensa teki valvontatolppien vaikutukseen liittyvän ennen ja jälkeen -tutkimuksen. Tolpat asennettiin viime vuoden helmikuussa.

Automaattitolppien asentaminen todettiin rauhoittaneen Kehä I:n liikennettä. Erityisesti suuret ylinopeudet vähenivät. Automaattivalvonnan käynnistyttyä yli kymmenen kilometriä tunnissa ajetut ylinopeudet alenivat huomattavasti.

– Esimerkiksi Pakilan kohdalla, jossa huomattavia ylinopeuksia havaittiin aiemmin 11 000 päivässä, niin valvonnan alettua niitä oli 2 000, sanoo VTT:n tutkija Harri Peltola

Myös liikenneonnettomuudet näyttäisivät vähentyneen valvonnan seurauksena.

– Jopa 30 prosentilla, kertoo Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka

Automaattinen nopeusvalvonta näytti tutkimuksen mukaan vähentäneen henkilövahinko-onnettomuuksia 9–15 prosenttia. Erityisesti peräänajot vähenivät.

Poliisi on nyt entistä vakuuttuneempi, että automaattivalvonta on kustannustehokkain tapa parantaa liikenneturvallisuutta.

– Kun on tällainen tie kuin Kehä I on, niin ei sinne voi edes mennä pysäyttämään autoja. Tie ruuhkautuu heti, eikä siellä ole edes sellaisia kohtia, joissa autoja voitaisiin pysäyttää turvallisesti, Ihalainen jatkaa.

Autoilijoista enemmistö kannatti automaattivalvontaa, vaikka sen kannatus käyttöönoton aikana hieman putosi. Vastaajista 67 prosenttia vastasi ennen-vaiheessa kannattavansa valvontaa, kun vastaava luku tutkimuksen jälkeen oli 55 prosenttia. Tiellä samaan aikaan tehtävien tietöiden arveltiin tuovan kriittisyyttä myös valvontaan.

Tutkimuksen päätyttyä nopeusvalvonta Kehä I:llä jatkuu viime vuoden tapaan, jos ei hieman kiristykin.

– Tolppien asentamisen jälkeen pientä täydentämistä on tehty Kivikkoon. Todennäköisesti myös Mäkkylän kohdalle Vihdintien seutuville on tulossa tolppia työmaan valmistuttua ensi lokakuuhun mennessä, kertoo Kelkka.

Suomen vilkkain tie – 35 tolppaa

Espoosta Itä-Helsinkiin kulkevalle Kehä I:lle asennettiin viime vuoden helmikuussa nopeusvalvontatolppia.

Alle kahden kilometrin välein, viiteentoista eri kohtaan asennettiin yhteensä 35 kamerapaikkaa.

Tolppien määrä on poikkeuksellisen tiheä.

VTT, liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi, Liikennevirasto, Uudenmaan ELY-keskus ja Liikenneturva tekivät valvontatolppien vaikutuksista ennen ja jälkeen -tutkimuksen.

Poliisi luovutti tietoja tutkimuskäyttöön.

Kehä I on Suomen vilkkain tie.

Tiellä liikkuu kuukaudessa noin 1,5 miljoonaa autoa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut