Vastuullisuudesta on tullut asiakkaille yhä tärkeämpi ostoperuste etenkin verkossa.
Tuoreen verkkokyselyn mukaan verkkokaupan vastuullisuus on ostaessa melko tärkeää tai erittäin tärkeää 70 prosentille vastaajista.
Yksittäisten tuotteiden kohdalla lähes 61 prosenttia vastaajista pitää melko tai erittäin tärkeänä, että heidän ostamallaan tuotteella on ympäristömerkki tai he tietävät muulla tavoin, että tuote on valmistettu vastuullisesti.
– Vastuullisuus on selvästi edelleen voimistuva trendi, sillä viime vuonna vastaava luku oli 43 prosenttia, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.
Näin selkeä nousu voi tosin liittyä koronakriisin mukanaan tuomaan keskusteluunkin kestävistä tuotantotavoista, Matinvesi-Bassett arvelee.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin verkkokyselyyn kesäkuun alussa vastasi tuhat suomalaista.
Verkkokaupan suosio on noussut koronakriisin aikana. Kyselyn vastaajista vähän yli 22 prosenttia on ostanut viime aikoina verkkokaupoista hieman tai selvästi aiempaa enemmän. Ensimmäistä kertaa verkosta ostaneita on 13 prosenttia.
– Noin 15 prosenttia asiakkaista on ostanut poikkeustilanteessa verkosta myös sellaisia asioita, joita he ovat aiemmin ostaneet vain kivijalkakaupoista, Matinvesi-Bassett kertoo.