Tytöt menivät poikien ohi jo matikassakin ­– 4.-luokkalaisten taidot heikkenevät Suomessa

Kuvituskuva. Arkisto / Veera Visuri

Mikko Välimaa

4.-luokkalaiset suomalaislapset osaavat entistä huonommin matematiikkaa ja luonnontieteitä, käy ilmi kansainvälisestä tutkimuksesta.

Etenkin poikien tulokset ovat heikentyneet, ja tytöt ovat kiilanneet poikien ohi kaikilla tutkituilla osa-alueilla.

Tutkijoiden mukaan tulosten parantamiseksi oppilaiden asenteisiin ja valmiuksiin pitää kiinnittää entistä suurempaa huomiota jo peruskoulun alkaessa.

Tulokset käyvät ilmi tiistaina julkistetusta kansainvälisestä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista arvioivasta TIMSS-tutkimuksesta. Siinä on mukana 50 maata. Vastaavia tuloksia on saatu aiemmin yläkoululaisten taitoja mittaavasta Pisa-tutkimuksesta.

TIMSS-tutkimus on tehty vuosiena 2011 ja 2015. Vuonna 2011 luonnontieteiden osaamisen kansallinen keskiarvo oli Suomessa 570 pistettä. Viime vuoden arvioinnissa se oli enää 554 pistettä.

Erotus tarkoittaa käytännössä noin puolen opiskelua peruskoulussa.

Pudotus matematiikassa oli hieman loivempi, 545 pisteestä 535 pisteeseen. Vuoden 2011 tutkimuksen kärkimaista Suomi oli ainoa, jonka tulokset heikkenivät neljän vuoden aikana.

Tutkijoiden mukaan suomalaisten 4.-luokkalaisten osaaminen on pudotuksesta huolimatta edelleen hyvällä tasolla vertailumaihin nähden.

Suomen neljäsluokkalaiset sijoittuivat luonnontieteissä nyt jaetulle viidennelle sijalle. Edellä olivat Singapore, Korea, Japani ja Venäjä. Vuonna 2011 Suomen sijoitus oli kolmas.

Matematiikassa Suomen sijoitus putosikymmenen kärjen ulkopuolelle ja oli 13. Kärjessä olivat matematiikassa viisi Aasian maata tai aluetta: Singapore, Hongkong, Korea, Taiwan ja Japani.

Vuonna 2011 Suomen sijoitus oli vielä kahdeksas.

– Huolimatta tulosten heikentymisestä suomalaislasten oppimistulokset ovat vertailussa varsin hyvät. Luonnontieteissä sijoituksemme on OECD-maiden joukossa toinen ja matematiikassa myös selvästi yli OECD-maiden keskiarvon, tutkimuksen koordinaattori Jouni Vettenranta ja tutkija Jenna Hiltunen Koulutuksen tutkimuslaitokselta lohduttavat.

Vuoden2011 TIMSS-tutkimuksessa sukupuolten välillä ei ollut juuri eroa luonnontieteiden osaamisessa ja matematiikassa pojat olivat hieman tyttöjä parempia.

Nyt tytöt ovat kuitenkin selvästi parempia kaikilla tutkituilla matematiikan ja luonnontieteiden osa-alueilla.

Poikien tulokset ovat heikentyneet vuosien 2011 ja 2015 välillä luonnontieteissä 22 pistettä ja matematiikassa 18 pistettä.

Samana aikana tyttöjen tulokset putosivat olennaisesti vähemmän: luonnontieteissä pudotus oli kymmnen pistettä ja matematiikassa vain kaksi pistettä.

– Erinomaisesti osaavien poikien osuuden vähentyminen on keskeinen syy poikien keskipistemäärän putoamiseen. On huolestuttavaa, että sukupuolten väliset erot ovat havaittavissa jo näin varhaisessa vaiheessa koulupolulla. Peruskoulun opetussuunnitelmassa korostettu koulun merkitys sukupuolten välisen tasa-arvon edistäjänä ei näytä toteutuvan, Vettenranta ja Hiltunen arvioivat.

Koulujen väliset erot eivät ole kasvaneet."

Julkisuudessa on oltu huolestuneita koulujen välisten erojen kasvamisesta. Uuden tutkimuksen valossa alakoulujen väliset erot ovat Suomessa todella pieniä eivätkä ne olekasvaneetvuodesta 2011.

Suomessa erot osaamisessa ovatkin vahvasti peräisin oppilastason tekijöistä.

– Ainakin neljäsluokkalaisten kohdalla suomalainen peruskoulu on edelleen monella tapaa tasa-arvoinen, sillä oppilaiden osaaminen ei riippunut myöskään siitä missä päin Suomea asui tai asuiko kaupungissa vai maaseudulla, yliopistotutkija Kari Nissinen valottaa.

Suomessa oppilaiden väliset erot ovat edelleen myöstutkittujen maiden pienimpiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.