Pyöräilyn osuus laskee Helsingissä, vaikka tavoitteissa sen piti kiihtyä nousuun

Takapakki: Pyöräilyvaikuttaja patistaa päättäjiä asennemuutokseen.

Pyöräily on koko ajan lisääntynyt, mutta ei riittävästi tavoitteisiin nähden. Korona-ajan pyöräily-into ei näy vielä vuositilastoissa. Kuva Matinkaaren sillalta Vanhastakaupungista. Jussi Vehkasalo
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Helsingin pyöräilyoloja on kehitetty voimalla viime vuodet. Silti pyöräilyn osuus kaikista kaupungissa tehdyistä matkoista on pienentynyt. Osuus laski vuonna 2013 mitatusta 11 prosentista viime vuonna 9 prosenttiin.

Osin tämä johtuu asukasluvun vauhdikkaasta kasvusta, mutta siitä huolimatta kaupunki on jäänyt liian kauas tavoitteena olleesta pyöräilyn 15 prosentin osuudesta tänä vuonna.

Pyöräilijöiden etua valvovan valtakunnallisen Pyöräliiton helsinkiläinen puheenjohtaja Janne Takala kritisoi niin kaupungin päättäjiä kuin kaupunkiympäristön toimialan työmyyriä.

– Toimiin ei ole tartuttu riittävällä tarmolla. Paljon on tehty, mutta poliittista tahtoa puuttuu. Sen näkee jo siitä, miten kova vääntö rautatieaseman alikulusta käytiin.

– Saman näkee keskustelussa kävelykeskustasta. Jos autoliikenteeltä pitää ottaa tilaa kävelylle tai pyöräilylle, se tuntuu vaikealta. Pyöräilyä ei vain nähdä samanarvoisena kuin autoilua.

Takala sanoo, että sama asenne valuu päättäjistä toimialan johtoon, työnjohtoon ja työntekijöihin. Samaan aikaan kaupunkipyörien ilmiömäinen suosio kertoo pyöräilyn merkityksestä.

Suunnitelmat ovat oikeita, ne pitäisi vain saada käytäntöön.

– Kaikki pyöräilyn edistäminen ei edes maksa. Jos katutyöjärjestelyt tehtäisiin pyöräilijöitä ajatellen, ei se maksaisi yhtään enempää. Tarvitaan asennemuutos.

Päättäjät ovat heränneet ongelmaan. Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle vuoteen 2025 ulottuvaa 78-sivuista pyöräilyn kehittämisohjelmaa. Sen kunnianhimoisena tavoitteena on nostaa pyöräilyn osuus vähintään 20 prosenttiin vuoteen 2035 mennessä.

Ohjelman painopiste on infrastruktuurin parantamisessa: pyöräliikenne tarvitsee suorat ja sujuvat reitit, selkeät risteysjärjestelyt sekä pyöräilyn ja jalankulun selkeän erottamisen katuverkossa.

Pyöräväylien ja pysäköinnin kunnossapidon täytyy olla laadukasta ympäri vuoden. Pyöräilyn sujuvuus tulee myös ottaa huomioon katutöissä. Lisäksi tarvitaan ihmisten aktivointia ja pyöräilykasvatusta.

Tavoitteiden toteutumista ryhdyttäisiin seuraamaan vuosittain, jotta edistymistä voidaan arvioida.

Takala pitää uutta ohjelmaa hyvänsuuntaisena.

– Toimet ovat oikeita, ne pitäisi vain saada käytäntöön.

Helsingin tavoitteena on ollut nostaa pyöräilyolojen parantamiseen käytettävä raha 20 miljoonaan euroon vuodessa. Tämä toteutuu ensimmäistä kertaa vasta tänä vuonna.

– Vielä enemmän rahaa tarvittaisiin, sillä YK suosittaa, että 20 prosenttia liikennebudjetista käytettäisiin pyöräliikenteen edistämiseen. Helsingissä se tarkoittaisi noin 27 miljoonan euron vuosibudjettia, Takala huomauttaa.

Kehittämisohjelman vertailusta selviää, että Helsingin pyöräilyoloja on kehittänyt 3–7 virkamiehen tiimi, kun Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa vastaava miehitys on 15–20 henkeä.

Ohjelmassa ehdotetaan henkilöresurssin nostamista "kansainväliselle tasolle", jotta sitä on riittävästi liikenneverkon parantamishankkeiden suunnitteluun.

Ohjelman mukaan pyörätieverkon toteutus on tähän asti yleensä tarkoittanut katujen isoja hitaita saneerauksia. Jatkossa kehitystä voitaisiin edistää myös pikatoimilla.

Autokaistoja korona- pyöräilijöille?

Kaupunki selvittää, löytyisikö Helsingistä kohteita, joissa pyöräilylle ja kävelylle voitaisiin ottaa väliaikaisesti tilaa autoliikenteeltä.

– Tällaista tehdään nyt muualla Euroopassa, jotta liikkujat voisivat pitää paremmin turvavälit, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo.

– Työ on kesken, eikä helppoja paikkoja ole vielä löydetty.

