Moottori selvitti: Onko auton huolenpitosopimuksesta hyötyä?

LIIKENNE Yhden mielestä sopimus auttaa ennakoimaan huolto- ja korjauskuluja, toisen mielestä kyseessä on silkka rahastus.

Teksti: Ilpo Mikkonen, Moottori.fi

Useilla automerkkeillä on tarjolla erilaisia huolenpito- tai huoltosopimuksia.Niiden tarpeellisuus jakaa mielipiteitä.Jotkut autoilijat ovat vakuuttuneita, että huoltosopimukset ovat tarpeettomia kuluja, suorastaan huijausta. Toisten mielestä sopimukset ovat hyvinkin hintansa väärtejä.

Eri automerkkien välillä on eroja huolenpitosopimusten hinnoissa, vaikka sisällöt vaikuttavat pikaisesti katsottuna samantapaisilta.

Huolenpitosopimuksella tarkoitetaan sitä, että kuukausimaksua vastaan autonomistaja voi huollattaa ja korjauttaa autonsa missä tahansa merkin valtuutetussa huoltopisteessä Suomessa ilman lisämaksuja.Huoltokustannukset ja suurin osa korjauskuluistakin on tiedossa.

Sopimuksien kattavuudessa ja maksuerien pituuksissa on merkkikohtaisia eroja. Eroja on myös lisätöissä ja -palveluissa.

Sopimuksien kattavuudessa ja maksuerien pituuksissa on merkkikohtaisia eroja."

Huolenpitosopimus tehdään aina uuteen autoon.Yleensä lyhyin sopimusväli on kolme vuotta.Sopimusta voidaan jatkaa automerkistä riippuen vuoden tai useamman vuoden jaksoin yleensä kuuden vuoden ikään asti. Joillakin merkeillä on mahdollista jatkaa sopimusta tästäkin eteenpäin.

Sopimushinta määräytyy automallin ja vuosittaisten ajokilometrien mukaan.Sopimukseen kuuluvat auton normaalien huoltotöiden lisäksi mahdolliset korjaukset. Joillakn automerkeillä sopimus kattaa myös polttimoiden ja pyyhkijänsulkien vaihdon ja mahdolliset öljynlisäykset.

Tämä tekee sopimuksesta kiinnostavan.Auton omistaja voi siirtää korjauskulujen riskin sopimuksen tarjoajalle. Kalliitkaan korjaukset eivät yllätä ikävästi.

Huolenpitosopimukset ovat kaikki periaatteessa samantapaisia, mutta kattavuudessa voi olla pientä vaihtelua.Huolenpitosopimus kuulostaa nopeasti ajateltuna oikeastaan liiankin hyvältä ollakseen totta. Mikäli autossa sattuu ilmenemään paljon vikoja, sopimus voi olla huolto-organisaation kannalta huono.

Huolenpitosopimuksilla sitoutetaan auton omistaja merkkihuollon palvelujen ja merkkivaraosien käyttöön.Tämähän on omistajalle vain hyvä asia, mikäli hinnoittelu on kohdillaan.

Huolto-organisaatiolle varmistetaan huoltosopimuksille tasaisempi korjaamokuormitus ja huolto-osille menekkiä.Riski suurista korjauskuluista on varmasti otettu hinnoittelussa huomioon.Suuremmilla ajokilometreillä sopimuksen hinta kasvaa tuntuvasti. Jatkosopimuksissa auton ikä ja ajetut kilometrit on huomioitu hinnoittelussa.

Auton ostajan kannattaa laskeskella sopimuksen kannattavuus oman tarpeensa mukaan.

Huolenpitosopimuksien hinnoittelu on melko samantapaista.

Hinnat alkaen -sopimukset 15 000–20 000 kilometrin vuosittaisella ajolla maksavat 30–40 euroa kuukaudessa. Eräillä automerkeillä huoltohintaan sisältyy sijaisauto huollon ajaksi tai autonpesu huollon yhteydessä.Lähes kaikkiin sopimuksiin saa lisähinnasta renkaiden kausivaihdot ja/tai renkaiden säilytyksen.

