Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pete Parkkosella on synkkä historia liikenteessä – tämä päätös syntyi kolmannen kolarin jälkeen

Tähti: Pete Parkkonen viihtyy maanteillä ja haaveilee Ford Mustangista.

Teksti: Paavo Nurmi

Muun muassa Voimaa ja valoa -singlellään ihastuttanut pop-tähti vetäytyy auton ratissa omiin ajatuksiinsa ja nauttii musiikista.

Suomalaiset maantiet ovat tulleet tutuksi Pete Parkkoselle yli vuosikymmenen kestäneen musiikkiuran aikana. Vuoden 2008 Idols-kilpailussa kolmanneksi sijoittunut Parkkonen on kerännyt vuosien saatossa uskollisen fanijoukon ja keikkaillut taajaan ympäri Suomen.

Keikkabussissa kertyneistä kilometreistä huolimatta Parkkosen veri vetää edelleen autojen ja vauhdin pariin. Pihtiputaalla, Keski-Suomessa syntynyt ja kasvanut artisti pääsi auton rattiin jo nuorena poikana.

– Ensimmäiset automuistoni ovat Pihtiputaalla sijaitsevan Elämäjärven rannalta. Olin kuusi- tai seitsemänvuotias, sain istua isäni sylissä ja ohjata auton rattia. Muistan myös mikroauton, jota veljeni ja hänen kaverinsa säätivät ja ajoivat tuon tuosta. Omalla kaverillani oli puolestaan vanha Ford Escort. Se oli peltoauto. Talvisin pääsimme järven jäälle ajamaan, Parkkonen muistelee.

Parkkosen ensimmäisen oman auton piti olla pyöreälamppuinen, farmarimallinen Lada, jonka hänen isänsä lupasi ostaa, kunhan ajokortti on nuorukaisen taskussa.

– Kävimme vuoden päivät katsomassa sitä Ladaa autoliikkeessä Viitasaarella. Kun auto oli vihdoin tarkoitus ostaa, koko liike olikin pakannut tavaransa ja lopettanut toiminnan. – Sain ensimmäisen autoni Idolsin jälkeen vuonna 2009. Fordista tuli tuolloin ensimmäisen kerran yhteistyökumppanini. Sain alleni farmarimallisen Ford Mondeon. Yhteistyösopimuksen päätyttyä ostin Ford Kugan.

Punavuoressa asuva Parkkonen ajaa myös tänä päivänä Ford Kugalla. Hän tekee taas, vuosikymmenen tauon jälkeen, yhteistyötä Fordin kanssa.

– Ideana on, että minä edustan Fordia ja Ford edustaa minua. Tarkoitus on, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Minulla kävi hyvä tuuri, koska saan ajaa heidän valitsemallaan hienolla hybridillä.

– Unelma-autoni on Ford Mustang, mutta en ole vielä hankkimassa sellaista. Mustangin aika voisi koittaa sitten, kun minulle iskee viidenkympin kriisi, Parkkonen sanoo ja naurahtaa.

Parkkonen ajaa vuodessa kymmeniä tuhansia kilometrejä henkilöautolla. Autoilu on edelleen tärkeää Parkkoselle. Kuljettajana hän arvostaa ennen kaikkea auton turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

– Tykkään autoista, joissa on leveä akseliväli ja runsaasti korkeutta. Nämä seikat tuovat turvallisuuden tunnetta, mikä on iso asia kenelle tahansa autoilijalle. Minäkin olen joutunut vaaratilanteisiin tien päällä. Olen ollut kolmessa kolarissa, ja yhden niistä ajoin itse. Kolmannen kolarin jälkeen päätin, että tämä oli viimeiseni. Ne kokemukset riittävät minulle.

Turvallisuuden lisäksi äänentoisto on tärkeä elementti Parkkosen autossa.

– Auto on ainoa paikka, jossa kuuntelen albumeita alusta loppuun, enkä etene sinkku kerrallaan, kuten nykyään on tapana. Saan autossa paljon ideoita omia kappaleita varten, Parkkonen sanoo.

– Kaiken kaikkiaan nautin siitä, kun saan ajaa autoa yksin. Ajaminen on minulle jopa terapiaa. Olen tosi sosiaalinen ihminen ja vain harvoin yksin. Auto on yksi niistä paikoista, joissa voin viettää omaa aikaa ja miettiä asioita rauhassa. Auto on minulle eräänlainen terapiakoppi, hän myöntää.