Sähköveneen kyytiin pääsee Helsingissä tiistaista alkaen – Vartiosaareen liikennöi myös kahvilavene
Saaristo: Vartiosaareen pääsee tänä kesänä sähköveneellä sekä kahvilaveneellä.

Helsingin ensimmäinen sähkökäyttöinen yhteysvene aloittaa liikennöinnin tiistaina. Vene kuljettaa matkustajia Laajasalosta Vartiosaareen. Matkaa Reposalmen yli on reilut sata metriä.
Sähkövene on kuusipaikkainen. Veneessä on kuljettaja, mutta kyyti tilataan ja maksetaan Callboats-sovelluksella.
Yhteysvene liikennöi kesällä tiistaista sunnuntaihin kello 9–19. Matkan hinta on aikuiselta kaksi euroa ja lapselta euron.
– Ei ole kauhean kallista lystiä. Olemme pyrkineet pitämään huolen, että tämä on avoin mahdollisimman monelle, Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula toteaa.
Perttula kertoo, että yhteysvene liittyy Helsingin merelliseen strategiaan. Strategian mukaan Helsingin saaristosta tehdään entistäkin houkuttelevampi matkailu- ja virkistyskohde ja saaria avataan virkistyskäyttöön.
Täältä näet Helsingin uimavesien lämpötilat liki reaaliajassa – sensorit tuottavat tiedon nettiin
Kysymys ei kuitenkaan ole pelkästään yhteyksien kehittämisestä.
– Emme suinkaan paranna vain liikenneyhteyksiä. Saaren pitää myös olla valmis vastaanottamaan uudet tulijat. Siksi samalla parannetaan reittejä, opasteita, huusseja ja muita retkeilypalveluja, Perttula kertoo.
Viime vuonna kaupunki avasi virkistyskäyttöön Suomenlinnan vieressä sijaitsevan Vasikkasaaren. Tänä vuonna keskitytään Vartiosaareen.
– Työt merellisten virkistysmahdollisuuksien eteen on toki aloitettu jo ennen koronapandemiaa, mutta nyt on huomattu, että olemme tehneet oikeita asioita haastavista ajoista elpyvän kaupungin ja kaupunkilaisten hyväksi.
Perttula kertoo, että tulevaisuudessa sähkökäyttöisiä yhteysveneitä voi liikennöidä muuallakin Helsingissä.
Veneet voisivat kuljettaa matkustajia esimerkiksi Kruunuvuorenrannasta Vasikkasaareen, Suomenlinnasta Vallisaareen ja Kaivopuistosta Uunisaareen.
– Vaikka tämä on pikkuinen alus, kokeilulla voi olla suurta merkitystä uuden ajan airueena. Toivomme, että entistä ekologisemman vesiliikenteen aika on koittamassa Helsingissäkin.
Asukkaat päättivät liikenteen aloittamisesta osallistuvan budjetoinnin kautta. Kaupunki puolestaan päätti kunnostaa Vartiosaarta, jotta sen kantokyky kestää lisääntyvän käytön.
– Saaren luonnon ja asukkaiden kannalta mielekäs virkistyskäyttö edellyttää, että opasteet, reitit ja huussit ovat kunnossa ja opasteissa näkyvät myös yksityisalueet.
Callboat-sovelluksen ja veneen on kehittänyt vaasalainen Mente Marine Oy. Toimitusjohtaja Peter Ostberg sanoi Ylelle toukokuussa, että tulevaisuudessa yhtiön tavoitteena on saada pääkaupunkiseudulle ilman kuljettajaa liikkuvia sähköveneitä. Ostbergin mukaan autonominen liikenne voisi olla mahdollista 2–5 vuoden kuluttua.
Näin Vartiosaareen pääsee
Tarjolla useita kyytejä
Vartiosaareen pääsee myös Suomen Saaristokuljetuksen laivalla, joka liikennöi reittiä Hakaniemi–Herttoniemi–Laajasalo–Vartiosaari–Kivisaari–Satamasaari–Iiluoto–Leikosaari–Vuosaari. Laivaan otetaan koronaviruksen vuoksi noin 25 prosenttia vähemmän matkustajia kuin normaalisti.
Vartiosaaressa toimii pop up -kesäkahvla Höyrylaiva. Kahvila tarjoaa asiakkailleen ilmaiset venekyydit Reposalmesta. Pelastusliivejä on myös lapsille, ja myös koirat ja lastenvaunut mahtuvat mukaan.
Saareen voi saapua myös melomalla tai omalla veneellä.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.