HSL:n säästöjen seuraus: Bussit voivat ruuhkautua samalla hetkellä, kun koronan toinen aalto uhkaa

Turvavälien pitäminen tulee olemaan syksyllä haaste joukkoliikenteessä. Yhteiskunnan pitäisi palata kohti normaalia, mutta samaan aikaan pelätään koronan toista aaltoa. arkistokuva/ Päivi Tuovinen
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Koronaepidemian toisesta huipusta voi esittää vain veikkauksia, mutta yksi niistä ajoittaa sen loppukesään–alkusyksyyn.

Samaan aikoihin pääkaupunkiseudun joukkoliikenne starttaa talvikaudelle supistetuin vuoroin, koska Helsingin seudun liikenteen (HSL) talous romahti saamatta jääneiden lipputulojen vuoksi.

Käykö niin, että ihmiset joutuvat riskeeraamaan terveytensä entistä ahtaammissa busseissa, metrossa, ratikoissa ja junissa?

Matkustajien huoli terveydestä ja turvallisuudesta nousi esille HSL:n tuoreessa asiakaskyselyssä. Oma auto oli vastaajien mielestä epidemian aikana turvallisempi kulkuväline kuin joukkoliikenne.

– Turvallisuushuolet kertovat siitä, että meillä on edessämme paljon töitä, jotta pystymme pitämään yllä asiakkaittemme luottamusta palveluihimme, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Käänne HSL:n lippu-uudistuksessa – HS: Lyhyet kausiliput säilymässä

Matkustajakato syöksi HSL:n historiansa pahimpaan kriisiin – matkaliput kallistuvat ja reittitarjonnasta tingitään

Uusi runkolinja Helsingistä Espoon keskukseen aloittaa elokuussa – reitin varrelta poistuu parikymmentä pysäkkiä

Vuorojen supistukset kohdistuvat HSL:n joukkoliikenneosaston johtajan Tero Anttilan mukaan pääosin työmatkaliikenteen ulkopuolelle.

Tiukasti ottaen paikoista voisi täyttää 15–20 prosenttia.

– 10. elokuuta alkaen työmatkaliikenteen osalta ajetaan aika normaalisti, hän luonnehtii.

Keskimääräinen liikenteen vähennys on 4–5 prosenttia, ja se aiotaan Anttilan mukaan kohdistaa pääosin ilta- ja viikonloppuvuoroihin. Silti täysin koskemattomaksi ei ruuhkaliikennekään jää.

– Esimerkiksi kiskoliikenteessä se tarkoittaa junien lyhentämistä tai vuorovälin harvennuksia ruuhkan reunoilta. Ruuhka-aikoina puututaan niihin vuoroihin, joita käytetään vähän vähemmän.

Anttilan mukaan talviliikenteen supistukset eivät ole lähelläkään sitä, mitä kesäaikatauluihin siirtyminen tarkoittaa.

– Kesäliikenteeseen siirtyminen on paljon rajumpi muutos kuin se, mikä meillä on syksyllä edessä.

Vihreiden valtuutettu, lääkäri Reetta Vanhanen muistuttaa, että turvallisuus on täysin keskeinen osa koronakriisin hoitoa.

– Kaupungin avautuessa on tilannetta ja mahdollisia ruuhkia esimerkiksi metrossa seurattava tarkkaan ja reagoitava tarvittaessa nopeasti.

– Kaupungin avautuminen ja taloudellinen palautuminen edellyttävät turvallista joukkoliikennettä, jota ihmiset uskaltavat ja haluavat käyttää. Joukkoliikenteen turvallisuutta voidaan lisätä myös hygieniasta huolehtimalla.

HSL on Vanhasen mukaan hyvin vaikeassa tilanteessa ja tehnyt parhaansa mukautuakseen siihen.

– HSL:n rahoitukselle täytyy löytää ratkaisu. Se on tärkeää terveyden, ilmaston ja kaupunkilaisen sujuvan arjen näkökulmasta.

– Myös valtion täytyy huomioida joukkoliikenteelle koronasta aiheutuneet menetetyt tulot ja siitä syntyneet kustannukset.

Helsingin seudun liikenne on anonut valtioneuvostolta 100 miljoonan euron tukea, mutta anomusta ei ole vielä käsitelty.

Konduktööreille uusi keino sakkojen kirjoittamiseen – VR: "Vastaava kuin yksityisessä pysäköinninvalvonnassa"

Anttila vakuuttaa, että koronaepidemiaan reagoidaan jatkossakin parhaan mahdollisen tiedon mukaan.

– Ohjeistamme matkustajia pitämään turvavälejä ja olemaan varovaisia.

Esimerkiksi kahden metrin turvaväliä on liikennevälineissä kuitenkin mahdoton noudattaa.

– Ei meidän järjestelmää ole mitoitettu sellaiseksi. Jos tiukasti mentäisiin turvavälien mukaan, niin paikoista voitaisiin täyttää vain 15–20 prosenttia.

– Eivät meillä silloin riittäisi kalusto eikä henkilöstö, Anttila sanoo.

Puolet matkustajista lensi ulos junasta Helsingissä – korona räjäytti pummilla matkustamisen määrän

Joukkoliikennekysely

Asiakkaat aikovat palata takaisin

HSL:n kysely kertoo, että valtaosa asiakkaista aikoo koronan jälkeen kulkea joukkoliikenteellä lähes yhtä paljon kuin ennenkin.

