Konkarikuskien tööttäilyä, valojen välkyttelyä... – nuorilla kiusaamiskokemuksia liikenteessä

Joka toinen nuori koki, että jotkut aikuisten toimintatavat nuoria liikkujia kohtaan vaarantavat turvallisuuden liikenteessä. Kuvituskuva. Arkisto / Sauvo Jylhä

Puolet nuorista kuljettajista kokee, että aikuiset tekevät heille joskus tahallaan kiusaa liikenteessä, tiedottaa Liikenneturva. Tieto perustuu Liikenneturvan viime syksynä tekemään kyselyyn, johon vastasi yli 3 000 nuorta eri oppilaitoksista. Noin kolmasosalla vastanneista oli jokin ajo-oikeus, eli esimerkiksi mopokortti. Joka toinen nuori koki, että jotkut aikuisten toimintatavat nuoria liikkujia kohtaan vaarantavat turvallisuuden liikenteessä.

– Nuorille kuljettajille voi sattua enemmän virheitä, mutta aikuisten kuljettajien pitäisi tämä ymmärtää ja suhtautua kärsivällisyydellä. Missään nimessä liikenne ei ole paikka, jossa toista lähdetään ”kouluttamaan”. Osoittamalla mieltä valoja välkäyttämällä, tööttäämällä tai muutoin karvaamalla tilannetta vain pahennetaan. Aikuisten tulee omalla toiminnallaan näyttää oikeanlaista esimerkkiä liikenteessä, eikä lisätä riskejä, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi tiedotteessa.

Liikenneturvan toisen, viime vuoden lopulle tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 12 prosenttia kyselyyn vastanneista autoilevista kertoo yrittävänsä joskus autoa ajaessaan ”kouluttaa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria.

Kaksi kolmasosaa vastanneista puolestaan kertoi ajavansa tavallista huomaavaisemmin, jos huomaa liikenteessä nuoren kuljettajan, kerrotaan tiedotteessa.

Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen toivoo, että aikuiset ottaisivat viestin tosissaan: käyttäytymällä huonosti nuoria kohtaan aikuinen näyttää huonoa mallia siitä, miten nuoriin tai liikenteessä virheen tekeviin on hyväksyttävää suhtautua.

– Nuorten kokoontumiset voivat myös provosoida aikuisia. Näin poikkeustilan aikana aikuisten on hyvä muistaa, että ohjattu toiminta on tauolla. Nuorten ajeleminen voi lisääntyä, kun muu tekeminen on vähentynyt eikä kavereita voi tavata kodeissakaan. Vaikka se ärsyttäisikin, ärtymystään ei tule osoittaa käyttäytymällä liikenteessä huonosti. Riskinä on, että syntyy negatiivinen kehä, jossa nuoret ja aikuiset provosoivat toisiaan, Markkanen muistuttaa tiedotteessa.

Lue myös: Jopa 1 000 euron rapsu uhkaa: Moponuorten taidot kohenevat, vanhempien valvontataidot eivät – "Isiä on mukana viritystouhussa"

Liikenneturvan ohjeet nuoren kuljettajan kohtaamiseen:

Aja tarkkaavaisemmin ja hiljennä tarvittaessa.

Pidä riittävä turvaväli. Moni taidoistaan epävarmempi nuori haluaa pitää korostetusti tilaa ympärillään virheiden varalta. Hiillostamalla takapuskuria voit hermostuttaa nuorta lisää.

Älä hermostu, jos toinen tekee virheen. Muista, että nuoret kuljettajat vasta harjoittelevat turvallista kulkemista.

Näytä hyvää esimerkkiä omalla toiminnallasi. Mieti, jos nuori kuljettaja olisi oma lapsesi – miten haluaisit, että muut kuljettajat suhtautuvat häneen?

Vältä yllättäviä liikkeitä ja toimintoja, joita nuori ei osaa tilanteessa odottaa. Mieti myös ohitustarve. Esimerkiksi taajama-alueella ei useinkaan ole mitään syytä lähteä ohittamaan mopoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.