Helsingin sataman tavaraliikenteessä iso pudotus, mutta se ei johtajan mukaan kerro viennin ongelmista – "Tavaraa makaa tavallista enemmän satamassa"

Korona: Pudotus johtuu vielä toistaiseksi enemmän konttien kierron hidastumisesta kuin vientiteollisuuden ongelmista.

Vuosaaren satama toimii koronasta huolimatta lähes normaalisti. Tavaraliikenne on vähentynyt noin 10 prosentilla. Veikko Somerpuro / lehdistökuva

Janne Koivisto

Vuosaaren satamaan saapuu rekkoja tasaisena virtana. Helsingin matkustajaterminaalit ovat hiljentyneet, mutta tavaraliikenne ei lepää.

Rekkoja on tosin aiempaa vähemmän. Helsingin sataman tavaraliikenne väheni ennakkotiedon mukaan huhtikuussa noin 10 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

– Se on iso pudotus, mutta tilanne huomioon ottaen ei ehkä kuitenkaan niin katastrofaalinen, Helsingin sataman rahtiliiketoimintayksikön johtaja Jukka Kallio kommentoi.

Pudotukseen on Kallion mukaan useita syitä. Tuonnin vähenemistä voi selittää osin se, että suomalaiset hamstrasivat maaliskuussa päivittäistavaroita, jolloin niitä ei tarvinnut tuoda huhtikuussa niin paljon.

Tuontia vähentää myös se, että suomalaiset yritykset eivät uskalla investoida.

Viennin ongelmana ei ole Kallion mukaan toistaiseksi niinkään kotimaisen vientiteollisuuden hiipuminen vaan tavaraliikenteen hidastuminen.

– Esimerkiksi metsäteollisuus käy pääsääntöisesti hyvillä kierroksilla. Näkisin laskun johtuvan enemmän siitä, että kierto on viennin osalta hitaampaa.

Kierron hidastuminen johtuu siitä, että varustamot ovat vähentäneet valtamerilaivoja Euroopan ja Aasian välisestä liikenteestä.

– Kun Kiina oli suljettuna, valtamerilaivoja vedettiin paljon pois liikenteestä. Parisataa lähtöä peruttiin. Silloin tavara ei voi kulkea ulos samaan tahtiin. Sen takia satamassa makaa nyt tavaraa tavallista enemmän.

– Osansa on silläkin, että varustamot ovat nostaneet rahtihintoja, kun lähtöjä on vähemmän. Kontti Aasiaan maksaa nyt puolet tavallista enemmän. Se aiheuttaa ongelmia sahatavara-asiakkaille.

Pahempia ongelmia on luvassa, jos tilanne ei ala normalisoitua nopeasti. Silloin ongelma ei enää ole kierron hidastuminen vaan se, etteivät suomalaiset tuotteet käy maailmalla kaupaksi.

– Toivotaan, että tilanne palautuu mahdollisimman nopeasti raiteilleen. Kiina on jo alkanut toipua, samoin Eurooppa. Epäilen, että toukokuu on vielä miinusmerkkinen, mutta toivottavasti sen jälkeen aletaan siirtyä uuteen normaaliin.

Koronan vaikutusta tavaraliikenteeseen voi Kallion mukaan verrata kymmenen vuoden takaiseen finanssikriisiin.

– Tavaraliikenteessä oli pitkä miinus, joka on samaa luokkaa kuin nyt huhtikuussa.

Matkustajaliikenteessä tilanne on kuitenkin täysin erilainen.

– Finanssikriisin aikana matkustajaliikenteemme kasvoi, koska ihmiset suosivat halvempia ja lyhyempiä matkoja. Nyt matkustajaliikenne on pysähtynyt kokonaan. Se on meille iso asia, koska liikevaihdostamme puolet tulee matkustajaliikenteestä.

Vuosaaren satama on Helsingin tavaraliikenteen keskus. Arki on jatkunut siellä koronakriisin aikaan lähes tavalliseen tapaan.

– Ne, jotka pystyvät työskentelemään etänä, työskentelevät etänä. Muuten toimitaan ihan normaalisti, Kallio kertoo.

Matkustajaliikenne jäissä

Työmatkat alkavat 14. toukokuuta

Rahtiliikenne jatkuu normaaliin tapaan, mutta matkustajaliikenne on loppunut Helsingin satamissa käytännössä kokonaan.

Hallitus päätti purkaa rajaliikenteen rajoituksia 14. toukokuuta alkaen niin, että Schengenin sisärajat ylittävässä liikenteessä sallitaan työsuhteeseen ja toimeksiantoon perustuva työmatkaliikenne sekä muu välttämätön liikenne.

Vapaa-ajan matkustamista ulkomaille ei toistaiseksi suositella. Sisäministeriö laatii tarkemman ohjeistuksen rajaliikenteen asteittaisesta avaamisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.