"Puuveneen ylläpito on kulttuuriteko” – perinnetapahtuma tuo nämä kaunottaret taas Helsingin edustalle

Suomenlinnan vesillä järjestettävä Viaporin Tuoppi on Suomen suurin puisten purjeveneiden tapahtuma. Tässä tyylinäyte vuodelta 2018. Reijo Lahtinen
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Ensi lauantaina järjestettävä Viaporin Tuoppi -purjehdustapahtuma tarjoaa Helsingissä silmänruokaa niille, jotka ovat mieltyneet puisten purjeveneiden uljaaseen maailmaan.

Nyt jo 36. kerran järjestettävä tapahtuma on Suomen suurin puisten purjeveneiden tapahtuma, joka pidetään Suomenlinnan vesillä.

Kaikenmallisten, -kokoisten, -ikäisten ja -tyyppisten suomalaisten puupurjehtijoiden lisäksi Tuoppiin osallistuu veneitä eri puolilta Itämerta.

Yksi pisimpään mukana olleista Tuoppi-purjehtijoista on Anders Hedman. Tapahtuma on jäänyt häneltä vuosikymmenen varrella väliin vain viisi kertaa.

– Jo vanhemmillani oli puuvene ja kai se kipinä on peräisin sieltä saakka.

– Puuvenepurjehtiminen on hyvin turvallinen harrastus. Itse olen kolmenkymmenen vuoden aikana nähnyt yhden ainoan venekolarin, Hedman muistelee.

Olen kolmenkymmenen vuoden aikana nähnyt yhden ainoan venekolarin.

Suomenlinnassa asuva Reijo Lahtinen puolestaan on harrastanut puuvenepurjehtimista 1960-luvun lopulla. Myöhemmin hän on toiminut Viaporin Tuopissa turvavenetehtävissä.

– Puuveneet ovat yksinkertaisesti kauniita esineitä ja niiden ylläpito on suoranainen kulttuuriteko, Lahtinen luonnehtii innostustaan vanhoihin puuveneisiin.

– Puuvenekuttuuri jaksaa Helsingissä nyt paremmin kuin vuosiin. Esimerkiksi veneiden kunnostajat saavat aikaan upeaa jälkeä. Iäkkäimmät yhä käytössä olevat veneet ovat jo toistasataa vuotta vanhoja, Lahtinen muistuttaa.

Hänen mukaansa Tuopin henkeen kuuluu se, että kilpailua ei käydä hampaat irvessä.

Viaporin Tuoppi on vetänyt viime vuosina mukaan puuveneväkeä naapurimaista, muun muassa Virosta, Ruotsista ja Venäjältä.

– Tällä kertaa veneitä ei koronarajoitusten vuoksi tule lainkaan Pietarista, Lahtinen kertoo.

Antti Aliklaavu on hankkinut ensimmäisen puupurjeveneensä jo vuonna 1987. Hänen nykyinen veneensä on rakennettu 1930-luvun alussa Norjassa.

Aliklaavu osallistuu Viaporin Tuoppiin 6mR-luokan veneellä, joka kehitettiin alunperin Helsingin olympialaisia varten.

– Se on ominaisuuksiltaan hyvin herkkä, mutta tasapainoinen purjehdittava, Aliklaavu luonnehtii.

– Aivan ensimmäiseksi puuveneeksi se ei kuitenkaan sovellu.

Suomalaista pursiseuraa edustava Aliklaavu on osallistunut Tuoppi-kisaan useampana vuonna.

– Aivan kärkisijoja ei ole herunut, mutta tärkeintä on kuitenkin purjehtimisen tunnelma.

Moni Suomessa puisia purjeveneitä harrastava on ammatiltaan arkkitehti.

– Se johtuu varmaankin siitä, että arkkitehdit arvostavat veneiden hienoja mittasuhteita, Aliklaavu arvioi.

Kilpailua pääsee parhaiten seuraamaan vesiltä ja Suomenlinnan rannoilta. Kilpailun päätyttyä veneet saapuvat Varvilahteen, jonka ranta-alueella tapahtuma jatkuu iltamyöhään saakka.

Tällä kertaa oheisohjelmaa on koronan vuoksi kuitenkin supistettu.

Viaporin Tuopin järjestää Suomenlinnan Pursiseura.

Viaporin Tuoppi 15. elokuuta Suomenlinnan vesillä.

Mikä?

Viaporin Tuoppi 15.8.2020

Suomen suurin puisten purjeveneiden kilpailu.

Järjestetty joka kesä vuodesta 1984 lähtien.

Viime vuosina mukana on ollut lähes 200 venettä.

Kilpaluokkia on ollut yli 20.

Kilpailurata on saaristorata, jonka lähtö- ja maalilinja on Kruunuvuoren selällä Vasikkasaaren länsipuolella.

Sieltä rata kiertää Helsingin edustalla Katajanokan editse Särkän salmen läpi ja Pihlajasaaren ympäri palaten Ryssänsaaren pohjoispuolitse kiertäen sitten Lonnan ja takaisin Kruunuvuoren selälle.

Isot veneet kiertävät lisäksi Kuggenstenin.

Tuuliolosuhteista riippuen rata kierretään joko myötä- tai vastapäivään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.