Ruuhkamaksut käyttöön ehkä jo 2020 – Kartta: Näin ne vaikuttavat sinuun

LIIKENNE Selvitys valmistui: autoilijan ruuhkamaksu olisi keskimäärin 340 euroa vuodessa. Eniten maksaa pitkiä työmatkoja kehyskunnista ajava.

Ruuhkamaksua joutuisi maksamaan arviolta 40 prosenttia henkilöautolla ajavista.

Maksu perittäisiin ruuhka-aikoina, kun autoilija ylittää säädetyn vyöhykerajan. Ruuhkamaksun periminen alkaisi aamukuudelta ja päättyisi illalla kello 18. Keskellä päivää hinta olisi alempi.

Poikittaiset vyöhykerajat eli "portit" sijaitsisivat Helsingin kantakaupungin rajalla ja Kehä III:lla.

Lisäksi Helsingin seutu lohkottaisiin muutamaan vyöhykkeeseen myös lännestä itään.

Vyöhykerajat ovat vielä summittaisia. Helsingin kantakaupungin raja kulkisi todennäköisesti Hakamäentietä pitkin.

Tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino."

Tiedot ilmenevät Helsingin seudun liikenteen (HSL) selvityksestä, jossa tutkittiin, onko seudulla edellytyksiä ottaa käyttöön tiemaksut.

Selvitys puhuu nimenomaan tiemaksuista. Korvausta perittäisiin arkipäivisin, mutta ei iltaisin eikä viikonloppuisin.

Tiemaksulla on kaksi päätavoitetta. Ensimmäinen on leikata yksityisautoilua niin, että liikenne sopisi paremmin rajalliseen katuverkkoon.

Selvitys ennustaa, että tiemaksut lyhentäisivät nykyisiä matka-aikoja kymmenyksellä. Matka-ajoista tulisi ennustettavampia ja liikenneturvallisuus paranisi.

Toinen selkeästi lausuttu tavoite on, että tiemaksuilla kerättäisiin rahaa liikenneinvestointeihin.

Helsingin seudulla on pakko tehdä jotakin liikenteen kehittämiseksi, sillä alueelle arvioidaan muuttavan 200 000 uutta asukasta vuoteen 2025 mennessä.

Pelkillä katujärjestelyillä se ei olisi mahdollista – etenkään nyt kun Helsingin keskeisistä pääväylistä aiotaan tehdä asumisen kaupunkibulevardeja.

–Liikennejärjestelmää tulee kehittää monilla tavoilla. Tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino kokonaisuudessa, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Tiemaksu kurittaa eniten kehyskunnista pitkiä työmatkoja ajavia. Kalleimmaksi autoilu näyttäisi käyvän kirkkonummelaisille, nurmijärveläisille ja sipoolaisille, kun taas helsinkiläisille rasitus olisi kevyempi.

Tiemaksun suuruus olisi portista ja ajasta riippuen 0,40–1,60 euroa. Maksu perittäisiin portilla joko sähköisen tunnisteen tai rekisterikilven tunnistamisen avulla.

Keskimääräiseksi tiemaksuksi HSL arvioi 340 euroa vuodessa (200 edestakaisella matkalla). Osalla se olisi vähemmän, osalla enemmän.

HSL:n selvitys toimii pohjana sekä kunnalliselle että valtiolliselle päätöksenteolle.

Aikaisimmaksi mahdolliseksi tiemaksun käyttöönottoajankohdaksi HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen ennustaa vuotta 2020.

Seudun ruuhkat hälvenisivät

Matka-ajat lyhenisivät 2–7 minuuttia.

Bussiliikenteen palvelutaso kasvaisi ruuhkien vähetessä.

Julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuus liikenteestä kasvaisi 4 prosenttiyksikköä.

Onnettomuudet vähenisivät 8 prosenttia eli 150 henkilöonnettomuutta vuodessa.

Melu- ja ympäristöhaitat pienenisivät 5 prosenttia.

Tiemaksuilla voitaisiin kerätä vuodessa 80 miljoonan euron nettotulot, jotka voitaisiin käyttää seudun liikenneinvestointeihin.

Summa vastaa 13-kertaisesti raitiolinjan 3 liikennettä vuodessa.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut