Lidl sulkee verkkokauppansa touko–kesäkuun vaihteessa. Puolitoistavuotisella pilotilla haluttiin selvittää Lidlin suomalaisten asiakkaiden ostotottumuksia ja kerätä kokemuksia kotimaisesta verkkokaupasta. Tuloksia hyödynnetään tulevaisuuden verkkokauppamallien suunnittelussa.
Loppuvuonna 2018 avatussa verkkokaupassa myytiin aluksi Lidlin omalla Sportyfeel-merkillä urheilijoille ja kuntoilijoille suunnattuja tuotteita kuten lisäravinteita, superfoodia, pähkinöitä ja vitamiineja.
Sittemmin on testattu erilaisia tuotteita, palveluita ja kampanjoita. Verkkokaupan valikoima laajeni testin aikana erityisesti käyttötavaroiden osalta, kun verkossa on myyty viikoittain vaihtuvia urheilu- ja vapaa-ajantuotteita, kodin elektroniikkaa, lastentarvikkeita, työkaluja sekä keittiötarvikkeita.
– Pilotilla halusimme selvittää kotimaisten asiakkaidemme käyttäytymistä verkossa. Olemme saaneet arvokasta tietoa verkkokaupan koko toimitusketjusta ja vaatimuksista. Nyt pohdimme, minkälaiset sähköisen kaupan mallit tukevat liiketoimintaamme parhaiten tulevaisuudessa, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström summaa tiedotteessa.
Lidlillä on Euroopassa useita erilaisia verkkokauppoja, joissa myydään muun muassa käyttötavaroita, viinejä ja matkoja. Suomessa konkreettisia suunnitelmia kattavasta ruoan tai käyttötavaroiden verkkokaupasta ei toistaiseksi ole tehty.
– Haluamme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla niin kivijalassa kuin verkossakin. Sellaista vaihtoehtoa meillä ei ole, että lähtisimme keskeneräisellä tai toimimattomalla verkkokaupalla testaamaan asiakkaiden hermoja, Forsström jatkaa.
Sportyfeel.fi-verkkokaupassa on käynnissä loppuunmyynti, kunnes se suljetaan touko-kesäkuun vaihteessa.