Ainakin tämä toteutuu: Fazer saa oman Guggenheimin

ELÄMYS Näyttelytila on uuden vierailukeskuksen sydän. Teoksia voi maistaa, haistaa, koskea, katsoa ja kuunnella.

Vierailukeskuksen pienoismallissa näkyy etualalla trooppinen sisäpuutarha, johon tulee muun muassa kaakaopuita ja kahvipensaita. Vasemmalla on myymälä. Ateljé Sotamaa

Tuomas Massinen

–Tuohon tulee myymälä, tuonne trooppinen puutarha, ja tuohon oikealle kahvila. Tuolla takana näkyy kokoustiloja. Kaikki, mitä tähän väliin tulee, on näyttelytiloja.

Rakenteilla olevaa Fazerin vierailukeskusta esittelevä suunnittelija Kivi Sotamaa panee mielikuvituksen liikkeelle. Vantaan Vaaralassa sijaitseva paikka näyttää vielä kolholta työmaakaaokselta, mutta pian tästä muovautuu makeisten ystävien taivas. Tämä on ainakin perinteikkään perheyrityksen tavoite.

–Fazer saa nyt oman Guggenheimin, kuvailee suunnittelija Tuuli Sotamaa

Guggeinheim-vertaus ei ole niin kaukaa haettu – tuleehan näyttelytiloihin parikymmentä taideteosta, joihin kietoutuu osa merkittävää suomalaista yrityshistoriaa.

–Vertauskuva on hauska. Näyttelyesineet voisivat hyvinkin olla esillä Guggenheim-museossa, tuumii vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko

Sotamaan sisarukset ovat suunnitelleet "vierailukeskuksen kävijäelämyksen kokonaisuutena" yhteistyökumppaniensa, kuten säveltäjä Tuomas Kantelisen kanssa: eli musiikin, äänet, videot, pelit, tuoksut, taideteokset – kaiken elämyksellisen.

–Ensisijaisena tavoitteena on luoda vierailijoille tunnepohjainen kokemus Fazerista. Pyrkimyksenä on, että he saavat täältä mahdollisimman monia tunteita ja heille syntyy tunneside Fazeriin, Kivi Sotamaa määrittelee.

–Haluamme, että vieras lähtee täältä hyvällä tuulella ja jotain uutta oivaltaneena, Tuuli Sotamaa kiteyttää.

Näyttelytila on keskuksen sykkivä sydän.

–Se on avoin ja hyvin kaupunkimainen, kuin miniatyyrikaupunki, Kivi Sotamaa luonnehtii.

Teosvalikoimaan kuuluvat muun muassa leipäviljan viljelyä havainnollistava vilja-allas, yhtiön historian aarteita paljastava Wunderbox-lipasto sekä animaation ja 3D-tulostuksen avulla luotu miniatyyritehdas, joka kuvaa Fazerin Sinisen valmistusta.

Yksi erikoisuuksista on 100-kiloinen, 3,5 metriä korkea, vaahdosta tehty Mignon-pupu, johon on liimattu 10000 tyhjää munankuorta.

Vierailijat tutustuvat teoksiin opastetuilla, ryhmille räätälöidyillä kierroksilla. Tiedonjanoinen voi opiskella vaikkapa kaakaon jäljitettävyyttä, ja makeannälkäinen voi etsiä karkkimetsän vuorovaikutteiselta seinältä tuotteista tuttuja eläimiä, kuten kettuja ja jääkarhuja.

–Olemme pyrkineet tekemään töitä, jotka kiinnostavat monia kohderyhmiä, Kivi Sotamaa linjaa.

Teoksiin liittyy paljon digitaalisuutta ja pelillisyyttä, mutta Sotamaat ovat yrittäneet välttää liikaa teknisyyttä, jottei paikasta tulisi kolkkoa. Ihmisläheisen elämyskeitaan ajatusta alleviivaa pisin teos Fazerin ihmiset, joka esittelee yhtiön perustajan ja työntekijöitä, suvun ystävän C.G.E. Mannerheimin ja tuotteita kuvittaneen Tove Janssonin

–Samantyylistä vierailukeskusta ei maailmalta löydy. Usein ne on suunniteltu tuotteiden ja markkinoinnin kautta, Kivi Sotamaa sanoo.

Suunnittelutyö on ollut Sotamaille noin vuoden urakka.

–Meille annettiin vapaat kädet, Tuuli Sotamaa kertoo.

Suunnitelmat syntyivät "varsin helposti", kun he keräsivät taustatietoa Fazerista ja jututtivat sen työntekijöitä. Kaikkia hyviä ideoita, kuten Geisha-keidasta, ei voida toteuttaa tilanpuutteen takia. Näyttelytarjonta ei ole kuitenkaan kiveen hakattu, vaan sitä voidaan muokata myöhemmin.

Keskus avautuu yleisölle lokakuussa

Uusi vierailukeskus avataan makeis-, leipomo- ja ruokapalveluyritys Fazerin 125. syntymäpäivänä 19. syyskuuta. Yleisö pääsee tutustumaan paikkaan 1. lokakuuta lähtien.

Aiemmin Fazer ei ole pystynyt ottamaan vastaan kaikkia vierailijoita, mutta pian sinne mahtuvat kaikki halukkaat.

Keskus tarjoaa näyttelyitä, kahvilan, koekeittiön, myymälän, tapahtumia ja kokouspalvelut. Vieraat tutustuvat paikkaan noin tunnin pituisilla opastetuilla kierroksilla.

2800 neliön keskuksen keskeisiä arkkitehtonisia elementtejä ovat raaka-ainepuutarhat, kaartuvat puukatot, viherkatot, lasiseinät ja mosaiikkibetonilattiat.

Fazerin tavoitteena on luoda yhtiöllä vieraileville inspiroiva, opetuksellinen ja unohtumaton brändikokemus, joka johtaa elinikäiseen suhteeseen yhtiöön. Ensisijainen kohderyhmä ovat lähialueiden perheet ja muut yksityishenkilöt.

Rakennuksen on suunnitellut Kampin kappelin takana ollut suomalainen arkkitehtitoimisto K2S. Keskuksen rakentaa SRV. Kävijäelämyksen suunnittelija on suomalainen Ateljé Sotamaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut