Vaihtoehdot: Pikaratikkaa voidaan jatkaa ensi vaiheessa Malmille tai Jakomäkeen.
Suunnitelma Koillis-Helsingin uudesta pikaraitiotiestä on synnyttänyt kovan keskustelun netissä kaupungin Kerro kantasi -palvelussa.
Pääosin Viikin–Malmin pikaraitiotie saa ilahtuneen vastaanoton, mutta kritiikkiäkin on satanut. Anonyymi kommentoija puki sanoiksi monen ihmetyksen:
– Bussilla pääsee nopeammin, mikä tästä tekee pikaratikan? Jos menisi alle 30 minuuttia, voisin jopa harkita hankkeen tukemista.
– Tämän takia bussivuoroja vähennetään ja liikkuminen julkisilla vaikeutuu.
Matka pikaraitiovaunulla keskustasta päätepysäkille tulisi suunnittelijoiden mukaan kestämään 41–42 minuuttia.
Viikin–Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen tuleva runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen.
Bussilla pääsee nopeammin, mikä tekee tästä pikaratikan?
Loppupäähän esitetään kahta linjausvaihtoehtoa joko Malmin lentokenttäalueelta Malmin asemalle tai Jakomäkeen.
Linjaukset eivät ole kaupungin mukaan toisiaan poissulkevia, mutta toinen niistä toteutunee aikaisemmin kuin toinen. Kumpikin vaihtoehto saa keskustelussa kannatusta.
– Tuntuisi hassulta, jos uusi lentokentän alue ei olisi raideyhteydessä Malmin asemalle, päärataan ja palveluihin, nimetön keskustelija pohtii.
– Jakomäki-Alppikylä on tällä hetkellä "pussin perällä" ja irrallaan muusta kaupunkirakenteesta. Tämä vaihtoehto toivottavasti toteutuu heti ensimmäisessä vaiheessa, Matias vetoaa.
Myös pysäkkien paikat kirvoittavat kommentteja.
Jakomäki-Alppikylä on tällä hetkellä "pussin perällä".
– Talonpojan pysäkki on tarpeeton, koska viereiset pysäkit sijaitsevat 500 metrin päässä. Malmin ratikan pitäisi olla pikaratikka eikä joka risteyksessä pysähtelevä "hidas"ratikka, Koti-isä Latokartanosta kirjoittaa.
Muutama ihmettelee Koskela-nimistä pysäkkiä.
– Koskelan pysäkki sijaitsee niin kaukana Koskelasta, ettei kasvavalle Koskelan alueelle ole siitä mitään hyötyä. Ehdotettu pysäkki sijaitsee Kumpulassa, nimimerkki Koskelalainen huomauttaa.
– Laittaisin ilman muuta pysäkin myös Koskelantien ja Lahdenväylän risteykseen Vanhankaupungin seutua sekä Koskelan sairaala-alueen uusia asuntoja ja toki vanhaa asutusta ajatellen, anonyymi kommentoi.
Myös Latokartanoon kaivattiin lisäpysäkkiä.
– Kannatamme mahdollista lisäpysäkkiä Latokartanonkaarelle (Biologinkadun risteyksen lähelle), näin Latokartanon loppupääkin pääsisi hyötymään paremmin joukkoliikenteestä.
Pikaraitiotien yleissuunnitelman on määrä valmistua tänä vuonna.
Kerro kantasi -kyselyyn voi vastata 14. kesäkuuta asti. Pikaratikasta kerrotaan myös Uutta Koillis-Helsinkiä -virtuaalitapahtumassa 1. kesäkuuta osoitteessa hel.fi/suunnitelmat.
Raitiotien rakentamisen arvioidaan alkavan 2027, ja se valmistuisi 2030-luvun alussa.