Edullisimmillaan huolenpitosopimuksen saa 30 eurolla kuussa, hintavimmillaan sopimus maksaa 43 euroa."

Edullisimmillaan (15 000 km/vuosi) huolenpitosopimuksen saa esimerkiksi Toyota Auris 1.3:een 30 eurolla kuukaudessa. Ilmastoinnin huollosta joutuu kuitenkin maksamaan lisämaksun tai maksamaan työn erikseen. Sijaisauto kuuluu sopimukseen.

Volkswagen Golf 1.2 TSI -malliin Base-tason sopimus maksaa 32,52 euroa kuukaudessa.Suurempien auton ja varsinkin katumaastureiden sopimukset ovat selvästi kalliimpia, mutta huoltohintoihin suhteutettuja.Esimerkiksi Mercedes-Benz C180 -mallin sopimus on 43 euroa kuukaudessa. Hieman edullisemmin selviää esimerkiksi Citroën C4:n (39 e/kk) tai Kia Ceedin (38 e/kk) omistaja. Kuukausihinnanpienehkö eroa on hämäävä, sillä kolmen vuoden sopimusjaksolla eroa kertyy näiden esimerkkien edullisimman (Toyota) ja kalleimman (Mercedes-Benz) välille jo 468 euroa.

Huolenpitosopimuksia ei ole saatavissa kaikkiin merkkeihin. Esimerkiksi Opel ja Ford eivät ole vielä lähteneet näihin ja Škoda liittyi vasta hiljattain joukkoon.

Huolenpitosopimuksissa auton iän yläraja on yleensä kuusi vuotta, mutta esimerkiksi Mercedes-sopimusta voidaan jatkaa kymmeneen vuoteen tai 200 000 kilometriin asti.

Uuden Volkswagen-henkilöauton ostajalle on tarjolla loppuvuoden ajan maksuton huolenpitosopimus kolmeksi vuodeksi.

Jotkin merkkiliikkeet ja huoltokorjaamoketjut voivat tarjota omia sopimuksiaan.

Esimerkiksi Nissanin huoltosopimus maksetaan etukäteen tai se voidaan sisällyttää auton rahoitussopimukseen.

Tämä on todella helppo tapa, mikäli auto on jo ostettu osamaksulla. Samalla laskulla hoituu molemmat maksut.Tällaiset sopimukset tulevat varmaan jatkossa lisääntymään. Näitä sopimuksia voidaan tarjota myös käytettyihin autoihin.

Ammattikäytössä oleville autoille on yleensä tarjolla omat sopimukset.

Sopimuksesta kannattaa kysellä tarkemmin automyyjiltä, joilla on tuorein tieto asiasta ja mahdollisista huoltosopimus-kampanjoista.Maahantuojien nettisivuilla on laskureita, joilla voi itse laskeskella sopimuksen hintoja omien ajokilometrien ja tarpeiden mukaan.

Lue myös: Onko sopimuksesta hyötyä, jos hankit käytetyn auton?

Takuu vai sopimus?

Moni ostaja tyrmää huolenpitosopimuksen sillä, että uudessa autossa on takuu.

Takuu kattaa samoja asioita, mutta monissa autoissa takuu on voimassa vain kaksi vuotta. Kolmantena vuotena ajokilometrejä alkaa olla sen verran, että vikojakin alkaa ilmetä.

Pidemmillä takuilla myytyjen autojen kohdalla huolenpitosopimusta ei tarvita näillä perusteilla.

Suurin etu onkin, että huoltolaskun saa maksettua osissa.

Samoin etua kertyy takuun ulkopuolelle jäävistä polttimoiden ja pyyhkijän sulkien vaihdoista, mikäli ne kuuluvat huoltosopimuksen piiriin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut