Lähiruokapiireissä kuohuu rajusti – "Erittäin härski valtausyritys"

Sosiaalisessa mediassa toimivat REKO-lähiruokarenkaat ovat joutuneet valtausyrityksen kohteeksi.

Farmarin Markkinat -yhdistyksen puuhahenkilöt ovat lähteneet muuttamaan lähiruokarenkaita oman konseptinsa mukaisiksi Uudellamaalla.

–Muutos näkyy lähinnä nimessä, käytännössä mikään ei muutu vaan homma jatkuu niin kuin ennenkin, sekä kuluttajille että tuottajille, ryhmälle jaetussa tiedotteessa kerrotaan.

Alkuperäisten Rekon perustajajäsenten mukaan käynnissä on kuitenkin suunniteltu kaappaus.

REKOn maanlaajuiseen yhteydenpitoon käytettyjä Facebook-ryhmiä on muutettu Farmarin Markkinat -nimen alle ja asiaan liittyvä kommentointi on estetty aggressiivisin ylläpitotoimin.

Tuhansien ihmisten suuruisten lähiruokarenkaiden nimet ja säännöt on vaihdettu muun muassa Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Porvoossa.

Valtauksen takana olevat ihmiset ovat hakeneet patentti- ja rekisterihallitukselta tavaramerkkiä REKO-nimelle. Valtausta tekevät tahot kuuluvat REKOn ylläpitäjiin ja tuottajiin.

REKO-toiminta – rejäl konsumption eli reilu tuottaminen – lähti liikkeelle kolme vuotta sitten Pietarsaaresta, jonne REKOn isänä pidetty Thomas Snellman perusti ensimmäisen renkaan.

–Suomessa toimii 130 REKO-mallin lähiruokarengasta, joissa on 180000 jäsentä. Isosta ja aktiivisesta asiakaskunnasta haluaa hyötyä moni yritys, mutta nyt menossa oleva valtausyritys on erittäin härski", Snellman toteaa tiedotteessa.

Tällä hetkellä esimerkiksi Järvenpään Farmarin Markkinat / REKO -ryhmässä on käynnissä äänestys, jossa päätetään ryhmän nimestä. Ryhmän uusiin sääntöihin ja linjauksiin tai muuhun toimintatapaan nimenvaihdos ei kuitenkaan enää vaikuta.

Järvenpään Farmarin Markkinat / REKO -ryhmän ylläpidon mukaan ryhmää ei ole suinkaan kaapattu, vaan ylläpito teki päätöksen Farmarin Markkinat linjauksiin mukaan menemisestä vapaaehtoisesti.

–Tarkoituksena oli saada selkeät raamit tuottajavalintoihimme, jotta voisimme jatkossakin ylpeänä jatkaa toimintaa, ryhmän ylläpitäjien ryhmään jakamassa tiedotteessa kerrotaan.

Ryhmän ylläpidon mukaan Rekon renkaassa olleen tuottajan ei ole pakko liittyä Farmarin Markkinat -yhdistykseen, ja he voivat jatkaa myyntiä entiseen tapaan.

Ryhmässä on kuitenkin kritisoitu muun muassa uuden nimen ja toimintatavan myötä tulleita uusia sääntöjä, kuten sitä että Farmarin Markkinoiden valtakunnallisesti yhtenäisissä säännöissä ei vaadita luomutuotantoon sitoutumista kuten osassa entisistä Rekon renkaista on vaadittu.

Teksti: Tanja Kuisma ja Airi Hautala

Reko

Rejäl konsumtion (Reilu tuottaminen) lyhennettynä REKO on saanut alkunsa Suomessa Pohjanmaalla Thomas Snellmannin toimesta kesällä 2013.

REKO-lähiruokarengas tai -ryhmä on joukko kuluttajia ja lähiruokatuottajia, jotka käyvät keskenään kauppaa yksinkertaisen mallin mukaan.

REKO toimii ruokapiirin tapaisesti, mutta tuotteiden tilaus ja markkinointi tapahtuvat suljetuissa Facebook-ryhmissä, joihin kaikki halukkaat voivat liittyä.

Rekon perustaja Thomas Snellman aloitti Reko-mallin kokeilun Vaasassa ja Pietarsaaressa. Nyt tällä mallilla myydään lähiruokatuotteita 130:ssä lähiruokarenkaassa.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut