Saavatko helsinkiläiset jatkossa AB-lippunsa halvemmalla kuin muut? – HSL:n koronakriisi voi johtaa yllättävään lopputulokseen

Koronakriisi iski vähentyneinä matkustajamäärinä kovaa HSL:n talouteen. Sirkku Aalto
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

HSL miettii nyt, miten kattaa joukkoliikenteen matkustajamäärien vähentymisestä keväällä seurannut lipputulojen lasku (HU 5.8.). Ratkaisuksi on ehdotettu matkalippujen hinnan korotusta, palvelutason leikkaamista, sekä kuntaosuuksien kasvattamista.

Viime viikolla syysaikataulujen alkaessa HSL lakkautti jo joitain bussilinjoja ja harvensi muun muassa joidenkin lähijunien vuorovälejä.

Linjojen lakkauttaminen tai harventaminen ja hintojen nosto keräävät kritiikkiä talouden hallinnan keinoina. Kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Osmo Soininvaara (vihr.) vertaa tilannetta kilpailluilla markkinoilla toimivaan yritykseen:

– Mietitäänpä, miten ravintolan pitäisi tehdä saadakseen korona-aikaiset tappionsa maksetuksi? Pitäisikö nostaa hintoja, huonontaa ruokaa vai kärsiä vain tappiot nahoissaan? Tuskin kukaan järkevä esittäisi muuta kuin tappioiden nielemistä, koska hintojen nosto tai ruuan huonontaminen vain lisäisivät ravintolan ahdinkoa, Soininvaara toteaa blogissaan.

– Kuntien on maksettava HSL:n tappiot ja jatkettava normaalia elämää – siis sitten, kun pandemia on joskus toivottavasti ohi.

HSL:n talouskriisi on pelättyä pahempi –  näin rajusti lippujen hinnat voivat nousta

Kaupunkiympäristölautakunta päätyi viime viikolla esittämään, että mikäli HSL:n jäsenkunnat eivät pääse yksimielisyyteen kuntien subventio-osuuden kasvattamisesta, Helsinki voisi kuntakohtaisesti maksaa HSL:lle suurempaa prosenttiosuutta kuin muut. Näin Helsinki, jolle on erityisen tärkeää, etteivät joukkoliikenteen käyttäjämäärät laske pysyvästi, maksaisi suurempaa osuutta HSL:lle, jolla se voisi pitää lippujen hinnat ennallaan helsinkiläisille. Se voisi tarkoittaa, että AB-kausilippu olisi Helsingissä huokeampi kuin esimerkiksi Espoossa.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja ja kaupunkiympäristön lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava ei halua vielä lähteä arvioimaan, millä keinoin HSL:n talous saadaan tasapainoon.

– Tässä on monta muuttujaa vielä.

Myöskään sitä, kuinka suuri hintojen korotuspaine prosentuaalisesti olisi, Rautava ei arvioi.

– Sitä käsitellään hallituksen iltakoulussa keskiviikkona. Tällä hetkellä ei vielä tiedetä esimerkiksi sitä, paljonko valtiolta saadaan apuja, Rautava totesi maanantaina.

Linjojen harventaminen ei ole hyvä asia myöskään epidemian torjunnan kannalta, Soininvaara muistuttaa.

– Kun koronarajoituksia ilmeisesti joudutaan jatkamaan ensi kesään saakka, HSL:llä on houkutus harventaa vuorovälejään vastaamaan vähenevää matkustajamäärää. Vaikka tämä olisi liikennettä ajatellen perusteltua, tartuntojen torjumisen kannalta se olisi kovin huono asia. Täpötäydessä ratikassa ei oikein voi pitää turvavälejä, kirjoittaa Soinivaara.

Lukijalta: HSL:n harkittava bussilinjan lakkautus uudelleen – ”maalaispysäkit” eivät ole vaihtoehto

Nyt tuli suositus kasvomaskien käytöstä Helsingin joukkoliikenteeseen – Pormestari Jan Vapaavuori: "Kaupunki varmistaa, että vähävaraisilla on mahdollisuus suosituksen noudattamiseen"

HSL lakkauttaa useita linjoja 10.8. –  katso tästä kaikki muutokset, metron käyttäjille yksi hyvä uutinen

Helsingin koronalasku ensi vuonna "suorastaan dramaattinen" – työttömien määrä lisääntyi puolessa vuodessa 10 000:lla

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.