Asuntolaivojen piti tulla Herttoniemeen, mutta suunnitelmia hiotaan yhä – Laivuri: "Huomiotta jätettiin, että nämä eivät ole huviveneitä"

Asuminen: Kipparlahteen varattiin alue asuntolaivoille jo viime syksynä.

– Elsalla on ollut suuri merkitys sille, että olemme tutustuneet naapureihin, naurahtaa Aurinkolahdessa laivassa asuva Asuntolaivureiden puheenjohtaja Mari Korhonen. Taustalla lähimmät kerrostalot. Sanna Jompero
Sanna Jompero

Sanna Jompero

Helsinkiin jo 13 vuotta suunnitelmissa olleet asuntolaivat eivät tule vielä täksikään kesäksi Herttoniemen Kipparlahteen.

Jo viime syksynä hyväksytyt suunnitelmat ovat kaupungin pöydällä valmistelussa ja niitä hiotaan yhä.

– Näyttää siltä, että muutokset voidaan tehdään kaavasta poikkeamisella, eikä kaavamuutosta tarvita, kertoo kaupungin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen, jonka mukaan suunnitelmat saatetaan valmiiksi ”niin pian kuin mahdollista”.

Alue varattiin viime syksynä Asuntolaivureille, jotka esittivät kaupungille muutostoiveensa alueen varaamisen jälkeen. Varausaluetta pitäisi laajentaa.

– Olemme kyselleet asiasta parin viikon välein, mutta mitään ei ole vielä kuulunut. Odotamme, että palaavat asiaan, kertoo Kipparlahteen pääsyä miehensä kanssa odottava Petra Lamminkari.

Lamminkareilla on 1900-luvun alussa valmistunut hinaaja, joka on sittemmin rakennettu laivakäyttöön. Merikelpoisella 18-metrisellä aluksella on painoa 75 tonnia. Syväys on 2,6 metriä. Pituutta laivalla on 19 metriä.

Kaupungin suhtautuminen on ollut todella positiivista.

– Huomiotta jätettiin, että nämä eivät ole huviveneitä, vaan asuntolaivoja ja saattavat painaa 80 tonnia. Peräpoiju ei pidä niitä paikallaan merenkäynnissä. Sinne pitää rakentaa aallonmurtaja tai laittaa ketjukiinnitys pohjaan, Lamminkari toteaa.

Alue osoittautui muutenkin liian pieneksi.

– Nykyisellä varauksella ja kylkikiinnityksellä alueelle mahtuisi kuusi laivaa. Sillä määrällä infraa ei ole järkevää rakentaa, perustelee Lamminkari laivureiden toivetta rukata suunnitelmaa uudelleen.

Asuntolaivoja tulisi olla nykysuunnitelmia enemmän, sillä kustannukset nousevat korkeiksi. Laivureiden tulee omakustanteisesti rakentaa fasiliteetit kuntoon ja kunnostaa muun muassa laiturin betonirakenteet ja teräsosat.

Lamminkari kiittelee kuitenkin kaupungin asennetta asuntolaivoja kohtaan.

– Kaupungin suhtautuminen on ollut todella positiivista. Tähän mennessä kaikki on sujunut hyvin, Lamminkari sanoo.

Uusien suunnitelmien valmistuttua laiturialueelle on haettava rakennuslupaa muun muassa kunnallistekniikan rakentamista varten.

Korhosen perhe asuu laivassa jo viidettä vuotta. Sanna Jompero

Kipparlahteen sitoutuneita laivureita on tällä hetkellä 5–6. Kiinnostuneita on vielä jokunen enemmän.

– Hirveä määrä porukkaa on lähtenyt tästä vuosien varrella pois, koska olemme odottaneet tätä jo yli 13 vuotta. Osa on muuttanut ulkomaille, osa on myynyt laivansa. Mukaan on tullut myös uusia, sanoo Vuosaaressa asuntolaivassa perheineen asuva Asuntolaivureiden puheenjohtaja Mari Korhonen.

Viitisen vuotta Suukko-aluksessaan asunut Korhonen ei itse ole kiinnostunut muuttamaan Herttoniemeen, koska Vuosaari on mukava paikka asua ja lapset käyvät siellä koulua.

– Moni naapuri on toivonut, että voisimme olla tässä. Laituri on kuulemma niin tyhjä ilman laivaa. Moni varmasti pelkää, että tähän tulisi muuten ravintolalaiva tai vastaavaa.

Lähimmät kerrostalot sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä laivasta. Ennen Korhosen perhettä alusta paikalla oli ravintolalaiva, joka siirtyi Kauppatorille.

Korhonen naurahtaa, ettei itse voisi suositella asuntolaivassa asumista kenellekään, koska asumismuoto on niin eirkoinen, mutta Korhosen perheelle se sopii.

Helsinki on toivonut rannoilleen myös kelluvia asuntoja. Kippalahteen suunnitellut talot eivät ole edenneet. Ensimmäiset kelluvat asunnot valmistuvat Verkkosaareen vuonna 2022. Asuntoja on kaikkiaan 40.

– Kaikki 40 tulee tuskin yhdellä kertaa. Kaupunki tekee rantarakenteet, alueen kadut ja muut. Yksityiset rakentajat tuovat sinne sitten asuntonsa, kertoo Kalasataman aluerakentamisesta vastaava projektinjohtaja Hannu Asikainen.

Lue myös: Mari asuu ja työskentelee laivassa Helsingissä, maksaa yhtä paljon kuin omakotitalossa, mutta: ”Täällä tuntuu kuin olisi aina lomalla”

Korjaus 15.6. kello 8.18: Korjattu Lamminkarin laivan mittoihin liittyviä tietoja. Laivan syväys on 2,6 metriä. Pituutta laivalla on 19 metriä.

Merellistä asumista

Asuntolaivoille kaavoitettiin alue

Helsinki on jo pitkään suunnitellut asuntolaivojen sallimista ympärivuorokautisena asumismuotona.

Ensimmäinen paikka olisi Herttoniemessä sijaitseva Kipparlahti.

Tällä hetkellä se ei virallisesti ole mahdollista. Osoite on oltava toisaalla.

Helsinki järjesti huhtikuussa 2017 asuntolaivapaikkoja koskevan hakumenettelyn.

Syyskuussa 2019 kaupunginhallitus varasi Kipparlahdesta asuntolaivojen sijoittamiseen tarkoitetun alueen Asuntolaivurit ry:lle alueen suunnittelua varten.

Varaus on voimassa tämän vuoden loppuun. Kaupunki tekee parhaillaan muutoksia varausalueen laajentamiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.