Lähes 70 prosenttia aikoo käyttää joukkoliikennettä useita kertoja viikoittain tai päivittäin.

Lähes yhtä moni käytti joukkoliikennettä myös ennen koronaa.

Vaikka autoilu on kasvanut koronan aikana, vastaajat eivät jatkossa kulkea autolla juuri enempää kuin ennenkään.

60 prosenttia ei jää epidemian jälkeen etätöihin tai jää vain harvoin.

HSL:n kysely asiakastietokannassaan oleviin sähköposteihin tuotti yli 40 000 vastausta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Taas uusi saari avautui yleisölle Helsingissä – piskuinen luoto luotsitupineen on saaristo pienoiskoossa
  2. Jan Vapaavuori tyrmistyi väitteistä A-studiossa – "Maailmassa ei ole montaa organisaatiota, jossa..."
  3. Salaattibaarit tekivät paluun kauppoihin tauon jälkeen – "Koronan leviämisriski ottimien välityksellä pieni"
  4. Rautatieaseman historialliseen lippuhalliin avattiin uusi ravintola – tältä sisällä näyttää nyt
  5. Rantapuistoon tuli Helsingissä grillauspaikat mutta ei julkista vessaa, koska sitä vastustettiin – "Yksilön itsekkyys koituu aina kaikkien haitaksi"
  6. Enkelinsiipinen hanhi jouduttiin lopettamaan – Korkeasaaren asiantuntija: Ei pullaa eikä leipää vesilinnuille
  7. Poliisi otti kiinni miehen, jota epäilee usean alaikäisen tytön seksuaalisesta ahdistelusta Kannelmäessä – Uhrit satunnaisia vastaantulijoita
  8. Poliisi pidätti Helsingin Veräjämäessä kiertäneen varkaan, joka murtautui koteihin asukkaiden ollessa kotona – Yksi asukas kaadettiin kumoon
  9. Polkupyörävarkauksien sesonki kuumenee – Vuorokauden saldo Länsi-Uudellamaalla 22
  10. Koronakevät rojautti uusien henkilöautojen rekisteröinnitkin ennätyksellisen alas – sähköautojen ja hybridien suosio kasvaa edelleen
  11. T24: Eteläisestä Virosta voi olla vaikea löytää majoitusta syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna – Silloin ajetaan Rally Estonia
  12. Somessa on lietsottu huhuja Venäjällä sattuneesta ydinonnettomuudesta – Seurauksena mahdollisesti terveyshaittaa aiheuttava hamstrausilmiö
  13. Espoon tämän vuoden väestönkasvusta lähes 100 % vieraskielisiä
  14. "Sähköauto kulkisi tällä tuotannolla yli 10 miljoonaa kilometriä" – Sipoon jättimäiseen logistiikkakeskukseen asennetaan 4 000 aurinkopaneelia
  15. Vuokrat nousivat eniten isoissa kaupungeissa – poikkeusajasta huolimatta vuokra-asuntoja haettiin keväällä ennätysmäärä

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Nämä 9 Helsingin ravintolaklassikkoa tulisi kokea edes kerran elämässä – "Keittiö ja palvelu ovat olleet ensiluokkaisia kautta aikojen"
  2. Jan Vapaavuori tyrmistyi väitteistä A-studiossa – "Maailmassa ei ole montaa organisaatiota, jossa..."
  3. Kuva: Senaatintorin terassi aukesi hyvin hiljaisena – juomien hintataso jakoi heti mielipiteet
  4. IS: Turkulainen Kristina ällistyi – Postissa tuli kirje ja 1200 dollaria presidentti Donald Trumpilta
  5. T24: Viron koronatilanne 1. heinäkuuta: Viruksen leviämisvauhti jatkaa hidastumistaan
  6. Vihamielinen peli-ilmiö käänsi päitä Helsingin keskustassa – nämä 5 asiaa jokaisen tulee tietää The Last of Us Part II:sta
  7. Rantapuistoon tuli Helsingissä grillauspaikat mutta ei julkista vessaa, koska sitä vastustettiin – "Yksilön itsekkyys koituu aina kaikkien haitaksi"
  8. Rautatieaseman historialliseen lippuhalliin avattiin uusi ravintola – tältä sisällä näyttää nyt
  9. Ainutlaatuinen saari avautuu retkikohteeksi Helsingissä – 1800-luvun luotsituvasta tehtiin ravintola
  10. Upouuden koulun lasikatto ei kestänyt rankkasateita – "Seuraava ongelma on kosteuden aiheuttama huono sisäilma"
  11. Espoon tämän vuoden väestönkasvusta lähes 100 % vieraskielisiä
  12. T24: Viru-hotellin uusi johtaja Sari Sopanen: Paluu Tallinnaan on paluu juurille
  13. Lähes 100 päivää palanut koronasymboli sammutettiin Helsingissä – hotellinjohtaja paljastaa, kuinka jättisydän tehtiin
  14. Helsingissä hukkui kesäkuussa 5 ihmistä – MTV: Uimarannoille varoituskylttejä arabiaksi ja somaliksi
  15. "Aikataulussa ollaan enää nippa nappa" – Raidejokeri kohtasi vaikeuksia, jotka projektinjohtajan mukaan tässä kohti hanketta ovat "hankala asia"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.