Tältä näyttäisi uusittu Hämeentie – jopa seitsemät liikennevalot poistuisivat

Tällaiselta Hämeentie voisi näyttää jo vuonna 2019. Busseilla sekä pyöräilijöillä olisi omat kaistansa. Näkymä Hämeentien ja Viidennen linjan risteyksestä. Kaupunkisuunnitteluvirasto

Sanna Jompero

Jo vuonna 2019 liikenne Hämeentiellä saattaisi kulkea jo aivan toisella lailla kuin nykyisin. Henkilöautolla ei saisi enää ajaa Hämeentien päästä päähän. Tie olisi pyhitetty busseille, takseille, ratikoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tontti- ja huoltoliikenne sallittaisiin.

Iso muutos olisi myös se, että pyörät siirtyisivät nykyisiltä bussikaistoilta omille pyöräteilleen. Nykyisin Hämeentiellä ei ole pyöräkaistoja lainkaan. Tiellä kulkisi suuntaansa vain yksi ajokaista, jolla ajaisivat taksit ja bussit. Kaistojen keskellä viilettäisivät raitiovaunut.

Muutos koskisi Hakaniemen torin ja Helsinginkadun eli Hakaniemen ja Kurvin välistä osuutta.

Hämeentien liikenne sujuvoituisi kaikilta osin, sillä yhteensä seitsemät liikennevalot poistuisivat.

–Hämeentieltä poistuisivat liikennevalot neljästä risteyksestä ja kolmelta suojatieltä. Etelän suuntaan poistuisi yksi ratikkapysäkki, kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Taneli Nissinen ynnää.

Myös liikennemäärät vähenisivät merkittävästi. Nykytilassa henkilöautoja on vuorokaudessa 7500–10500. Tästä busseja on 3000.

Jatkossa Hämeentielle jäisi henkilöautoja bussien lisäksi noin 1000–2000.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kokouksessaan ensi tiistaina Hämeentien, Haapaniemenkadun ja Viidennen linjan liikennesuunnitelmaa, johon muutokset liittyvät.

Aikaisemmin nähtävillä on ollut erilaisia vaihtoehtoja Hämeentien liikenteen muuttamiseksi. Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt käyttäjiltä mielipiteitä eri vaihtoehtoihin.

Lähes16 miljoonaa maksavat muutokset on tarkoitus toteuttaa vuosina 2017–2019, mikäli mahdolliset valitukset eivät hidasta päätöksentekoa. Euromäärästä puolet kuluisi raiteisiin.

Samassa yhteydessä remontoitaisiin myös Hämeentien tiensä päässä olevat sähkö-, kaasu- ja vesihuoltojärjestelmät.

Suunnitelmilla on vaikutusta myös pysäköintipaikkojen määrään. Asukaspaikkojen määrä kasvaisi viidellä. Asiointipaikat vähenisivät jopa 21:llä.

Pyöräilijät ovat jo pitkään toivoneet henkilöautojen poistamista vilkkaalta Hämeentieltä.

Tähän asti pyöräilijät ovat joutuneet pyöräilemään linja-autojen seassa bussikaistalla. Tästä on aiheutunut vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

Myös jalankulkijoiden turvallisuus paranee. Bussit kulkevat keskemmällä katua. Jalankulkijoiden ja bussien välissä on pyöräkaista.

Poliittisessa päätöksenteossa suunnitelmat ovat jakaneet mielipiteet sekä puolesta että vastaan. Autot siirtyisivät kulkemaan Hämeentien kanssa samansuuntaiselle Sörnäisten rantatielle.

Helsingin strategiaohjelman 2013–2016 yhtenä tavoitteena on kestävän liikkumisen edistäminen lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Tavoitteen toteutuminen edellyttää kevyen liikenteen verkoston parantamista.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut