Miten opettajat onnistuivat koronakeväänä? Lukiolaiset antoivat arvosanat – "Asennoitumisella merkittävä rooli"

Kuvituskuva. Katja Juurikko
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Lukiolaiset antoivat opettajilleen melko hyvät arvosanat koronakevään aikana toteutetusta etäopetuksesta ja digitaidoista.

Suurin osa opiskelijoista myös piti maalis-toukokuun kestänyttä etäopetusjaksoa myönteisenä kokemuksena.

Etäopiskelun parhaimpina puolina nähtiin myöhäisemmät herätykset ja suurempi arjen joustavuus.

Opiskelijat antoivat opettajilleen korona-ajan arvosanaksi 8+. Opettajien digitaitojen arvosanaksi tuli 8-.

Lukio-opiskelijat ympäri maata arvioivat opettajiensa onnistumista koronakevään etäopetuksessa sähköisen oppimateriaalin kustantajan Studeon teettämässä selvityksessä.

Tutkimuksen toteutti Innolink Research, ja siihen vastasi 546 peruskoulun ja lukion opettajaa sekä lukio-opiskelijaa.

– Opettajien oli poikkeuksellisessa tilanteessa löydettävä ja omaksuttava uusia menetelmiä yhdessä rysäyksessä. Ennennäkemättömistä olosuhteista huolimatta opiskelijat ovat kuitenkin kokeneet opettajien onnistuneen hyvin, sanoo Studeon toimitusjohtaja Jukka Meklin tiedotteessa.

Meklin arvelee, että nimenomaan asennoitumisella yllättävään tilanteeseen on ollut merkittävä rooli etäopetusjakson onnistumisessa.

Lähes puolet vastanneista opiskelijoista eli 44 prosenttia koki etäopiskelun olleen erittäin positiivinen tai melko positiivinen kokemus, kun taas vastaavasti 32 prosenttia piti sitä neutraalina.

Vähän yli viidennes koki etäopiskelun melko negatiivisena ja vain kolme prosenttia piti etäopiskelua erittäin negatiivisena kokemuksena.

Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 59 prosenttia uskoi digitaitojensa kehittyneen kevään aikana, kun taas 35 prosenttia uskoi niiden olleen jo riittävän hyvällä tasolla ennen koronakriisiä ja etäopiskeluun siirtymistä.

Mikä etäopiskelussa oli haastavinta? Entä parasta? Tässä muutamia kyselyn vastauksista:

– Tehtävien määrän lisääntyminen (lukio-opiskelija, Pohjois-Savo).

– Tiettyjen opettajien kohdalla, opiskelu jäi täysin itsenäiseksi ja tehtävät olivat todella vaikeita. Karanteeni on haastavaa henkisesti jo valmiiksi, ja siihen lisäksi uusien asioiden kokonaan opiskelu itsenäisesti ja asiaan syvällinen perehtyminen vaikeiden tehtävien myötä on todella paljon pyydetty (lukio-opiskelija, Uusimaa).

– Oli aikaa ja mahdollisuus keskittyä rauhassa opiskeluun täysillä ilman irvailua tai kiusaamista eli kokemus oli palkitseva, nautinnollinen, opettava ja lähes täydellinen (lukio-opiskelija, Uusimaa).

– Oli mukavaa, kun oli aikaa ja enemmän vapautta (lukio-opiskelija, Uusimaa).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.