Suunniteltu ratikka muutti Laajasalon työmaaksi – "Yliskylään investoidaan yhtä paljon 10-vuotiskaudella kuin Kruunuvuorenrantaan"

Rakentaminen: Yliskylään rakennetaan 2020- ja 2030-luvulla uusia koteja arviolta 6 000–7 000 asukkaalle.

Laajasalontie muuttuu lähivuosina puistokaduksi. Rakentamisen on tarkoitus käynnistyä loppuvuodesta 2020. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Kerrostalot nousevat vauhdilla Yliskylän vanhan ostoskeskuksen alueelle. Niiden on määrä valmistua vuoden 2021 loppuun mennessä.

Työmaat eivät kuitenkaan lopu siihen. Yliskylään rakennetaan 2020- ja 2030-luvulla uusia koteja arviolta 6 000–7 000 asukkaalle.

– Kaupunki investoi tulevalla 10-vuotiskaudella vanhan Laajasalon puolelle, pääosin Yliskylään, yhtä paljon kuin Kruunuvuorenrantaan, kertoo Helsingin kaupungin projektinjohtaja Ulla Loukkaanhuhta.

Keskeinen syy on uusi joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen yhteys Kruunusillat.

– Kun otetaan huomioon, miten suuri julkinen investointi Kruunusillat on, raitiotieyhteys nähtiin järkeväksi ulottaa Yliskylään asti ja uudistaa samalla myös Yliskylää.

Laajasalontie muutetaan puistokaduksi eli kaupunkibulevardiksi ja sen varrelle rakennetaan kerrostaloja. Ensimmäisenä toteutetaan Yliskyläntien ja Koirasaarentien välinen osuus, jonka rakentamisen on tarkoitus käynnistyä loppuvuodesta 2020 ja valmistua 2023.

Kerrostaloja suunnitellaan myös kauppakeskus Saaren etelä-, itä- kuin pohjoispuolellekin.

– Kaavaehdotus on tarkoitus saada kaupunkiympäristölautakuntaan syksyllä, Loukkaanhuhta kertoo.

Raitiotie kulkee Koirasaarentietä ja Ilomäentietä. Näiden teiden varsille on mahdollista rakentaa kerrostaloja noin 1 400 uudelle asukkaalle.

– Kun ratikka tulee, pääkaduista tulee urbaanimpia kuin tällä hetkellä.

Reposalmentien eteläpuolelle suunnitellaan niin kutsuttua ratikkakorttelia, jossa katutasoon sijoittuu raitiotievarikko ja sen ympärille ja yläpuolelle asuinrakentamista.

– Laajasaloon ei haluttu perinteistä laatikkovarikkoa niin kuin esimerkiksi Koskelassa. Sellaiselle ei oikein olisi ollut Laajasalossa tilaakaan. Zürichissäkin on toteutettu vastaavanlainen urbaani varikko.

Ratikkakorttelin rakentamisen on tarkoitus käynnistyä vuonna 2023, jotta varikko on valmis vuonna 2026, jolloin Kruunusiltojen raitiotien liikennöinnin on laskettu käynnistyvän. Jättimäisen joukkoliikennehankkeen rakentamisvuosista ja valmistumisesta on sen suunnittelun aikana jo esitetty useita arvioita.

Lue myös: Kruunusillat rakenteille kahden vuoden kuluttua? – 10 kilometrin raitiotieyhteys maksaa useita satoja miljoonia euroja

Loukkaanhuhta kuvailee ratikkakorttelia hyvin poikkeukselliseksi.

– Se on kaavoituksen, suunnittelun ja toteutuksen kannalta todella haastava, mutta kun se valmistuu, siitä tulee ainutlaatuinen.

Ratikkakortteliin tulee seitsemän asuinkorttelia, alle jää koirapuisto ja osa kuntoradasta. Niille etsitään Loukkaanhuhdan mukaan uudet paikat Itärannalta.

Eniten uusia asukkaita tulee Yliskylänlahden rannalle: 2 500–3 000.

– Siitä tulee huikean hieno uusi merellinen osa-alue, Loukkaanhuhta hehkuttaa.

Rakentaminen voi alkaa hänen mukaansa joko 2020-luvun lopulla tai 2030-luvun alussa.

Kasvun seuraus

Paremmat palvelut

Asukasmäärän kasvun odotetaan parantavan Laajasalon palveluja.

”Totta kai se, että tulee lisää asukkaita ja potentiaalisia asiakkaita, antaa mahdollisuuden keskustella erityyppisten vuokralaisehdokkaiden kanssa. Sitä tehdäänkin koko ajan”, kauppakeskus Saaren kauppakeskuspäällikkö Tuija Wänttinen sanoo.

Wänttisen mukaan koronakevät osoitti, että paikalliselle kauppakeskukselle on tarvetta.

Paikallinen keskus koetaan turvallisemmaksi kuin isot keskukset. Toipuminen on ollut huomattavasti nopeampaa kuin suuremmissa keskuksissa.”

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut