Niin sanotut Wangiri-huijaukset ovat lisääntyneet rajusti alkuvuoden aikana, kertoo Keskusrikospoliisi.
Wangiri on japania ja tarkoittaa Europolin mukaan sitä, että puhelin soi kerran ja soittaja katkaisee. Eli kansankielellä termin voisi kääntää "häläriksi".
Huijaussoiton tarkoitus on saada vastaanottaja soittamaan takaisin maksulliseen numeroon.
– Toimintatapa rikoksissa on sellainen, että yleensä tunisialaisesta puhelinnumerosta soitetaan lyhyt puhelu, jonka tarkoitus on saada uhri soittamaan takaisin. Suurimmillaan ulkomaille soitetuista puheluista on tullut uhrille tuhansien eurojen lasku, luonnehtii tiedotteessa rikosylikomisario Juha Tompuri Keskusrikospoliisista
Tunisialaisten numeroiden maakoodi on +216, mutta huijauspuheluita on tullut myös maakoodeista +675, +685, +387 ja satelliittinumeroista +881 ja +882.
Poliisi ja Kyberturvallisuuskeskus kehottavat erityiseen varovaisuuteen tällaisten puheluiden kohdalla, ellei odota puhelua ulkomailta.
Jos kuitenkin soitit numeroon takaisin, tarkista puhelinlaskusi ylimääräisten kulujen varalta, neuvoo viranomainen. Jos epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi, tulee tehdä ilmoitus puhelinoperaattorille ja rikosilmoitus poliisille.
Tällä hetkellä huijauspuheluita saatetaan soittaa Suomeen kymmeniä- tai jopa satojatuhansia viikon aikana.
KRP ja Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittavat myös niin kutsutuista teknisen tuen huijauksista, jossa yleensä kotimaisesta numerosta soittava henkilö yrittää kalastella vastaajan pankkitunnuksia tai muita tietoja. Soittaja esittää yleensä soittavansa Microsoftin tai muun vastaavan organisaation teknisestä tuesta.
– Viranomaisten tietoon tulleissa tapauksissa on pyydetty soittajaa asentamaan etäkäyttöohjelma tietokoneelle, vedoten puheluun vastanneen henkilön tietokoneen tietoturvan tai ohjelmiston lisenssiongelmaan. Etäkäyttöohjelman ja pankkitunnusten avulla soittajat ovat pystyneet esimerkiksi siirtämään rahaa uhrin pankkitileiltä tai pääsemään käsiksi uhrin muihin tietoihin. Rikosvahingot voivat olla tällaisissa tapauksissa erittäin merkittäviä, Juha Tompuri kertoo.
Helpdesk-huijaussoittoihin vastaamalla tai niihin takaisin soittamalla ei menetä rahaa, mutta omia pankkitietoja tai muita henkilötietoja ei teknisen tuen esittäjälle tule missään tapauksessa antaa.
– Puhelut näyttävät tulevan tavallisista suomalaisista puhelinnumeroista, joten huijauksia ei pysty etukäteen havaitsemaan pelkästään puhelinnumeron perusteella. Osa puhelinnumeroista on niin sanotusti spoofattu, eli olemassa olevia suomalaisten puhelinnumeroita käytetään rikollisessa tarkoituksessa, tietoturva-asiantuntija Juha Tretjakov Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta sanoo tiedotteessa.