Järjestely olisi väliaikainen eikä edellyttäisi katutöitä. Ajankohta voisi olla kesäkuusta syyskuulle.

Putkosen mukaan toimilla ei tehdä liikennepolitiikkaa, vaan järjestely syntyisi käytännön tarpeista. Lainsäädäntö mahdollistaa kadun ottamisen muuhun käyttöön perustellusta tarpeesta tilapäisesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Onko tämä edes laillista? Suomalaiset mansikanpoimijat saavat ukrainalaisia isomman korvauksen samalla pellolla – näin yrittäjä perustelee
  2. Herttoniemeen avattiin uusi pikaruokaravintola – seinälle maalattiin "rohkea" katseenvangitsija
  3. Helsingin edustalla järjestetään kovanluokan kesäfestari – "Kumiveneellä tai sup-laudalla ei kannata tulla"
  4. Itä-Helsinki nousi asuntosijoittajien suosioon – ekonomisti listaa tekijät, jotka nostavat vetovoimaa
  5. Nuori mies kuoli Kaivopuiston pahoinpitelyn jälkeen – ainakin 5 sai vammoja rajussa tappelussa
  6. Päätoimittaja Kannala: Helsingin johtamiskohu on taistelua ensi kevään vaalivoitosta, mutta kumman taktiikka lopulta toimii?
  7. Suomalaisen pienpanimon suosittu ylijäämäjuoma törmäsi 5,5-prosentin rajaan – "Keinotekoista"
  8. EU-yhteistyö poisti markkinoilta viime vuonna yli 2 200 vaarallista tuotetta – Kaikki vaaralliseksi todetut tuotteet haettavissa päivittyvästä verkkopalvelusta
  9. Heinäkuussa ollut jo yli 7 000 matkustajan päiviä – Normaalina lomakautena Helsinki–Vantaan läpi kulkee 70 000 matkustajaa päivässä
  10. Kesä on erinomaista aikaa hakea töitä – Näillä 10 alalla on nyt eniten paikkoja auki
  11. Senaatintorin terassin suosio löi ällikällä: Asiakaspaikkojen määrä nostetaan yli 800:aan – "Väljyys säilyy"
  12. Finnwatch: SUP-lautojen vastuullisuus ei vakuuta – Kolme brändiä erottui selvityksessä edukseen
  13. Muurahaismyrkky tappaa myös mehiläiset, varoittaa Tukes – Ulkokäyttöön tarkoitettuja myrkkyjä ei parin vuoden päästä enää myydä kuluttajille
  14. Suomalaistutkimus: Sairaalahoitoa vaativa koronavirustauti vie tehohoitoon useammin kuin influenssa
  15. T24: Open House Tallinna avaa Viron pääkaupungin suljetut rakennukset yleisölle ensi viikonloppuna

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Täystyrmäys Kaivopuiston huviajelun estäville betoniporsaille – tämän liikennemerkin merkitystä ei ymmärretä Helsingissä
  2. Mitä maksaa lyhyt taksikyyti Helsingin suosikkiterassille? – vertailu paljasti jopa 9 euron hintaeron
  3. Nuori mies kuoli Kaivopuiston pahoinpitelyn jälkeen – ainakin 5 sai vammoja rajussa tappelussa
  4. Häirikkö piinasi naapureita vuosia ja lopulta asunnon valtasi liekkimeri – Laura jäi loukkuun kerrostalon ylimpään kerrokseen: "Tiesin, että jotain tällaista tulee tapahtumaan"
  5. Herttoniemeen avattiin uusi pikaruokaravintola – seinälle maalattiin "rohkea" katseenvangitsija
  6. T24: THL tiedottaa: Risteilylaivoilla on todettu useita koronavirustapauksia
  7. Triplan parjattu 0,40 e/h -palvelu otettiin vihdoin käyttöön – "Meillä oli teknisiä haasteita"
  8. Suomalaisen pienpanimon suosittu ylijäämäjuoma törmäsi 5,5-prosentin rajaan – "Keinotekoista"
  9. Senaatintorin terassin suosio löi ällikällä: Asiakaspaikkojen määrä nostetaan yli 800:aan – "Väljyys säilyy"
  10. T24: Katutyöt toivat Tallinnassa päivänvaloon arvokkaita arkeologisia löytöjä
  11. Bussikuski raivosi ja heitti matkustajia väkivalloin ulos bussista Helsingissä – Vaati isoja korvauksia työsuhteen purusta, mutta joutui itse maksamaan
  12. T24: Open House Tallinna avaa Viron pääkaupungin suljetut rakennukset yleisölle ensi viikonloppuna
  13. Kännykkävarkaiden piinaamalle Sompasaunalla rakennettiin turvalokerot – "Ei ole pyhää edes sauna"
  14. Helsingin edustalla järjestetään kovanluokan kesäfestari – "Kumiveneellä tai sup-laudalla ei kannata tulla"
  15. Olitko Tallinnan-laivalla? Risteilylaivoilla on ollut useita koronan kantajia, varoittaa THL

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.