"Suoramainonta on aidosti media" – Jari Mankosesta Suomen Suoramainonnan toimitusjohtaja

Jari Mankonen aloittaa Suomen Suoramainonnan toimitusjohtaja elokuussa. Outi Paappanen

Jyrki Hämäläinen

Suomen Suoramainonta Oy:n (SSM) toimitusjohtajaksi on kutsuttu 1.8. alkaen porvoolainen Jari Mankonen, 55. Hän saa johtaakseen Suomen suurimman yksityisen ja valtakunnallisen osoitteetonta jakelupalvelua tuottavan yhtiön, jonka suorajakelu tavoittaa noin 2,4 miljoonaa kotitaloutta lähes kaikilla paikkakunnilla Suomessa.

Yhtiön jakeluverkon läpi kulkee vuosittain noin 800 miljoonaa jakelutuotetta, kuten kaupunkilehtiä, esitteitä, tuotenäytteitä, katalogeja ja asiakaslehtiä.

Suomen Suoramainonnan omistaa Mediatalo Keskisuomalainen.

– Yhtiö on konsernille strategisesti tärkeä kaupunkilehtien jakelukanava. Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen suurin kaupunkilehtikustantaja. Konsernin alueyhtiön Etelä-Suomen Median (ESM) liikevaihdosta puolet tulee kaupunkilehdistä, Jari Mankonen sanoo.

ESM kustantaa myös sanomalehti Uusimaata.

Jari Mankonen on työskennellyt aiemmin Etelä-Suomen Median itäisessä lehtiryhmässä kymmenen vuotta, joista viimeiset neljä sen liiketoiminnasta ja myynnistä vastaavana johtajana.

Sitä ennen hän toimi Suomen Lehtiyhtymä Oy:n Mediatallin myyntiryhmän päällikkönä. Hän on myös toiminut Suomen Suoramainonnan tytäryhtiöiden hallituksissa.

Jatkossa Mankosen työkenttänä on koko Suomi. SSM:ssä on valtakunnallisen ja paikallisen jakelun myyntikanavat.

– Asiakas voi ostaa jakelun 2,4 miljoonaan tai muutamaan sataan kotitalouteen, sillä jakelupiirien koot vaihtelevat.

Aiemmin tänä vuonna SSM vastasi muun muassa isosta osasta valtion koronatietoiskukirjeen jakelusta kotitalouksiin.

Jari Mankonen kertoo siirtyvänsä uuteen tehtäväänsä hyvillä mielin.

– Suurimmat haasteet ovat myynnin saaminen kasvu-uralle ja jakelun laadun kehittäminen.

Suomessa vain kaksi yritystä eli SSM ja valtion Posti harjoittaa valtakunnallista osoitteetonta suorajakelua. Mankosen mukaan SSM:n olemassaolo takaa asiakkaille, että markkinalla on kilpailua.

Osoitteeton suoramainonta on tutkimusten mukaan yksi halutuimmista mainosmuodoista Suomessa.

– Suoramainonta on aidosti media. Kontaktihinta tavoitettua kuluttajaa kohti on matala, ja mainonta on tutkitusti kustannustehokasta, Jari Mankonen toteaa.

SSM on iso työnantaja, sillä se työllistää noin 4 000 jakajaa. SSM on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka.

– Tällä on yhteiskunnallista merkitystä. Olemme myös monille maahanmuuttajille ensimmäinen työnantaja ja matalan kynnyksen työpaikka, joka auttaa integroitumaan yhteiskuntaan.

Lähtöön Uusimaan toimipisteestä Porvoon keskustasta liittyy vähän haikeutta.

– Haluan kiittää Uusimaan, Sipoon Sanomien ja Loviisan Sanomien henkilökuntaa. Tämä on ollut hieno työpaikka. Olen saanut kasvaa mukana, kun tehtäviä on tullut lisää ja tehtäväkuvat ovat vaihtuneet.

Vaikka Mankonen on media-alalla konkari, uuden oppimista on edessä.

– Se liittyy esimerkiksi työehtosopimuskuvioihin. Myös uutta verkostoitumista on luvassa.

Suomen Suoramainonta

Valtakunnallisesti toimiva jakelupalveluyritys.

Siirtyi Mediatalo Keskisuomalaisen omistukseen vuonna 2019.

Liikevaihto viime vuonna noin 33 miljoonaa euroa.

Päätoimipaikka on Helsingin Konalassa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut