Autoliiton toimitusjohtaja jyrähti 6,46-sentin veronkorotuksesta: "Hallitukselta puuttui tilannetaju"

Veronkorotus: Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan hallituksen tilannetaju petti.

Valtio toivoo, että suomalaiset siirtyisivät muun muassa ladattavien hybridiautojen käyttöön. Ne ovat toistaiseksi monelle kuitenkin liian kalliita. Mercedes Benz

Teksti: Mauri

Elokuussa voimaan astuneet polttoaineveron korotukset iskivät kovaa. Bensiinin ja dieselin valmisteveronkorotus oli kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella.

Korotukset osuivat huonosti talouksien arkipäivään, kotimaan matkailuun ja yleisesti talouden tähän kohtaan. Päätös oli pöyristyttävä, sillä juuri nyt suomalaisautojen pitäisi pysyä liikkeessä.

– Ei ole johdonmukaista ja järkevää, että tässä tilanteessa kiristetään verotusta siinä liikennemuodossa, joka pitää suoraan ja välillisesti Suomen taloutta pystyssä. Autoileva kansa on tyrmistynyt, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Veronkorotus oli päätetty jo 2019 budjettineuvotteluissa, joten yllätyksestä ei ollut kysymys.

– Silti tässä epidemiatilanteessa olisi voitu tehdä toisenlainen verotuspäätös. Hallituksen tilannetaju puuttui.

Moottoribensiinin vero nousi 5,71 senttiä ja dieselin 6,46 senttiä litralta. Bensiinin osalta kyse on noin kahdeksan ja dieselin lähes 13 prosentin suhteellisesta korotuksesta prosentteina mitattuna.

Arvonlisäveroineen ja polttoaineen lisäainekorotuksineen summat ovat vieläkin suuremmat.

Elämme poikkeuksellista aikaa. Vuonna 2020 oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa.

Henkilöauto on nyt keskeisin liikkumisväline. Arjen mahdollistaja. Epidemian vuoksi joukkoliikuntaratkaisut ovat menettäneet suosiotaan ja niiden käyttö on rajallista.

– Muiden liikennemuotojen kannattavuus ja matkustajamäärät ovat romahtaneet. Palvelutaso on heikentynyt ja yhteiskunta joutuu lisärahoittamaan niiden toimintaa, Nieminen jatkaa.

Lisäksi kannattaa yleisesti muistaa, että Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa. Kulkemisen vaihtoehdot ovat vähissä.

– Polttoaineiden kallistuminen vaikuttaa kaikkiin hintoihin ja moneen toimialaan. Kysymys ei ole pelkästään yksityisautoilusta.

Kotimaan matkailu on erittäin tärkeää elinkeinotoiminnalle. Etenkin tässä tilanteessa.

– Suomalainen matkailu elää henkilöautoilun varassa. Auto on ollut keskeisessä osassa, kun liikutaan kesämökeille ja lomareissulle.

Sama laulu pätee myös työpaikalle liikkumiseen. Polttoaineveron korottaminen iskee aina erityisesti työssäkäyviin ihmisiin, sillä usein henkilöauto on ainoa realistinen kulkuneuvo työssäkäyntimatkoihin.

– Erityisen voimakkaasti veronkorotus koskettaa tasaverona ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöintä teknologiaa hyödyntäviä autoja, Nieminen laskee.

Siirtyminen sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin on valtiovallan toivelistalla. Tällaiset autokaupat voivat onnistua, jos mahdollisilla asiakkailla on ostovoimaa.

Uunituore veron korotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajolla lähes sadan euron lisälaskun vuodessa.

Lopullisesti polttoaineen hinnan määrittelee paikallinen, alueellinen kilpailu ja maailmanmarkkinoiden tilanteet.

– Seurasin erään jakeluketjun hinnoittelua päivänä eräänä. Dieselin hinta vaihteli paikkakunnan mukaan 1.17-1.30 euron välillä. Yleisesti voi todeta, että polttoaineiden hinnat ovat nousseet.

Seuraavaksi polttoaineisiin liittyvät verotusasiat nostetaan esille jo tällä viikolla. Tuolloin hallitus alkaa käsitellä vuoden 2021 talousarviota ja budjettia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut