Kuluttaja-asiamies neuvoo perutuista lennoista: Älä ota Norwegianin lentopisteitä, vaadi palautus rahana

Halpalentoyhtiö Norwegian on taloudellisissa vaikeuksissa. Arkistokuva. Arkisto/ Armi Suojanen
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kuluttaja-asiamies on huolissaan lentoyhtiö Norwegianin kuluttajille tarjoamista lentopisteistä eli cash pointseista rahanpalautuksen vaihtoehtona silloin, kun yhtiö peruuttaa lennot.

Talousvaikeuksissa oleva Norwegian on perumassa kaikki lentonsa ainakin vuodeksi, vaikka yhtiön toiminta jatkuisikin.

Ensi maanantain yhtiökokouksessa ratkeaa, pääseekö lentoyhtiö velkajärjestelyyn konkurssin välttääkseen.

Asiakkailleen Norwegian on tarjonnut rahanpalautusten sijasta lentopisteitä eli cash pointseja.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että Norwegianin nykyisen tilanteen vuoksi palautus kannattaa vaatia rahana.

– Nyt ei ole oikea aika ottaa vastaan Norwegianin tarjoamia cash pointseja, sillä lentojen toteutuminen on epävarmaa. Pisteet ovat myös Norwegianin ehtojen mukaan voimassa vain vuoden myöntämishetkestä. Kannattaa siis vaatia palautuksia takaisin rahana, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen painottaa.

Väänäsen mukaan myöskin uusien varausten ja lentojen siirtojen kanssa kannattaa odottaa.

– Sen sijaan että itse peruuttaisi lennon, kannattaa odottaa lentoyhtiön peruutusta, Väänänen toteaa tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kuluttajilla on lain mukaan oikeus saada palautukset rahana aina, kun lehtoyhtiö peruuttaa lennon.

Jos matka on maksettu luottokortilla tai lennon maksamiseksi tarjotulla luotolla, rahoja voi hakea takaisin luotonantajalta. Luottoyhtiöllä on yhteisvastuu palautuksesta, eikä se voi vaatia kuluttajaa kääntymään ensin lentoyhtiön puoleen.

– Jos lentoyhtiö menee konkurssiin, lahjakortin ottanut kuluttaja saattaa menettää oikeutensa vaatia rahoja takaisin luottokorttiyhtiöiltä, Väänänen huomauttaa.

Väänästä huolettaa myös Norwegianin peruutusten asiakasviestintä. Norwegian ei ole kertonut asiakkailleen aina riittävän selvästi vaihtoehdoista, joita asiakkailla on, kun lentoyhtiö peruuttaa lennon.

Norwegianin viestintä korostaa yhtiön omaa cash points -järjestelmää eikä rahanpalautusvaihtoehdosta ole kerrottu aina riittävän ajoissa ja selkeästi.

Kuluttaja-asiamies Väänänen odottaa asiassa parhaillaan selvitystä Norwegianilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.