Ura loppui irtisanomiseen – edessä meriseikkailu pallon ympäri

MATKA Vene remontoidaan talvella ja ankkuri nousee kesällä. Edessä ovat Atlantti ja Tyynen meren eteläiset saaret.

Tuiskut ja räntäkelit eivät haittaa, kun Aiski Kainuvaara käy remontoimassa pressun alla olevaa matkavenettään Kantvikin satamassa. Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kantvikin satamassa venettään remontoivan Aiski Kainuvaaran ja hänen avopuolisonsa matkasuunnitelma ei ole aivan tavanomainen.

Kirkkonummelainen pariskunta nostaa ankkurin kesäkuun alussa ja purjehtii sen jälkeen merillä seuraavat kuusi vuotta.

–Pallo on tarkoitus kiertää, naurahtaa Kainuvaara.

Ensi marraskuussa teräsrunkoinen, 42 -jalkainen jahti seilaa Kanarian seutuvilla. Mutta vielä se kelluu laiturin vieressä ja lumisohjoisen pressun alla kansi on täynnä työkaluja ja tarvikkeita. Näky on aika raju, kun lähes kaikki on purettu aluksesta auki.

–Pakko remontoida, että se on kunnossa kesällä. Ja jos jokin paikka matkalla hajoaa, pitää tietää, mitä tehdä.

Veneremontti ja matkan suunnittelu vie tällä haavaa Kainuvaaran ajan, sillä viime syksynä häneltä loppui 25 vuoden ura telealan yrityksessä.

Pitkää merimatkaa hän suunnitteli silti kauan ennen irtisanomista –jo ennen kuin edes hankki veneensä viisi vuotta sitten Tanskasta.

–Olen ollut miehistössä muissa veneissä ja purjehtinut esimerkiksi Chilessä, Patagoniassa, Etelä-Shetlannin saarilla ja kiertänyt Kap Hornin. Mahtavia alueita, pakko päästä sinne omalla veneellä, hän kertoo.

Ihminen muuttuu, kun rantoja ei näy ja vastaan nousee kuusimetrisiä aaltoja."

Hänen esikuvansa on Pertti Duncker, kuulu suomalainen purjehtija ja kirjailija, joka purjehti maailman ympäri itse rakentamallaan veneellä.

Kainuvaaran reitti ulottuu mahdollisimman etelään, Brasilian eteläpuolelle ja Argentiinaan.

Myrsky iski Kainuvaaran ja avopuolison kiertäessä Gotlantia. Purjehdus testasi paitsi venettä, myös parin yhteispeliä.

–Ihminen muuttuu, kun rantoja ei näy ja vastaan nousee kuusimetrisiä aaltoja, Kainuvaara sanoo.

Koepurjehdus sujui hyvin ja Kainuvaara kiittelee puolisoaan.

–Olen löytänyt rinnalleni ihmisen, joka lähtee toteuttamaan unelmaani. Se on iso asia ja arvostan sitä todella paljon.

Avopuoliso aikoo kirjoittaa blogia meriseikkailun aikana.

Matkan rahoittamiseksi he myyvät omaisuutensa. Kun kaikki jää taakse ja lähtee puhtaalta pöydältä, tunne on vapauttava, Kainuvaara kuvaa.

Marraskuun lopulla alkavaan Atlantin ylitytykseen kuluu tuulista riippuen noin 24 päivää. Karibialla pari seilaa viitisen kuukautta ja ottaa vastaaan sukeltajavieraita.

Myös pinnan alla viihtyvä Kainuvaara on sukeltanut niin Meksikon kuin Budapestinkin alla olevissa luolissa ja työskennellyt sukellusoppaanakin Thaimaassa. Sukeltajat vierailevat ja myös majoittuvat usein toistensa luona.

Patagoniassa Kainuvaara ja puoliso viettävät puolitoista vuotta.

–Ehkä käymme sieltä Suomessa lomalla, Kainuvaara aprikoi.

Vene Båt -venemessut 12.–21.2. Messukeskuksessa.

Monta kohdetta

Aiski Kainuvaaran 42-jalkainen eli noin 13 metrin pituinen vene kulkee purjeen lisäksi moottorilla. Veneessä on neljä hyttiä ja kylmätilat.

Matka alkaa 6. kesäkuuta Helsingistä ja etenee Visbyn, Kielin kanavan ja Biskajanlahden kautta Espanjan ja Portugalin rannikkoa pitkin etelään.

Portugalissa vene maalataan telakalla. Polttoainetta tankataan verovapaasti Gibraltarilla.

Reitti ulottuu päiväntasaajan eteläpuolisille saarille Tyynellä valtamerellä.

Neljäntenä vuonna purjehtijoiden tavoitteena on Japani.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.