Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

HU lähti venepoliisin kyytiin Suomen vilkkaimmalla vesialueella ja vipinää riitti – "Veneet ja nopeudet ovat kasvaneet, mutta kyvyt aina eivät samaan tahtiin"

Veneily: Veneiden koot ja nopeudet ovat kasvaneet viime vuosina ja moni myös vuokraa veneen.

Kaivopuiston edustalla venepoliisia tulee paahtavan aurinkoisena päivänä vastaan pienellä moottoriveneellä mies ja kaksi lasta.

– Vesiliikennevalvontaa! Menit vähän reipasta tahtia, huikkaa poliisivene Ville 3:lla tällä kertaa liikkeellä oleva vanhempi konstaapeli Antti Iso-Peura.

Vanhempi konstaapeli Pauliina Laukko-Kemppi pysäyttää veneen. Toiselta puolelta puuttuu rekisterikilpi ja kyydistä pakollinen jauhesammutin. Pieni ylinopeus menee tällä kertaa huomautuksella, mutta puuttuvasta sammuttimesta Iso-Peura tulostaa 70 euron liikennevirhemaksun.

– Tämä on koko Suomen vesialueista kaikkein vilkkain, toteaa venepoliisina työskentelevä ylikonstaapeli Jarmo Niininen.

– Rekisteripuutokset ovat aika tavallisia. Liivit ja sammutin ovat sellaisia, joista joudumme usein kirjoittamaan sakon, Niininen sanoo.

Pelastusliivien ei tarvitse olla veneillessä päällä, mutta sopivia liivejä tulee olla mukana riittävä määrä.

Rekisteripuutokset ovat aika tavallisia.

Uunisaaren edessä Kaivopuistossa poliisiveneen ohi sujahtaa moottorivene. Niininen ajaa rinnalle ja pyytää venettä pysähtymään.

Venettä ohjaava Aarno Sjöblom kertoo olevansa vuokraveneellä liikkeellä ensimmäistä kertaa sitten lapsuusvuosien. Ylinopeuteen ei tullut kiinnitettyä huomiota.

– Opettelemme veneilyä nyt taas ensimmäistä kertaa. Ajattelin lähteä viemään faijaa ja poikia ihan vaan kruisailemaan, sanoo isänsä Ilarin sekä Veikon ja Rasmuksen kanssa liikkeellä oleva Sjöblom.

Iso-Peura tulostaa Sjöblomille sakon. Kaivopuistossa nopeusrajoitus on vain 10 kilometriä tunnissa eli 5,5 solmua. Nopeusrajoitus ylittyy veneilijöillä tuon tuostakin.

Liikennevirhemaksu on 120 euroa. Mikäli veneen nopeus ylittää tuplasti sallitun nopeuden, sakko menee päiväsakoille, johon vaikuttavat kuljettajan tulot. Liikennevirhemaksu varustepuutoksista on 70 euroa

Vuokraveneiden määrä on viime vuosina kasvanut Helsingissä huimasti. Veneilijöiden taidot hyvin tunteva Niininen on ollut huolissaan siitä, ettei Suomessa veneilijöille ole varsinaisia vaatimuksia tietotaidoissa, kuten naapurimaissa, joissa vaaditaan tietyntyyppisten veneiden päälliköiltä veneajokortti.

– Vielä ei ole, mutta pitäisi olla. Keskimäärin taidot ovat riittävät, mutta paljon on parantamisen varaa. Veneet ja nopeudet ovat viime vuosina kasvaneet, mutta kyvyt aina eivät kasva samaan tahtiin. Purjeveneilijät ovat poliisin arvioin mukaan veneilytaidoiltaan moottoriveneilijöitä keskimääräistä valveutuneempia.

Tästä syystä Helsingin kaikki poliisiveneet ovat Villejä – "Nimi juontaa juurensa 60–70-lukujen taitteeseen"

Seuraavaksi poliisille tulee ilmoitus häiriöitä aiheuttavasta vesiskootterista Aurinkolahdessa. Niininen kääntää veneen nokan kohti Aurinkolahtea.

– Häiritsevät jetit ovat tosi yleisiä ilmoituksia.

Ilmoitus on tullut rannalta.

Santahaminan eteläpuolella vastaan tulee vesiskootteri, jonka tuntomerkit sopivat ilmoitukseen. Kuljettajan paikalla istuva Alan on ihmeissään poliisin puuttumisesta ajotapaan.

– En ymmärrä ilmoitusta, koska en mielestäni ole aiheuttanut mitään häiriötä, mies sanoo.

Keskustelun päätteeksi Iso-Peura tekee rikosilmoituksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Samoihin tuntomerkkeihin sopivasta skootterista on tehty edellisenä päivänä ilmoitus Kauppatorilla. Alan kiistää olleensa paikalla.

Kesken asian selvittelyn tulee hälytys Suomenlinnasta, jossa sähkökaappi on syttynyt palamaan. Samaan aikaan ihminen on nähty uimassa Katajanokan ja Tervasaaren välisellä laivaväylällä, jonne toinen venepartio lähtee asiaa tarkistamaan.

"Se on hirmu vaarallista touhua" – venepoliisi menee hätiin, kun Helsingin laivaväylillä uidaan ja silloilta hypitään

– Kesäaikaan tehtävien määrä alkaa vilkastua puolen päivän jälkeen. Ihmiset nukkuvat lomilla pidempään ja lähtevät myöhempään liikkeelle, Niininen toteaa.