"Hulluja ollaan" – Helsingissäkin vieraileva Christina-kauppalaiva on ainoa koko Suomessa, kauppias itse jää kuitenkin tänä kesänä maihin

Harvinaisuus: Suomen ainoa kauppalaiva liikennöi jälleen Helsingin, Sipoon ja Porvoon saaristossa. Kauppias itse jää kuitenkin tänä kesänä maihin.

Kauppalaiva Christina on jälleen liikenteessä, mutta kauppias Siv ”Dockan” Ahonen pysyy tänä kesänä toimistohommissa. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Kesätyöntekijä kantaa laivaan multaa, grillihiiliä ja kaasupulloja. Ruoat ja juomat nostetaan kyytiin viimeiseksi.

Suomen ainoa kauppalaiva Christina liikennöi tänäkin kesänä Helsingin, Sipoon ja Porvoon saaristossa. Kausi alkoi koronakriisin vuoksi tavallista myöhemmin, juhannuksen jälkeisenä maanantaina, ja jatkuu 8. elokuuta saakka.

Kauppias Siv Ahonen, lempinimeltään Dockan, on huojentunut, että kauppalaiva pystyy liikennöimään koronaviruksesta huolimatta.

– Saaristossa olisi aikamoinen suru ja kaipuu, jos me emme pystyisi kulkemaan. Kauppalaivan saapuminen on myös sosiaalinen tapahtuma. Laiturilla tavataan naapurit ja vaihdetaan kuulumiset.

Koronaviruksen vuoksi Dockan ei kuitenkaan itse ole mukana. Hän on työskennellyt kauppalaivalla lukioikäisestä asti.

– Veri vetää vesille, mutta ei sinne oikein uskalla vielä mennä. Kuulun riskiryhmään, kun olen tullut liian vanhaksi.

Tänä kesänä asiakkaita palvelevat kesätyöntekijät Daniela Sandström ja Maj Mäntylä. Kipparina toimii Dockanin serkku Ensio "Enska" Mäntylä, joka on kuljettanut alusta vuodesta 1995 lähtien.

Kauppalaivan takana on perheyritys, joka pyörittää myös Karhusaaren kauppaa ja sen yhteydessä toimivaa kahvilaa ja tankkauspistettä.

Kauppalaivan perustivat Dockanin vanhemmat vuonna 1963. Nykyään yritystä pyörittävät Dockan sekä hänen siskonsa Christina Haglund, veljensä Kalle Winberg ja veljenpoikansa Kim Winberg.

Vielä 1960-luvulla pelkästään lähistöllä liikennöi neljä kauppalaivaa. Vähitellen kauppalaivat ovat kadonneet ja Christina on jäänyt ainoaksi koko Suomessa.

Miten olette pystyneet jatkamaan toimintaa?

– Jaa-a. Sen verran hulluja ollaan. Sillä on selvitty, kun on oma väki ja oma väki ei ole laskenut tunteja. Töitä on tehty tarvittaessa vaikka kellon ympäri.

58 kesän varrelle mahtuu monenlaisia muistoja. Eräänä perjantaina kauppalaivan moottori hajosi viimeisellä laiturilla.

– Enska järjesti heti hinauksen ja uuden koneen. Kun saavuimme rantaan, siellä oli jo miehiä koneen kanssa. Kone vaihdettiin yöllä ja koeajolle päästiin yöneljältä. En usko, että moni pystyy samaan, Dockan naurahtaa.

Dockan kiittelee myös kipparin ajotaitoja.

– Hän on erittäin hyvä merellä. Laivaa ei ole helppo ohjata, kun tuulee ja on hankalat laiturit. Siinä pitää olla taitava.

Asiakkaat ovat tulleet vuosikymmenten aikana tutuiksi.

– Kyllä suurin osa on tuttuja. Jotkut ovat olleet asiakkaita ihan vuodesta 1963 alkaen. Monta perhettä tunnen jo kolmannessa sukupolvessa. Aina joku siirtyy talven aikana myös yläkertaan.

Dockan kertoo, että kauppalaivan jatkosta päätetään vuosi kerrallaan.

– Viimeiset 10 vuotta olemme menneet vuosi kerrallaan. Aina joulun jälkeen päätetään, saadaanko homma pyörimään. Eihän sitä koskaan tiedä tulevaisuudesta.

Viisi pysäkkiä Helsingissä

Koronavirus tuonut poikkeusjärjestelyjä

Korona on tuonut kauppalaivalle erityisjärjestelyitä. Kassoille on asennettu pleksit ja asiakkaita lasketaan sisään tasaisesti, jotta ruuhkia ei synny. Riskiryhmäläiset voivat tilata ostokset laiturille kaksi päivää aikaisemmin puhelimitse tai sähköpostitse.

Kauppalaiva liikennöi 22.6.–8.8.2020 maanantaina, tiistaina, torstaina, perjantaina ja lauantaina. Helsingissä kauppalaiva käy Satamasaaressa, Iiluodossa ja kolmessa laiturissa Villingissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.