Näin Tattarisuon ruumiiden jäljet johtivat Kallioon –  1930-luvun kammottavista tapahtumista syntyi tunnettu sanonta suomen kieleen

Historia: Rituaaliryhmä palvoi Tattarisuon lähdettä.

Outojen tarinoiden kierroksella tutustuttiin myös viemärikaivoon, josta kuuluu lähtökuulutus lennolle Amsterdamiin. Kyseessä on Markku Puustisen ääniteos Mutta minä lähden... Jukka Hämäläinen
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Suomen kielen sanonnat pohjaavat monesti konkreettisiin tapahtumiin. Harvemmin niitä pystyy jäljittämään, mutta se on tiedossa, miten "Jäljet johtavat sylttytehtaalle" syntyi.

Sanonta liittyy kammottaviin tapahtumiin 1930-luvun Kalliossa. Tämä opittiin viime viikolla Kallion kävelyfestivaalin retkellä Salatiedettä ja outoja tarinoita Kallion kulmilta.

– Syyskuun 18. päivä vuonna 1931 Porvoontiellä autonkuljettaja Väinö Toivoselle ja hänen apurilleen tuli jano. Miehet päättivät pistäytyä juomassa vettä tien varrella olevasta Tattarisuon lähteestä. Lähteellä janohalut hävisivät, kun vedessä kellui ihmisen irti leikattu peukalo, opas Juhani Styrman aloittaa.

Poliisin tutkimukset paljastivat, että lähteeseen oli kätketty kaikkiaan 30 eri ihmisen irti leikattuja ruumiinosia. Tapaus jäi karmivana vanhempien ihmisten mieleen, ja sävy miten Tattarisuosta puhutaan, tuo edelleen outoja väristyksiä sellaisillekin, jotka eivät edes tunne tarinaa.

Kierros alkoi Harjun entisen ruumishuoneen pihalta Aleksis Kiven kadulta. Ruumiinosien varastamisesta syytettiin ensin sen ruumishuoneen vahtimestaria Johan Saarenheimoa. Hänen oli nähty luovuttavan paketteja paikalla käyneille miehille.

– Kun vielä vahtimestarin kotoa löytyi valokuvia ruumiista sekä ”omituista puoliuskonnollista kirjallisuutta”, uskoi poliisi napanneensa syyllisen, Styrman kertoo.

– Tapausta hämmensi aikansa kohujulkaisu Ajan Sana, jonka jutussa väitettiin Saarenheimon vierailleen toistuvasti Alppiharjussa Kirstinkatu 8:ssa sijainneessa makkara- ja sylttyvalmistamossa. Hänen vihjailtiin myyneen ruumiinosia valmistamon raaka-aineeksi.

Jutun otsikko kuului: "Tattarisuon arvoitus ratkeaa – johtavatko jäljet sylttytehtaalle?"

– Poliisi totesi kuitenkin Saarenheimon syyttömäksi Tattarisuon tapaukseen ja Ajan Sanan juttukin oli puppua. Sylttytehdas haastoi lehden oikeuteen ja voitti. Suomen kieli sai sentään uuden sanonnan.

Seuraavana kesänä Hämeentie 72:ssa ihmeteltiin yhdestä asunnosta kuuluvaa tikkaavaa ääntä.

– Oudolla tikkauksella ei ommeltu, vaan sillä peitettiin luiden sahaamisesta lähtevää ilkeää ääntä. Paljastui, että asunnossa majaili okkulttisia menoja harrastanut ryhmä, joka oli koko Tattarisuon mysteerion takana.

– Tätä ennen oli jo selvinnyt, että ruumiinosat olivat peräisin Malmin rivihaudoista. Niihin haudattiin yhteiskunnan vähäosaisia, ja haudat pidettiin osin pitempään auki.

Muutaman hengen ryhmää johti Vilho Kallio, joka tunnettiin myös lempinimillä Noita-, Piru- ja Poppa-Kallio.

– Noitamenoja harjoittaneen ryhmän motiiveja ruumiiden silpomiseen ja lähteeseen upottamiseen oli kolme. Kuulustelupöytäkirjojen mukaan ryhmä halusi estää Lapuan liikkeen marssin Helsinkiin, saada lähteeseen kätketyn aarteen sekä suorittaa koko maailmankaikkeuden järjestyksen kannalta oleellisia toimia.

Osa kierroksen kohteiden puutaloista on ehtinyt vaihtua kerrostaloihin. Tattarisuon lähteet sen sijaan ovat edelleen olemassa ja ne toimivat kaupungin yhtenä varavedenottamona.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.