Helsinki tekee syksyllä päätöksiä satamien sijanneista – satamaselvitykselle heti kritiikkiä: "Miksi toimivaa käytäntöä ei haluttu tutkia vaihtoehtona?"

Satama: Eteläsataman siirron myötä Katajanokalle mahtuisi uusia asukkaita yli tuhannelle, laskee Mikko Särelä (vihr.)

- Selvityksen vahvinta antia ovat havainnot, miten yksinkertaista on siirtää rekkaliikenne pois Olympiaterminaalista, Otso Kivekäs (vihr.) katsoo. Juha Peurala
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Helsingin keskiviikkona valmistunutta satamaselvitystä aletaan nyt arvioida ja satamatoimintojen tulevaisuuden sijoittelusta tehdään ratkaisuja syksyllä Helsingin päätöksenteossa.

Tekniikan tohtori ja kaupunkisuunnitteluaktiivi Mikko Särelä (vihr.) arvioi asiaa eri tavalla kuin tänään julkaistu selvityksen yhteenveto.

Selvitys: Matkustajaliikenteen keskittäminen Vuosaareen ei ole realismia

– Selvityksien perusteella kannattavinta on vapauttaa Eteläsataman alue muuhun käyttöön sekä Olympialaiturin että Katajanokan ympäristössä, ohjata hinnoittelulla autolla kulkevaa rahtia ja matkustajia Vuosaareen ja tutkia Vuosaaressa matkustajasataman rakentamismahdollisuuksia, Särelä katsoo.

Selvityksessä päädyttiin suosittelemaan nykyistä Eteläsatama-Länsisatama-Vuosaari-mallia, mutta todettiin, että myös keskustan satamatoimintojen keskittäminen Länsisatamaan on mahdollista.

Särelän mukaan syntyvästä rakennusmaasta tulisi huomattavasti enemmän tuloja kuin sataman siirrosta aiheutuu kustannuksia.

– Samalla ydinkeskustan ranta saadaan kaupunkilaisten ja turistien käyttöön ja Katajanokalle asuntoja yli tuhannelle ja tuhansia työpaikkoja. Tämä on ehdottoman kannatettava ratkaisu joka tapauksessa, Särelä kirjoittaa blogissaan.

Laivojen rekkarallia lähes mahdoton häätää Helsingin keskustasta – rahtiliikenteen lopettaminen matkustajalautoista johtaisi turistikatoon

Olympialaiturilla voisi Särelän mielestä jatkossa olla muun muassa uusia ekologisia katamaraaneja, mutta ei autolikennettä.

Särelän muistuttaa, että rekkaliikenteen viime vuoden tammikuussa aloitettu hintaohjaus ruuhka-aikoina on jo tuonut hyviä tuloksia ja rahtiliikennettä on siirtynyt maksuiltaan halvempaan Vuosaaren satamaan.

– Silti skenaariotarkastelussa ei tutkittu vaihtoehtoa, jossa tämä laajennetaan koko vuorokaudeksi ja myös henkilöautoihin. Miksi toimivaa käytäntöä ei haluttu tutkia vaihtoehtona?

Helsingin Satama keksi keinon ohjata rekkoja keskustan sijaan Vuosaareen – "Voimme olla tyytyväisiä"

Lisää kaupunkia -Facebook-ryhmässä Särelä ehdotti keskiviikkona, että henkilöautoilta voisi periä vaikkapa 10 euron maksua, mikäli he käyttävät Jätkäsaaressa sijaitsevaa Länsisatamaa, eivätkä Vuosaarta, joka olisi monelle autoilijalle myös helpommin saavutettavissa.

Vihreiden valtuutettu ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs pitää selvitystä laajempien muutosten osalta hieman näköalattomana.

Tässäkö uusi keino vähentää auton tarvetta Helsingissä? – yhteiskäytöllisten tavarapyörien kokeilu alkoi

– (Se) keskittyy lähinnä todistelemaan, miten nykytilanne olisi ainoa mahdollinen tilanne, Kivekäs kommentoi Facebookissa.

–  Selvityksen vahvinta antia ovat havainnot, miten yksinkertaista on siirtää rekkaliikenne pois Olympiaterminaalista ja mitä hyötyjä sillä voitaisiin saada. Tämä on hyvä uutinen, koska tulevan Arkkitehtuuri- ja designmuseon kylkeen sopii aika huonosti rekkaparkki, Kivekäs jatkaa.

– Helsinki on lähiaikoina linjaamassa satamien tulevaisuudesta. Sataman julkistamat selvitykset antavat tähän hyviä eväitä Eteläsataman osalta. Kokonaisuudessaan ratkaisut pitää kuitenkin tehdä ajatellen kaupungin kokonaisetua, ei vain sataman näkökulmaa. Luultavasti paras ratkaisu sisältää osia eri skenaarioista, Kivekäs toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.