Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ravitsemusasiantuntija HS:lle: Tällä yksinkertaisella keinolla suomalaisten liikakiloista lähtisi puolet pois 10 vuodessa

Suomalaiset ovat innostuneet erilaisista pätkäpaastoista, joissa kahtena päivänä viikosta paastotaan ja muutoin syödään normaalisti, tai esimerkiksi vuorokaudesta 16 tuntia pyritään olematta syömättä ja energiansaanti rajoitetaan 8 tuntiin.

Lue myös: Näin "pätkädieeteillä" tehdään bisnestä Suomessa – "Hyötyvät, etteivät ihmiset saa pudotettua painoa pysyvästi"

Helsingin Sanomien haastattelema laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo, että järkevin tapa keveämpää oloa tavoitteleville on paastota on 5:2 tai 8:16-mallilla, koska pitkäaikaisessa paastoamisessa haittana on etenkin lihaskato.

Lyhytaikaisilla malleilla elimistö saa yhä käyttöönsä hiilihydraatteja, proteiinia ja muita ravintoaineita, mikä säästää lihaksia ja ehkäisee ravintoainepuutoksia.

Varsinkin 8:16-mallin mukaan syömistä tukee Laatikaisen mukaan moni seikka, jos kahdeksan tunnin syömiset ajoittuvat aamun ja varhaisen iltapäivän tunteihin.

– Uskon, että jos pystyisimme kansakuntana muuttamaan ruokailutottumuksiamme niin, että syöminen lopetettaisiin jo kello 17, koko kansalta lähtisi puolet liikakiloista seuraavien kymmenen vuoden aikana, sanoo Laatikainen HS:lle, mutta myöntää ettei pidä mallia realistisena.

– Meillä on sosiaaliset ja kulttuuriset paineet sekä vahva mielihalu syödä myös illalla, hän toteaa lehdelle.

Lue myös: Tutkija: Ulkonäkö tullut tärkeämmäksi työelämässä, eikä etätyökään muuta kehityskulkua

Lue myös: Näin äidin lihavuus lisää lapsen lihavuutta