Verkkokaupan palautusoikeus voi poikia yllätyksen – ennen ostopäätöstä kannattaa kiinnittää huomiota tähän asiaan

Jo ennen verkkokaupasta ostamista kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä verkkokauppa kertoo palautuskulujen maksamisesta. Kimmo Seppälä
Sirkku Aalto

Sirkku Aalto

Monelle voi tulla yllätyksenä, että verkkokaupasta ostavan kuluttajansuoja on paikoin jopa parempi kuin kivijalkaliikkeestä ostavan.

Erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo, että verkkokaupan ja kivijalkakaupan kuluttajansuojan suurin ero piilee lakisääteisessä oikeudessa perua kauppa.

– Se tulee monelle kuluttajalle vähän yllätyksenä ennemminkin niin päin, että he olettavat, että kivijalkaliikkeessä olisi lakisääteinen vaihto- tai palautusoikeus. Sellaista ei kuitenkaan ole, Kivimäki kertoo.

Esimerkiksi useat jättimarketit ja tavaratalot tarjoavat silti kuluttajalle vaihto- ja palautusoikeutta tietyin ehdoin.

– Se on kuitenkin täysin vapaaehtoista, kun taas verkkokaupassa se on ihan lakisääteistä, että tuotteelle täytyy antaa 14 päivän palautusoikeus. Siihen on joitakin rajoituksia, mutta pääsääntö on tämä, Kivimäki sanoo.

Lakisääteinen oikeus palauttaa verkkokaupasta ostettu tuote perustuu Kivimäen mukaan siihen, ettei kuluttaja ole voinut tutustua tuotteeseen ennen ostamista.

Aivan kaikkien tuotteiden kauppaa ei kuitenkaan voi perua, vaikka ne olisi ostettu verkosta. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi asiakkaan toiveen mukaan kaiverretut korut, mittatilauksena tehdyt verhot tai avatut piilolinssipakkaukset.

Jo ennen verkkokaupasta ostamista kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä verkkokauppa kertoo palautuskulujen maksamisesta.

– Joillekin kuluttajille on epäselvää, kuka maksaa palautuskulut. Pääsääntö on se, että kuluttaja maksaa, ellei myyjä erikseen kerro, että se maksaa palautuskulut, Kivimäki kertoo.

Palautuskulut voivat olla suuruudeltaan useampia euroja.

– Tuntuu, että tänä päivänä on myös kilpailuvaltti osalle yrityksistä, että ne tarjoavat maksuttoman palautuksen, Kivimäki sanoo.

Verkko-ostamiseen liittyy myös omat pulmansa. Tyypillisiä verkko-ostamiseen liittyviä ongelmia ovat Kivimäen mukaan esimerkiksi se, että myyjä ei toimitakaan tilattua tavaraa tai että myyjä toimittaa kuluttajalle erilaisen tavaran kuin tämä on tilannut. Tuote voikin paljastua vaikka väärennökseksi.

– Edellä mainituissa tapauksissa myyjä ei yleensä vastaa kuluttajalle tai verkkokauppa katoaa, Kivimäki kertoo.

Verkosta ostava voi kohdata ongelmia myös peruuttamisoikeudessa. Myyjä voi esimerkiksi väittää, että kuluttajalla ei olisikaan lakisääteistä peruuttamisoikeutta.

– Oma ongelmakokonaisuus ovat niin kutsutut tilausansat, joissa kuluttaja harhautetaan tilaamaan edullinen näyte-erä, mutta todellisuudessa kuluttaja tuleekin sidotuksi pidempiaikaiseen tilaukseen, Kivimäki kertoo.

Mahdollisista ongelmatilanteista huolimatta verkko-ostaminen on kuitenkin varsin turvallinen tapa tehdä ostoksia.

– Tuotteiden valikoima on usein ihan eri luokkaa kuin kivijalkaliikkeissä. Kun pitää tietyt perusperiaatteet mielessä, ei tule ikäviä yllätyksiä, Kivimäki sanoo.

Jos ongelmia kuitenkin tulee, ensin kannattaa ottaa yhteyttä yritykseen, jonka kanssa on tehnyt kaupat. Mikäli yritykselle tehty valitus ei auta, yhteyttä voi ottaa kuluttajaneuvontaan.

Verkko-ostaminen

Toimi näin verkkokaupassa

1. Tarkista, että myyjä on luotettava. Käy läpi myyjän verkkosivuja, yhteystietoja ja keskustelupalstoille kirjoitettuja kokemuksia myyjästä. Pelkän sähköpostiosoitteen kanssa kauppaa ei kannata käydä.

2. Tarkista, mitä myyjä kertoo tuotteesta. Saako sille takuun ja kertoko myyjä selkeästi, mitä tuote maksaa ja mitä maksuja tilaukseen liittyy? Onko tuotteen kokonaishinta veroineen ja toimituskuluineen kerrottu?

3. Tutustu toimitus- ja peruutusehtoihin. Ovatko ne selkeät ja ymmärrettävät? Kerrotaanko niissä, millainen peruutusoikeus on ja miten peruutustilanteessa toimitaan?

4. Maksa verkko-ostokset luottokortilla. Jos myyjä ei lähetä tuotetta tai vastaa yhteydenottoihin, kuluttaja voi vaatia rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä.

5. Tarkista, miten maksaminen on suojattu. Verkossa maksaminen on turvallista esimerkiksi, jos verkko-osoitteen alussa lukee https ja ruudulla näkyy lukkosymboli.

6. Tarkista, mitä myyjä kertoo henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista. Mieti, mitä tietoja haluat antaa itsestäsi.

7. Säilytä saamasi tilausvahvistus, toimitusehdot, tuotteen kuvaus tai mainos ja myyjän kanssa käymäsi viestivaihto. Ne voivat helpottaa selvittelyä ongelmatilanteessa.

Lähteet: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa; erityisasiantuntija Saija Kivimäki, Kilpailu- ja Kuluttajavirasto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.