Yöllinen idea käynnisti suojavarustetehtaan – "Ilman Business Finlandin 100 000 euron tukea meillä ei olisi uutta liiketoimintaa"

Yritys: Jyrki Narinen työntekijöineen heittäytyi viikossa uudelle alalle.

Coloro Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Narinen ei ollut koskaan miettinyt, kuinka suojavisiiri puetaan päälle. Viime viikot ovat tuoneet uudet tuotteet yritykseen. Johanna Erjonsalo

Marika Lumme

Kun koronavirus iski Suomeen, pysäytti se tapahtumat ja sitä kautta Vapaalassa sijaitsevan Coloro CLR Oy:n graafisen alana liiketoiminnan lähes kokonaan. Yrityksen toimitusjohtaja Jyrki Narinen valvoi öitä ja mietti, mitä ihmettä hän keksii. Henkilökunnalle oli annettu tietoon, että mahdollisia lomautuksia joudutaan toteuttamaan.

– Se oli maaliskuun puoliväli, kaikki hiljeni hetkessä. Yhtenä yönä sain idean, nousin ylös ja ajoin tehtaalle, Narinen muistelee.

Keskellä yötä Narinen meni kaivelemaan yrityksen varastoja ja pohti, toimisivatko materiaalit sekä jo olemassa olevat koneet uuden idean toteuttamiseen. Aamulla hän kertoi ideastaan muutamalle tiimistään ja sai tukea ajatukselleen. Aiemmin mainosmateriaaleja tuottaneet koneet käynnistettiin valmistamaan pisarasuojatuotteita, kuten pisaravisiirejä ja kangasmaskeja.

– Sen jälkeen kolmen viikon ajan teimme 16–20 tuntisia päiviä. Jo viikossa meillä oli valmiita tuotteita myyntiin, Narinen kertoo.

Muutos ei olisi ollut mahdollista ilman taloudellista tukea, jota yritys sai Business Finlandilta 100 000 euron kriisirahoituksena.

– Ilman tukea ei meillä olisi uutta liiketoimintaa. Olemme joutuneet investoimaan muutokseen, joka on mahdollistanut uuden liiketoiminta-alueen. Uudet tuotteet eivät ole vielä kokonaan korvanneet menetettyä liikevaihtoa, hän toteaa.

Oli pelko, että joudumme lomauttamaan koko henkilökunnan.

Narinen tiimeineen on opiskellut suojavarusteiden valmistamista ja vaatimuksia muun muassa netistä, tavarantoimittajilta sekä itse testaamalla. Toimitusjohtaja kehuu työntekijöiden valmiutta mukautua uuteen tilanteeseen.

Huoltovarmuuskeskuksen suojavarusteisiin liittynyt kohu teki Narisen mukaan asiakaskunnasta varovaisempaa. Moni haluaa sertifioituja tuotteita, joka tarkoittaa, että tuote täyttää tarvittavat laatuvaatimukset.

– Emme ole ainut yritys, joka tämän bisneksen käynnisti. Odotamme sertifikaatteja ja niin odottaa moni muukin, joten niiden saamisessa voi hetki mennä, hän sanoo.

Pisarasuojavisiirejä on kuitenkin tilattu paljon, pääasiassa yrityksiin. Narisen mukaan parhaimpina päivänä on matkaan lähtenyt noin 10 000 pisarasuojavisiiriä. Hän sanoo, että yrityksen suojatuotteita on mennyt muun muassa hammaslääkäriasemille, sairaaloihin ja kotihoidon käyttöön. Myös yksityiset ihmiset ovat tilanneet tuotteita.

– Aluksi oli pelko, että joudumme lomauttamaan koko henkilökunnan. Pääsiäiseksi saimmekin yllättäen palkata lisää väkeä, hän kertoo.

Tuotteita on kehitetty jatkuvasti.

– Olemme kuunnelleet asiakkaiden toiveita ja tehneet muutoksia niiden mukaan. Esimerkiksi suojavisiirit pestään sairaaloissa yli 90 asteen lämpötilassa ja niiden täytyy se kestää, hän selvittää.

Viimeisimpänä tuotannosta on valmistunut suojaessuja, joita on mennyt muun muassa hoivakoteihin. Uusin innovaatio on pisarasuojavisiiri, joka toimii samalla naamarina.

– Halusimme vapun kunniaksi ottaa hieman kevyemmän kulman aiheeseen. Myös urheiluseurojen kanssa ryhdymme tekemään yhteistyötä ja painamaan visiirejä heidän logoillaan.

Narinen on tyytyväinen, että luotti intuitioonsa.

– Siinä vaiheessa, kun sain kertoa henkilökunnalle, että lomautuksia ei ainakaan tällä hetkellä tarvita, oli voittajafiilis. On myös hienoa, että voi yrityksenä osaltaan auttaa yhteiskuntaa selviämään kriisistä.

Tehdas Vapaalassa

Suojatuotteet jäävät valikoimaan

Coloro CLR Oy on vuonna 2018 perustettu graafisen alan yritys, joka normaalioloissa valmistaa muun muassa materiaaleja tapahtumiin ja markkinointiin.

Yritys toimii Vantaalla Vapaalassa, jossa työskentelee noin 50 henkilöä.

Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi yritys vaihtoi lennosta tuotevalikoimaansa.

Nyt yritys valmistaa erilaisia pisarasuojatuotteita, kuten pisarasuojavisiireitä, kangasmaskeja sekä pisarasuojapleksejä kauppojen käyttöön ja autoihin.

Yritys aikoo pitää DropStopper-nimeä kantavat tuotteet valikoimissaan myös koronan jälkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.