Helsinkiläisestä torikaupasta kasvoi miljoonaliike – Yrittäjä kertoo, mikä on Suomen vientihitti maailmalla: "Menisi enemmän kuin pystymme toimittamaan"

Bisnes: Mehmet Özkahveci loi 20 vuodessa vaimonsa Sarin kanssa koko kaupungin kattavan hedelmien, vihannesten ja kukkien tori- ja yritysmyynnin.

Toimitusjohtaja ei jouda istumaan vain Tukkutorin konttorilla. Joinakin aamuina Mehmet Özkahvecin töihin kuuluu myös myyntipisteiden avauksia. Sakari Nupponen
Sakari Nupponen

Sakari Nupponen

– Neljä autoa on juuri nytkin tien päällä. Torimyyntipisteiden lisäksi myymme kymmeniin kauppoihin Uudellamaalla. Eilen lähti tilauksesta kotimaisia mansikoita Kuusamoon ja Rovaniemelle.

Yrittäjä Mehmet Özkahveci ei aloittanut näillä omakehuilla Tukkutorilla tehtyä haastattelua, vaan mainitsee ne ohimennen lopuksi. Aluksi puhuimme pitkään kotimaisten marjojen ja vihannesten saannista. Kotimainen parsakausi kääntyi juuri mansikoiksi ja herneiksi. Mehmetin autot kuljettavat masikoita Kuusamoon ja Rovaniemelle asti.

Isänsä Ahmedin kanssa torikaupan 1993–94 Hakaniemessä aloittanut Mehmet pyörittää nyt viiden miljoonan liikevaihtoa. 70-vuotias isä on siirtynyt eläkkeelle Turkkiin historialliseen Konyaan.

Mehmet Özkahvecin ja hänen perheensä yritys Ceylan Fruit on nimetty Mehmetin vanhimman tyttären mukaan.

Ceylan tarkoittaa kaurista. Se oli hänen suosikkieläimensä. Suomalainen Disney-fani sanoisi, että Bambi.

Ceylanilla on vuodenajasta riippuen 3–7 omaa myyntipaikka. Kauppatorilla on ollut jopa kolme, mutta nyt koronavuonna vain yksi. Lisäksi on myyntipaikkoja, joiden omistajat Ceylan on kouluttanut, ja niissä toimii itsenäinen yrittäjä.

– On opetettu, miten homma pyörii. Suurin osa heistä on suomalaisia, joilla on maahanmuuttajatausta.

Koronasta huolimatta Özkahveci uskoo myynnin kasvavan myös tänä vuonna. Kotimaisuus on valtti ja suomalaisuus myy vastavuoroisesti myös Euroopassa. Kiinaankin on ollut myyntiponnistuksia, mutta ei vielä tulosta.

Koska on tuontikontakteja, on samalla myös vientikontaktit.

– Suomalaiset metsämarjat. Niistä tehdyt mehut ja hyytelöt. Niitä menisi enemmän kuin pystymme toimittamaan.

Sama koskee kotimaata.

– Kirjoita lehteen, että haluamme koko ajan lisää kotimaisia tuottajia. Aivan kaikki tuotteet, yrittäjä pyytää.

Mehmet Özkahveci aloitti isänsä kanssa torikaupan aikoinaan Hakaniemessä. Sakari Nupponen

Yksi monista yhteistyökumppaneista on Järvenkylä Oy Sauvossa Varsinais-Suomessa. Yrityksellä on muitakin jakeluteitä, mutta Ceylan saa suitsutusta.

Tilan omistajan Jari Suominen vahvistaa jälleenmyyjänsä arvion kotimaisuuden arvosta:

– Koskaan ennen ei ole ollut tällaista soittorumbaa. Se alkoi kyllä jo aiemmin. Asiakkaaksi haluaa nyt kauppiaita, jotka eivät ennen ole olleet meihin missään yhteydessä.

– Meillä on oma tärkeä myyntiketju Turun seudulla, mutta sellaisia ahkeria yrittäjiä, kuten Mehmet ei voi tarpeeksi kiittää. Elinehto! Saamme tärkeää tietoa markkinoilta: tuotteista ja pakkauksista. Tulee suoraa palautetta tilalle.

– Tällainen tukku on tärkeä myös siksi, koska ei kannata kuljettaa viiden kilon laatikkoa yhteen kohteeseen.

Aamuna, jolloin kuvat Mehmet Özkahvecista otettiin, hän todellakin nosteli alle viiden kilon parsalaatikoita kaiken muun isomman volyymin ohella yhteen omaan myyntipaikkaansa. Viimeisiä vietiin.

Seuraavaa kevättä odotellessa Jari Suominen herkistelee:

– Pitkän päivän valo. Viileä ilmanala. Tänään poimittu, huomenna Mehmetillä ja hänen asiakkaillaan. Pehmeää ja vaikka raakana syötävää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.