Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."

Harrastukset: Alamäkipyöräilyreittien uudistus Malminkartanon täyttömäellä on herättänyt närää ja kiitosta.

Jättäriltä löytyy eritasoisia reittejä, jotta vasta-alkajatkin uskaltavat mäkeen. Ode
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Helsingin korkeimmalta huipulta kiemurtelee ja mutkittelee kymmenkunta erilaista ja eritasoista reittiä. On jyrkkiä mutkia, korkeita hyppyreitä ja porrastettua hyppylaskua. Noin 90 metriä korkean Malminkartanon täyttömäen itäisellä puolella on nyt hyvät puitteet alamäkipyöräilyyn.

Kari ja Ulla Klemetti sekä Seppo Purhonen ovat työstäneet mäkeä yhdessä pienen talkooporukan kanssa viime syksystä saakka. Viimeiset kolme kuukautta he ovat viimeistelleet mäkeä täyspäiväisesti.

Huipulta on alamäkipyöräilty jo 20 vuotta. Myös Kari Klemetti itse harrastaa lajia.

– Kun tulin pitkästä aikaa käymään täällä, katsoin kauhulla alueen rappeutumista. Täällä oli paljon omia rakennelmia, vaikkei oikeastaan olisi saanut. Kaupunki ei kuitenkaan puuttunut niihin, Klemetti kertoo.

Jättärille ilmestyi varoituskolmio Malminkartanossa

Hän ryhtyi Helsingin Downhill ry:n puheenjohtajaksi, ja lähti kehittämään aluetta, kun kaupungin kanssa saatiin sopimukset aikaiseksi. Heidän tavoitteenaan on saada mäki valmiiksi 12. kesäkuuta, jolloin vietetään Helsinki päivää. Samalla vietetään myös Helsingin Downhill ry:n mäen avajaisia.

Kaupunki asetti tiukat ehdot alamäkipyöräilylle Jättärillä.

– Kaupungilta sanottiin, että ajaminen täällä joko loppuu tai perustatte yhdistyksen, ja pyöritätte hommaa sen kautta, Klemetti kertoo.

Klemetin mukaan kaupunki halusi eroon vastuista, jos onnettomuuksia sattuu. Yhdistys selvitti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta, että myös yhdistys vapautuu vastuista, jos harrastajat ovat yhdistyksen jäseniä. Tällöin jokainen on henkilökohtaisesti vastuussa itsestään, koska yhdistyksen säännöissä niin sanotaan.

Miksi kuntoportaiden rakentaminen maksaa 310 000 euroa? – Näin kaupunki vastaa

Sen vuoksi aluetta kiertää metalliaidat ja vain jäsenet saavat portin lukon koodin. Se taas on aiheuttanut mielipahaa joissakin vanhemmissa harrastajissa, jotka ovat saattaneet itse olla virittelemässä aiempia reittejä sekä viettäneet aikaa vapaasti alueella.

– Jotkut haikailevat vanhan perään. Heidän on vaikea ajatella, että laitetaan kaikki sivuun ja aletaan kehittää uutta, Klemetti harmittelee.

Jäseniä on tällä hetkellä noin 200, mikä on puolet enemmän, mitä yhdistys tavoitteli. Yhdistyksen jäsenmaksu on 30 euroa vuodessa, ja niillä katetaan alueen kunnostusta ja ylläpitoa.

Talkooporukan aherrus on saanut kiitosta jopa ohikulkijoilta, kun rinne on nyt siistimpi. Myös nuorten harrastajien vanhemmat ovat kehuneet uutta mäkeä, koska moni nuori on löytänyt itselleen uuden harrastuksen.

Osa nuorista harrastajista onkin jo ilmoittautunut talkooporukkaan, että voivat kunnostaa tai rakentaa jotakin reittiä.

– Kehitämme aluetta koko ajan ja joskus muutamme vanhoja reittejä. Tänä vuonna tehdään varmasti vielä pari reittiä lisää, Klemetti sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.