Vakuutuspetosten määrä kasvoi koronan aiheuttamien rahahuolien myötä – näistä merkeistä tarkastajien hälytyskellot alkavat soida

Vakuutusyhtiöön tulee ilmoituksia rikkoontuneista puhelimista, kun uudempi malli on tulossa markkinoille. Kuvituskuva. Juha Rika
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Lomautukset sekä irtisanomiset, ja sitä myötä taloustilanteen heikkeneminen koronakevään aikana on näkynyt lisääntyneinä vakuutushuijauksina ja niiden yrityksinä.

Määrällisesti vahinkoilmoituksia on enemmän ja samalla on nähtävissä, että myös epäilyttävät tapaukset ovat kasvussa. Vakuutustarkastajien epäilykset heräävät etenkin siinä vaiheessa, jos vahinkoilmoituksessa materian määrä on huomattavan suuri tai jos kaikki elektroniikka on ollut sattumalta juuri siinä, missä vahinko on tapahtunut.

– Yksittäiset huijausyritykset eivät usein ole euromäärällisesti kovin suuria, mutta määrällisesti tapauksia on paljon, kertoo POP Vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä tiedotteessa.

Lue myös: Lapsen 117 euron vakuutus sai helsinkiläisen perheenäidin pään pyörälle – "Vaativat kunnollista perehtymistä"

Yleisin vakuutuspetostyyppi on edelleen ajoneuvot ja niihin kohdistuvat vahingot. Myös kotitalouksissa lisääntyvä teknologia lisää niihin liittyviä vahinkopetosyrityksiä. Esimerkiksi jos markkinoille on tulossa uusi kehuttu puhelinmalli, se alkaa näkyä vahinkoilmoituksissa särkyvinä ja kadonneina kännyköinä.

Vanhemmista puhelinmalleista halutaan eroon ja pyritään saamaan vakuutusyhtiöltä pohjakassa uuden mallin hankinnalle.

– Jos ennen voitiin yleistää, että autoihin kohdistuneissa ilkivaltatapauksissa hävisi vähintään yhdet Ray-Banit, niin nyt voisi sanoa, että kannettava kaiutin tai puhelin löytyy jokaisesta ilmoituksesta, Niemelä kertoo tiedotteessa.

Vakuutuspetoksia tekevät ihan kaikenlaiset ja kaiken ikäiset ihmiset. POP Vakuutuksen mukaan iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman enemmän autoihin liittyviä huijauksia.

Kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt puolestaan laativat selvästi enemmän elektroniikkaan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia.

Lue myös: Yhteydenotot Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fineen kasvussa – "Olemme varautuneet siihen, että koronakriisi tulee näkymään meillä isosti"

Vakuutuspetoksia paljastuu vuosittain jopa kymmenien miljoonien arvosta. Myös digitalisaatio on lisännyt huijausyritysten määrää. Yksi selittävä syy on tietynlainen ”kasvottomuus”, kun vahinkoilmoituksen voi naputella omalta kotisohvalta ja tarvetta kasvokkain asiointiin ei ole.

– Tämä näkyy myös meillä POP Vakuutuksella, sillä me toimimme puhtaasti digitaalisissa kanavissa. Vahvuutemme petosten torjunnassa on kuitenkin se, että vakuutustutkija ja -tarkastajat toimivat lähellä korvausrajapintaa. Tunnemme toisemme hyvin ja pystymme ketterästi tarttumaan pieniinkin huijauksen merkkeihin, Niemelä sanoo.

Lue myös: Yle: Viisi korvausta vuodessa oli vakuutusyhtiölle liikaa, irtisanoi lapsiperheen kotivakuutuksen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.