Ikea on päättänyt lopettaa ikonisen kuvastonsa jakamisen kotitalouksiin Suomessa, kerrotaan tiedotteessa. Sen sijaan kuvastoon voi tutustua digitaalisessa muodossa alkaen 11. elokuuta. Painettu kuvasto on edelleen saatavilla Ikea-tavarataloissa ja Ikea Suunnittelustudioissa.
– Digitaalisella kuvastolla haluamme pitää entistäkin paremmin huolta ympäristöstämme ja tarjota asiakkaille inspiroivia hetkiä kuvaston parissa sujuvasti missä ja milloin tahansa, kertoo Ikea Suomen markkinointijohtaja Anu Koskinen tiedotteessa.
Ikean kuvastoa painettiin Suomen tarpeita varten massiivisia määriä. Esimerkiksi vuoden 2013 kuvastoa koskevassa tiedotteessaan Ikea kertoo, että Suomessa kuvasto jaetaan 1,5 miljoonaan kotitalouteen. Samaisessa tiedotteessa sanotaan, että joka syksy ilmestyvä, 27 kielellä julkaistava kuvasto on 211 miljoonan kappaleen painosmäärällään Ikea-konsernin suurin markkinointityökalu.
Kotitalouksien postiluukuista on viime vuosina kolahdellut ainakin pääkaupunkiseudulla enää kahta isoa luetteloa: Ikean kuvasto ja Bilteman kuvasto. Sattumoisin molemmat ovat isoja ruotsalaisfirmoja. Bilteman Kevät ja kesä 2020 -kuvasto jaettiin Bilteman tiedotteen mukaan noin 1,2 miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen. Myös Bilteman kuvasto on olemassa digimuodossa.
Puhelinluetteloiden jako esimerkiksi Helsingin seudulla loppui vuoteen 2016, tuolloin julkaistiin viimeinen luettelo, nimeltään Helsingin seudun keltaiset sivut ja puhelinluettelo 2016. Ylen uutisen mukaan Keski-Suomen keltaiset sivut ja puhelinluettelo julkaistiin vielä vuonna 2017.