Hengenvaarallinen "sakkolenkki" katoaa Helsingin liikenteestä – "Olisi pitänyt tehdä jo vuosi sitten"

Itä-Pasilan "sakkolenkin" tilalle aletaan rakentaa siltaa. Kaupunki sanoo sillan valmistuvan syys-lokakuussa. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Itä-Pasilan uuden kävely- ja pyöräilysillan rakentaminen alkaa tällä viikolla. Tämän seurauksena Veturitallinkuja suljetaan lopullisesti autoliikenteeltä.

Uusi silta valmistuu Pasilansillan eteläpuolelle syys-lokakuun aikana.

Samalla Itä-Pasilasta poistuu pyöräilijöiden parjaama "sakkolenkki", joka syntyi kun Veturitallinkujan aiempi ylikulkusilta purettiin vuonna 2016 ja pyöräilijät ohjattiin kiertotielle. Lisäys matkaan ei ollut pitkä, mutta kallioleikkaus, näköesteet ja ajoradan ylitys koettiin jopa hengenvaaralliseksi. Osa pyöräilijöistä jatkoi myös vanhasta muistista vanhaa reittiä, jonka päässä on metalliaita.

– Uusi suunnitelma näyttää selkeältä parannukselta tuohon sakkolenkkiin verrattuna, sanoo Helsingin Polkupyöräilijöiden hallitukseen kuuluva Tapio Keihänen.

Keihänen sanoo, että tämänkaltainen ratkaisu olisi pitänyt tehdä jo vuosi sitten.

– Tervetullut juttuhan tämä on. Toivottavasti sillan suhteen aikataulu pitää.

Herttoniemen kuolonturman risteystä parannetaan – nämä toimet voidaan tehdä jo ennen isompaa katuremonttia

Helsingin vilkkaalla pyöräbaanalla roikkui hengenvaarallinen "hirttoköysi" – pyöräilijät tyrmistyneitä kaupungin toimintaan

Keihäsen mukaan uusi silta parantaa turvallisuutta poistamalla pimeät mutkat ja risteykset.

–  Se näyttää myös huomattavasti sujuvammalta ratkaisulta tämänhetkiseen verrattuna. Jostain syystä siinä on kuitenkin loiva mutka. Syytä sille en tiedä, mutta ehkäpä sillä kierretään jokin tiellä oleva rakenne. Tämä tuskin on kuitenkaan merkittävä ongelma, eikä aiheuttane näkyvyysongelmia.

Baanan talvikunnossapidossa on ollut merkittäviä ongelmia Itä-Pasilan kohdalla. Keihänen uskoo, että myös talvikunnossapito tulee olemaan jatkossa helpompaa.

– Harjakone ei mahtunut kulkemaan Pasilan sillan alta. Toisesta suunnasta harjaaminen oli hankalaa isolla koneella, koska siellä ei pystynyt kääntymään. Koneen piti peruuttaa pois. Viime talvena kaupunki lupaili, että tulevalle talvelle olisi tulossa kone, joka mahtuu myös sillan alta.

Sakkolenkin lisäksi lukuisat työmaat ovat haitanneet Pasilan liikennettä.

– Opastinsillan remontin takia pyöräilijät ovat laitettu jonkinlaiseen kapeaan aidattuun käytävään, johon tulee kulman takaa asemalta rappusia pitkin ihmisiä junilta suoraan pyöräilijöiden eteen. Kuvien perusteella se näyttää vaaralliselta ratkaisulta, Tapio Keihänen sanoo.

Syksyllä valmistuva silta on väliaikainen. Kaupunki sanoo, että baanan lopullinen linjaus päätetään myöhemmin Keski-Pasilan tornialueen itäosan suunnittelun ja kaavoituksen yhteydessä.

– Väliaikainen silta on kallis ratkaisu, joten se tehdään kierrätettävistä teräselementeistä. Elementit on mahdollista siirtää ja hyödyntää myöhemmin jossain muussa kohteessa, kun terässiltaa ei Pasilassa enää tarvita, kaupunki kertoo tiedotteessa.

Sillan rakentamisesta on tehty myös hiilijalanjälkitarkastelu.

– Tarkastelua on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa väliaikaisten järjestelyiden ympäristövaikutuksia arvioidessa

Pyöräilijän risteyskuolema järkyttää Herttoniemessä: Eeva, 39, vei valkoisen haamupyörän muistomerkiksi – "Tapahtui se, mitä on pelätty"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.