Osa yrittäjistä "jäätyi" kriisissä, osa kääri hihat – Vaateliikkeet perustavat nyt kiireellä verkkokauppoja

Koronakriisi: "Etenkin vaateliikkeet perustavat kiireellä verkkokauppoja."

Suomalaiset ovat käyttäneet ahkerasti verkkokauppoja viime viikkoina. Postin ajojärjestelijä Tomi Salminen vilauttaa saapuvaa pakettia viivakoodinlukijassa. Juha Perämäki/Arkisto
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Verkkokauppa-alusta MyCashflow.fi on tarjonnut yrityksille mahdollisuutta ilmaiseen verkkokauppaan puoleksi vuodeksi.

– Etenkin vaateliikkeet perustavat kiireellä verkkokauppoja. Osalla ei ole kivijalkaliikkeen lisäksi muuta myyntikanavaa ja jossain uudet mallistot on myytävä, MyCashflown liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen pohtii.

Verkkokaupan perustaminen käy muutamassa minuutissa, mutta käytännössä toteuttaminen on isompi urakka.

– Yksikin naistenvaateliike pisti verkkokaupan pystyyn kolmessa päivässä. Ensimmäinen steppi on tuotekuvien ottaminen, jos niitä ei ole valmiina.

Helsingin kaupungin kasvuyritystiimin neuvoja Mia-Stiina Heikkala kertoo, että korona-aika on innoittanut oppimis- ja koulutusalan yrityksiä tarjoamaan palveluitaan, kun koulut ja opettajat etsivät digitaalisia opetusmenetelmiä.

– Esimerkiksi reilut 30 yrittäjää kasasi ketterästi Koulu.me-sivuston.

Se tarjoaa monipuolisen valikoiman Suomessa kehitettyjä oppimissovelluksia. Tällä hetkellä sovellukset ovat käytössä ilmaiseksi.

Yksi sivuston yrityksistä on TinyApp, joka on kehittänyt varhaiskasvatuksen ammattilaisille pedagogisen sovelluksen lapsen osaamisen ja hyvinvoinnin kehittämisen tueksi.

– Sovelluksen avulla he voivat olla yhteydessä lasten vanhempiin, jakaa tietoa ja vinkkejä, mitä kotona voi tehdä lasten kanssa, toimitusjohtaja Taina Mikkola kertoo.

TinyAppilla on viisi työntekijää, joista kaksi palkattiin juuri ennen koronaa.

– Aluksi mietin, että sattuiko huono hetki, mutta toisaalta uskon, että tämä valitettava tilanne myös luo mahdollisuuksia, hän sanoo.

Kriisi pakottaa muutokseen, toteaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

– Nyt syntyvien ratkaisujen kautta löydetään uusia polkuja. Tavaroiden lisäksi palvelut ovat siirtyneet verkkoon. Ravintolat ovat perustaneet verkkokauppoja ja menneet kimppaan kuljetusyrittäjien kanssa.

Kallama on huomannut yrittäjillä kahdenlaista suhtautumista koronakriisin sotkettua bisnekset:

– Osa lähtee kehittämään mielessään ollutta ideaa, osa taas näyttää ”jäätyneen”.

Uusyrityskeskukset neuvovat nyt etänä yrittäjyyttä pohtivia ja auttavat kaikkia yrittäjiä koronakriisissä.

– Jos miettii yrityksen perustamista, kannattaa aina kääntyä oman alueen uusyrityskeskuksen puoleen.

– Kannattaa uhrata aikaa idean sparraamiseen ja liiketoimintasuunnitelman kirjoittamiseen. Asiantuntijoitamme kuuntelemalla säästyy monelta harmilta.

Niin Kallama kuin Juntunenkin uskovat, että suomalaisista verkkokaupoista ostamista suositaan kriisin jälkeen aiempaa enemmän.

– Kuluttajat tykkää suosia kotimaista, Juntunen muistuttaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut