Tällaista murskakritiikkiä sai Kaivopuiston kesäkokeilu: Kaikki liikkuivat niin kuin ennenkin, yrittäjät kärsivät ja betoniporsaat olivat rumia

Kaivopuiston rannassa maalattiin alkukesästä betoniporsaita. Miina Pohjalainen / Helsingin kaupunki
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Kävelijät ja pyöräilijät saivat kesäkokeilun myötä lisää tilaa Merisatamanrannassa ja Ehrenströmintiellä. Korona-ajan turvavälien mahdollistamiseksi tehdyt järjestelyt on nyt päätetty lopettaa.

Alueen yritykset antoivat kokeilusta enemmän kritiikkiä kuin kiitosta ja havaintojen mukaan alueella kuljettiin vakituisten järjestelyiden mukaan.

Lue myös: Kaivopuiston ajoestekokeilu keskeytetään – "Hyvistä tavoitteista huolimatta ei ollut onnistunut"

Opasteiden epäselvyys nousi ongelmaksi. Palautteen perusteella betroniporsaat tekivät paikasta työmaan näköisen ja aiheuttivat sekaannusta.

Silti haastateltujen enemmistö toivoi, että Helsinki toteuttaa jatkossakin kokeiluja katutilan lisäämiseksi kävelylle ja pyöräilylle.

Poikkeusjärjestelyiden ensisijaisena tavoitteena oli turvallisen kaupunkielämän mahdollistaminen kaikille koronaepidemian aikana – turvavälien helppo noudattaminen kävellessä, pyöräillessä sekä alueen palveluita käytettäessä.

Kaivopuiston ranta valikoitui kohteeksi asukkailta keväällä saadun yleisen palautteen vuoksi. Kokeilussa Helsinki pyrki hyödyntämään autoliikenteeltä vapautunutta tilaa myös alueiden yrittäjäpalveluita varten.

– Kokeilukulttuuri on hyvästä, ja usein kokeilu on nopein ja tehokkain tapa saada tietoa mahdollisen uudistuksen onnistumisesta. Kun palaute on suoraa ja selvää, ei ole syytä jatkaa epäonnistuneita kokeiluja. Jotta Helsinki voi jatkossakin olla maailman toimivin kaupunki tarvitaan ketteryyttä jatkaa tai keskeyttää kokeiluja, pormestari Jan Vapaavuori toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Täystyrmäys Kaivopuiston huviajelun estäville betoniporsaille – tämän liikennemerkin merkitystä ei ymmärretä Helsingissä

Alueella tehtyjen kyselyiden mukaan paikalliset yrittäjät yhtä ravintolayritystä lukuun ottamatta suhtautuivat kokeiluun kielteisesti. Kokeilu haittasi heidän liiketoimintaansa, sillä esimerkiksi autoilevien asiakkaiden jääminen pois heikensi myyntiä. Tämä siitäkin huolimatta, että kokeilu ei varsinaisesti estänyt alueelle pääsyä autolla.

Nettipalautteiden lisäksi alueella haastatelluista yli 50 henkilöstä valtaosa suhtautui kokeiluun positiivisesti. Moni toivoi, että läpiajo estettäisiin pidemmältäkin matkalta. Kiitosta tuli siitä, että alue on rauhoittunut turhasta huviajelusta.

Opasteiden epäselvyys nousi ongelmaksi. Myös järjestelyissä käytetyt betoniporsaat keräsivät negatiivista palautetta – vastaajien mielestä ne tekivät alueesta työmaan näköisen ja aiheuttivat sekaannusta käyttäjille.

Järjestelyt alueella eivät toimineet suunnitellun mukaisesti. Alkuperäinen tavoite lisätä tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille turvavälien pitämiseksi hämärtyi tartuntatilanteen parantuessa ja järjestelyiden kohdistuessa vain yhteen paikkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.