"Musta perjantai" lietsoo ostoshuumaa myös Suomessa
2
Joulun ostossesonki saa lisäpotkua marraskuun viimeisenä perjantaina vietettävästä Black Fridaysta, jolloin varsinkin verkkokaupassa myydään tuotteita isoilla alennuksilla. Jussi Vehkasalo
Katso isompi kuvaAmerikkalaisia villitsevä shoppailupäivä Black Friday on tuonut suuret alennukset myös Suomeen. Erityisen vilkkaasti marraskuun viimeisenä perjantaina aletuotteita ostetaan verkossa. Lotta Åberg/ Arkisto
ALENNUSMYYNTI Amerikkalainen supershoppauspäivä Black Friday leviää yhä isommalla rytinällä myös Suomessa.
Marketta Karjalainen
| Päivitetty
Millisekunnit kiitävät ja h-hetki lähenee jo silmissä verkkokauppojen sivuilla. Ennusteiden mukaan myyntikäyrät pomppaavat villisti ylös marraskuun viimeisenä perjantaina, kun Black Friday villitsee hulppeilla alennusprosenteilla.
Kansainvälisten kauppaketjujen ja verkkokaupan yleistymisen myötä Musta perjantai on kotiutunut myös Suomeen. ”Älyttömien alennusten” ja ”shokkihintojen” nimikkopäivää on täällä vietetty vuodesta 2013.
– Me näemme, että se on enemmänkin joulukaupan lähtölaukaus kuin yksittäinen myyntitapahtuma, Kaupan Liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen arvioi.
Loikkasen mukaan Black Friday ei Suomessa ole pelkästään verkkokaupan ilmiö. Myös monet kivijalkakaupat ovat käyttäneet tempausta markkinoinnissaan.
– Meillä on aika paljon kansainvälisiä kauppoja ja ketjuja, ja ne toteuttavat eri maissa samoja kampanjoita sekä kaupoissa että verkossa, Loikkanen muistuttaa.
Kansainväliset kokemukset osoittavat, ettei kaikkien ole pakko mukaan lähteä esimerkiksi Mustan Perjantain hintahypetykseen.
– Esimerkiksi Englannissa kävi niin, että aktiivisesti Black Fridayssa mukana olleiden liikkeiden joulukauppa ei sitten ollutkaan niin hyvä. Mutta tämä riippuu tietysti siitä, mitä myydään. Suuri osa joulutuotteista tulee myyntiin vasta myöhemmin.
Loikkasen mukaan se, onko Black Friday -villitys kaupalle hyväksi vai ei, riippuu monesta tekijästä.
– Pelkkä alennusmyynti ei aina hyödytä kauppaa. Jos alennukset houkuttelevat ostajia kauppoihin, he saattavat löytää myös muuta ostettavaa kuin aletuotteita ja vaikutus saattaa olla positiivinen.
Osa kaupoista pitää Loikkasen mukaan Black Fridayta hyvin positiivisena ilmiönä ja kertoo sen olevan myynnillisesti merkittävä.
Vuosi vuodelta mukaan näyttää tulevan yhä enemmän kauppoja, tarjouksia ja ostajia. 25. marraskuuta Black Friday on taas entistä isompi.
Gigantin Black Friday löi vuonna 2015 kaikki ennätykset. Ketjun nettikaupassa vieraili vuorokauden aikana yli miljoona kävijää ja myymälöissä kymmeniä tuhansia asiakkaita.
Power-ketjulle Black Friday on vuoden suurin ostospäivä sekä verkossa että myymälöissä.
Myös Cdon.com kuvailee viime vuoden Mustaa Perjantaita valtavaksi menestykseksi.
Cuponationin mukaan joidenkin verkkokauppojen myynti jopa kuusinkertaistui Black Fridayna 2015 normaaliin perjantaihin verrattuna.
Yhdysvaltojen hulinasta täällä ollaan vielä kaukana. Pelkästään vuonna 2013 amerikkalaiset ostivat Black Fridayna lähes 60 miljardilla dollarilla.