Peruuntuneista matkoista ja rahanpalautuksista valitusten suma kuluttaja-asiamiehelle – "Meillä ei tietenkään ole käytössämme mitään pakkokeinoja"

Kuluttajat: Peruuntuneiden matkojen rahanpalautukset ovat viivästyneet kohtuuttoman paljon, jopa kuukausien päähän.

Eniten matkustusilmoituksia on viimeisen puolen vuoden aikana tehty Thaimaahan, Turkkiin, Espanjaan, Yhdysvaltoihin ja Ranskaan suuntautuville matkoille. Arkisto/Armi Suojanen
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Koronaepidemia on saanut aikaan yhteydenottojen ja valitusten suman kuluttaja-asiamiehen pöydälle.

Erityisesti asiakaspalvelun ja rahanpalautusten aikatauluissa on ollut runsaasti toivomisen varaa.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt suurimpien matkanjärjestäjien rahanpalautusaikoja ja voucherkäytäntöjä.

Rahanpalautusajat ovat monissa tapauksissa venyneet kuukausien mittaisiksi – vaikka kohtuullinen aika olisi mitattava vain viikoissa.

– Kuluneen koronakevään aikana eniten tuli reklamaatioita matkapakettien ja mökkivarausten suhteen. Samoin esimerkiksi peruuntuneista ulkomaanmatkoista on tullut runsaasti valituksia, kertoo ryhmäpäällikkö Terhi Toivanen Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvontapalvelusta.

Toivasen mukaan ongelmia on koitunut kuluttajille siitä, että maksujen palautukset peruuntuneista matkoista ovat viivästyneet kohtuuttomasti.

Peruuntuneista ulkomaanmatkoista on tullut paljon valituksia.

Kuluttajaneuvonta saa runsaasti yhteydenottoja liittyen myös autokauppaan ja asunnonvuokraukseen.

– Valitettavan monella auton ostajalla on kaupanteon suhteen epärealistisia odotuksia, Toivanen kertoo.

– Varsin usein myyjä on kuvaillut autoa ylisanoin, eikä ostaja ehkä huomaa, ettei käytetyn auton myyjällä ole velvollisuutta korjata kaikkia kaupanteon jälkeen tulleita vikoja. Takuuta ei iäkkäillä autoilla siis yleensä ole.

Asuntojen vuokraukseen liittyvät kiistat puolestaan liittyvät etenkin vuokravakuuden maksamiseen sekä irtisanomisaikaan.

– Kaikkein parasta kuluttajasuojaa on se, että esimerkiksi autoa tai asuntoa ostava on tarkkana ennen kauppojen lyömistä lukkoon, Toivanen muistuttaa.

Toivanen muistuttaa, että kuluttajaneuvonnan väki voi toimia kuluttajan ja myyjän välillä vain neuvottelijana.

– Meillä ei tietenkään ole käytössämme mitään pakkokeinoja, voimme vain antaa ratkaisuehdotuksia.

Kuluttaja-lehti puolestaan ylläpitää mustaa listaa, joka on tietokanta yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.

Kuluttaja-lehdellä ei ole yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Ylivoimaisesti eniten lehden listalle päätyneistä yrityksistä on ajoneuvokauppaan ja asumisongelmiin liittyviä.

Helsinkiläisiä yrityksiä mustalla listalla on tällä hetkellä kymmenen. Niistä kolme on tehnyt autokauppaa.

Kuka?

Terhi Toivanen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvontapalvelun ryhmäpäällikkö.

Koulutukseltaan lakimies.

Työskennellyt kuluttaja-asioiden parissa vuodesta 1993.

Haastavimmat kuluttaja-asiat ovat olleet rakentamiseen ja remontointiin liittyviä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.