Aalto-yliopiston älyliikenteen tutkijat aikovat kerätä älyteknologian avulla tietoa Jätkäsaaren satamaliikenteestä, jotta ruuhkia voitaisiin helpottaa. Tutkijat selvittävät, voisiko liikennevalojen ohjauksen rakentaa aivan uudella tavalla.
– Älyristeys voi tunnistaa erilaisia tilanteita ja päätellä miten niissä kannattaa toimia. Jos vaihtoehtona on pysäyttää viisi rekkaa tai yksi raitiovaunu, kannattaa päästöjen minimoimiseksi pysäyttää se raitiovaunu, Aallon tutkijatohtori Iisakki Kosonen antaa esimerkin tiedotteessa.
Startup-yritys Convecs Oy rakentaa parhaillaan säänkestävää laatikkoa, jonka tutka ja kamera valvovat liikennevaloristeystä. Järjestelmä tunnistaa kuvasta autot, pyöräilijät ja kävelijät, ja tulkitsee jokaisen liikkujan suunnan, kaistan ja nopeuden.
Tutkijat mittaavat valo-ohjauksen suorituskykyä sen aiheuttamilla viivytyksillä ja pysähdysten määrillä. Tehdyt simulaatiot ovat olleet rohkaisevia. Uudenlaisella monitavoiteoptimoinnilla on saatu aikaan 20 prosentin suorituskykyparannuksia.
Kun koko tutkimusympäristö on pystyssä, se kattaa Jätkäsaaren ruuhkaisimmat liikennevaloristeykset Tyynenmerenkadulta aina Länsiväylälle. Liikennettä havainnoivat älyboksit pyritään saamaan paikalleen vuoden loppuun mennessä.
Tutkijat tekevät kokeilujaan virtuaaliympäristössä. Jos tulokset näyttävät hyviltä, tarvitaan vielä kaupallistaja, joka paketoisi järjestelmän myytäväksi tuotteeksi. Nopeaa apua Jätkäsaaren satamaruuhkiin ei siis ole luvassa.