Helsinki aikoo siirtää mopot ajoteille – "Pyöräteitä ajaessa saa huutoa"

Kaupunki laatii uusia moposääntöjä. Ensi vuoden kesällä Helsingissä saa mopoilla entistä harvemmin pyöräteillä.

–Tänään viimeksi kun ajoin Kehän pyörätiellä, tuli hirveetä huutoa joltakin lapsen kanssa liikkuneelta, toteaa herttoniemeläinen Miko Uimonen (oik.), jonka mukaan palautetta mopoille sallituilla pyöräteillä ajamisesta tulee ajokaudella lähes päivittäin. Uimonen rassasi skootteriaan Rastiksen mopohallilla Vuosaaressa. Vieressä Lassi Kokkonen (vas.) ja Anton Walden. Sanna Jompero

Sanna Jompero

Helsinki suunnittelee parhaillaan muutoksia mopoilijoiden ajo-ohjeisiin.

Käytännössä muutos tulee tarkoittamaan sitä, että pyöräteiden sijaan mopot ohjataan yhä useammin ajoradalle.

– Helsingissä ollaan tekemässä koko kaupungin kattavaa tarkastelua uusien suositusten valossa. Tyypillisesti muutos on tehty sellaisella kadulla, jonka nopeusrajoitusta on tiputettu 60 kilometristä 50 kilometriin tunnissa. Tämä on ollut yleinen nyrkkisääntö, mutta ei sitova, toteaa liikenneinsinööri Niko Palo kaupunkisuunnitteluvirastosta valtakunnallisista Liikenneviraston laatimista suosituksista.

Tuleva muutos otetaan myönteisesti vastaan Rastiksen mopohallilla Vuosaaressa.

Monikaan ei haluaisi ajaa pyöräteillä, mutta mopon alhainen sallittu nopeus pakottaa turvallisuussyistä mopoilijat sallituille pyöräteille.

– Hirveätä huutoa tulee aina , viimeksi tänään. Sitten pitää mennä näyttämään, että missä kohtaa on merkki, että mopolla saa ajaa, sanoo mopohallilla skootteriaan korjaava herttoniemeläinen Miko Uimonen, 15.

VartiokyläläinenJuho Pellikka, 18, ehdottaa ratkaisuksi mopojen sallitun nopeuden nostamista 45 kilometristä 60 kilometriin tunnissa, jotta mopot eivät jäisi ajotiellä autojen tukkeeksi.

– Sit pysyis paremmin mukana autojen seassa.

Nuoriso-ohjaaja Tomi Muttilainen kertoo, että säännöistä keskustellaan mopohallilla käyvien kanssa päivittäin.

– Missä ajetaan, miten ajetaan ja mikä on turvallista.

Mopoilijoiden sekä yleistä että omaa turvallisuutta vaarantava käytös johtuu usein tietämättömyydestä.

– No esimerkiksi, miksi kypärän hihna pitää pitää kireällä. Usein se on jäänyt kiristämättä ehkä kaupasta ostettaessa. Sitten kun asian selittää, niin he kyllä ymmärtävät syyn.

Vantaa muutti suosituksiaan jo tänä keväänä ja siirsi mopot useilta jalkakäytäviltä ajoteille. Vantaan Sanomien kyselyssä 71 prosenttia vastaajista (141 ääntä) oli sitä mieltä, että mopojen paikka on ajotiellä.

Helsingissä mopoilu pyöräteillä on sallittu erityisesti isojen ja vilkasliikenteisten teiden viereisillä pyöräteillä muun muassa Itäväylällä, Kehä I:llä, Hermannin rantatiellä ja Vihdintiellä.

– Meidän näkemyksemme on, että mopoilu tulisi sallia jalankulku- ja pyöräteillä lähinnä silloin, kun vastaavaa reittiä ei ole mahdollista muutoin järjestää, liikenneturvallisuudesta kaupunkisuunnitteluvirastossa vastaava liikenneinsinööri Hanna Strömmer linjaa tulevien muutosten suuntaviivoja.

Muutokset vaativat muun muassa liikennemerkkien uusimista.

Helsingissä mopoiluun liittyvien onnettomuuksien määrät ovat viime vuosina vaihdelleet.

Vuonna 2014 onnettomuuksia, joissa mopo oli osallisena, tapahtui 20, vuonna 2013 niitä oli 33 ja vuonna 2012 yhteensä 16. Poliisille tulleiden tietojen mukaan yhtään kuolonkolaria ei vastaavina vuosina tapahtunut.

Muutokset voimaan ensi vuoden kesäksi

Helsinki on parhaillaan laatimassa mopoilun uusia ohjeita.

Ohjeet tulevat voimaan todennäköisesti kesäksi 2017.

Liikenneviraston valtakunnallinen ohjeistus suosittelee mopoilun siirtämistä taajamissa pääasiassa ajoradalle.

Muutosta perustellaan muun muassa turvallissyillä.

Vantaa muutti ohjeistustaan jo tänä keväänä ja siirsi mopot jalkakäytäviltä ajoradalle lukuisilla teillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.