Liikennelääketieteen professori Ylelle: Peltipoliisit ovat alkeellisia ja "perustuslain vastaisia"

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo arvostelee suomalaista ylinopeusvalvontaa kovin sanoin Ylelle antamassaan haastattelussa.

Kuvituskuva Arkisto / Päivi Tuovinen

Joonas Alanne

Tervon mielestä nopeusvalvonta stressaa kuljettajia, vaikka tilastojen mukaan teiden keskinopeuden lisääminen ei vaikuta suoraan liikenneonnettomuusriskin kasvuun.

– On todistettu, että nopeus ei ole se riski. Ei törmäysvoima ja -energia synny keskinopeudesta vaan törmäysvoimasta. Se takiahan moottoritiet ovat kaikkein turvallisimpia teitä ajosuoritteeseen nähden. Moottoritiellä ei ole törmäyskohteita, vaikka nopeus on suuri. Vaarallisimpia ovat tiet, joissa on puita ja vastaantulevia ajoneuvoja, sanoo Tervo Ylen haastattelussa.

Tervon mielestä kameroihin perustuva automaattinen ylinopeusvalvonta on vanhanaikaista. Se ei esimerkiksi tavoita moottoripyörillä suhaavia kaahareita, jotka ovat merkittävä riskiryhmä ylinopeuskolareissa. Hän kutsuu tätä "perustuslain vastaiseksi".

Tervo sanoo automaattivalvonnan olevan "suoraan 90-luvun puolivälistä". Hän korvaisi nykyisen systeemin keskinopeusvalvonnalla, joka käräyttäisi ne, joilla on todellisia ongelmia kaasujalan kanssa. Ylinopeussakkoja hän ei sinällään vastusta, koska isot nopeusylitykset ovat vaarallisia, sillä niihin liittyy usein päihtynyt tai itsemurhaa hautova kuljettaja.

Yleisen liikennevalvonnan pitäisi hänen mielestään valvoa kansalaisturvallisuutta. Tervon mukaan poliisien keskuudessa vallitsee ”hyvin pitkälti yksimielisyys” siitä, että nykyistä järjestelmää on muutettava.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut