Katso 9 vinkkiä yo-kirjoituksiin – Mihin kannattaa satsata?

Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteinen hanke Yksi elämä listasi kevään yo-kirjoittajille vinkit valmistautumiseen ja jaksamiseen. Kuvituskuva. Luumu Jokelainen

toimitus

Kevään ylioppilaskirjoitusrupeama on taas ajankohtainen.

Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteinen hanke Yksi elämä listasi kevään kirjoittajille vinkit valmistautumiseen ja jaksamiseen.

Vinkit antoivat unitutkija Tarja Stenberg Helsingin Yliopistosta sekä ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Suomen Sydänliitosta.

– Muista valmistautuessasi kirjoituksiin, että väsyneenä ei opi, ja jos ei nuku, mieleen painaminen häiriintyy. Eli jokaisen oppimisjakson päälle tarvitaan kunnon unet, jotta omaksuttu tieto jää muistiin.

– Elämä pitäisi voida järjestää niin, että viikonloppuna ei tarvitse univelan kiinniottoja eli yö riittävästi unta on ainut keino jaksaa pitkän päälle.

– Alkoholi huonontaa unta eli jos tavoitteena on hyvä suoritus on syytä pysyä raittiina.

– Kahvia/teetä voi käyttää tilapäiseen väsymiseen.

– Huolehdi ylioppilaskirjoituksia edeltävänä päivänä siitä, että olet syönyt kunnollisen päivällisen hyödyntäen lautasmallia ja liikkunut kevyesti viimeistään alkuillasta sekä juonut riittävästi vettä. Kuitupitoinen, kasviksia, hedelmiä tai marjoja sekä jotain proteiinin lähdettä sisältävä iltapala auttaa nukahtamaan eikä nälkä yllätä kesken unien.

– Monipuoliseen aamupalaan kannattaa satsata. Valitse itselle sopiva yhdistelmä: maitoon keitetty puuro, täysjyväleipää, rahkaa, jogurttia, viiliä, hedelmiä, marjoja, mysliä tai muroja. Mieluiten vain vähän sokeria, mutta runsaasti kuitua.

– Syö kirjoitusten aikana normaaliin lounasaikaan. Eväiksi sopivat täytetyt täysjyväleivät tai –sämpylät, hedelmät, pähkinät tai mantelit. Juomaksi kohtuudella kahvia, kaakaota, vettä tai vähäsokerinen välipalajuoma. Mahdolliset herkut kannattaa säästää jälkiruoaksi.

– Jos iltapäivällä väsymys yllättää tai haluat satsata vielä loppurutistukseen, juo vettä ja syö kevyt välipala eli hedelmä ja kourallinen pähkinöitä. Mahdolliset namit vasta jälkiruoaksi.

– Syö kirjoitusten jälkeen kunnon ateria.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut