Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ainakin tämä toteutuu: Fazer saa oman Guggenheimin

ELÄMYS Näyttelytila on uuden vierailukeskuksen sydän. Teoksia voi maistaa, haistaa, koskea, katsoa ja kuunnella.

–Tuohon tulee myymälä, tuonne trooppinen puutarha, ja tuohon oikealle kahvila. Tuolla takana näkyy kokoustiloja. Kaikki, mitä tähän väliin tulee, on näyttelytiloja.

Rakenteilla olevaa Fazerin vierailukeskusta esittelevä suunnittelija Kivi Sotamaa panee mielikuvituksen liikkeelle. Vantaan Vaaralassa sijaitseva paikka näyttää vielä kolholta työmaakaaokselta, mutta pian tästä muovautuu makeisten ystävien taivas. Tämä on ainakin perinteikkään perheyrityksen tavoite.

–Fazer saa nyt oman Guggenheimin, kuvailee suunnittelija Tuuli Sotamaa

Guggeinheim-vertaus ei ole niin kaukaa haettu – tuleehan näyttelytiloihin parikymmentä taideteosta, joihin kietoutuu osa merkittävää suomalaista yrityshistoriaa.

–Vertauskuva on hauska. Näyttelyesineet voisivat hyvinkin olla esillä Guggenheim-museossa, tuumii vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko

Sotamaan sisarukset ovat suunnitelleet "vierailukeskuksen kävijäelämyksen kokonaisuutena" yhteistyökumppaniensa, kuten säveltäjä Tuomas Kantelisen kanssa: eli musiikin, äänet, videot, pelit, tuoksut, taideteokset – kaiken elämyksellisen.

–Ensisijaisena tavoitteena on luoda vierailijoille tunnepohjainen kokemus Fazerista. Pyrkimyksenä on, että he saavat täältä mahdollisimman monia tunteita ja heille syntyy tunneside Fazeriin, Kivi Sotamaa määrittelee.

–Haluamme, että vieras lähtee täältä hyvällä tuulella ja jotain uutta oivaltaneena, Tuuli Sotamaa kiteyttää.

Näyttelytila on keskuksen sykkivä sydän.

–Se on avoin ja hyvin kaupunkimainen, kuin miniatyyrikaupunki, Kivi Sotamaa luonnehtii.

Teosvalikoimaan kuuluvat muun muassa leipäviljan viljelyä havainnollistava vilja-allas, yhtiön historian aarteita paljastava Wunderbox-lipasto sekä animaation ja 3D-tulostuksen avulla luotu miniatyyritehdas, joka kuvaa Fazerin Sinisen valmistusta.

Yksi erikoisuuksista on 100-kiloinen, 3,5 metriä korkea, vaahdosta tehty Mignon-pupu, johon on liimattu 10000 tyhjää munankuorta.

Vierailijat tutustuvat teoksiin opastetuilla, ryhmille räätälöidyillä kierroksilla. Tiedonjanoinen voi opiskella vaikkapa kaakaon jäljitettävyyttä, ja makeannälkäinen voi etsiä karkkimetsän vuorovaikutteiselta seinältä tuotteista tuttuja eläimiä, kuten kettuja ja jääkarhuja.

–Olemme pyrkineet tekemään töitä, jotka kiinnostavat monia kohderyhmiä, Kivi Sotamaa linjaa.

Teoksiin liittyy paljon digitaalisuutta ja pelillisyyttä, mutta Sotamaat ovat yrittäneet välttää liikaa teknisyyttä, jottei paikasta tulisi kolkkoa. Ihmisläheisen elämyskeitaan ajatusta alleviivaa pisin teos Fazerin ihmiset, joka esittelee yhtiön perustajan ja työntekijöitä, suvun ystävän C.G.E. Mannerheimin ja tuotteita kuvittaneen Tove Janssonin

–Samantyylistä vierailukeskusta ei maailmalta löydy. Usein ne on suunniteltu tuotteiden ja markkinoinnin kautta, Kivi Sotamaa sanoo.

Suunnittelutyö on ollut Sotamaille noin vuoden urakka.

–Meille annettiin vapaat kädet, Tuuli Sotamaa kertoo.

Suunnitelmat syntyivät "varsin helposti", kun he keräsivät taustatietoa Fazerista ja jututtivat sen työntekijöitä. Kaikkia hyviä ideoita, kuten Geisha-keidasta, ei voida toteuttaa tilanpuutteen takia. Näyttelytarjonta ei ole kuitenkaan kiveen hakattu, vaan sitä voidaan muokata myöhemmin.